محال بود از مذاکرات جلیلی توافق هسته‌ای و برجام بوجود آید

تحولات امروز و فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

خبرگزاری ایمنا، در بسته سیاسی خود به ارائه گزیده اخبار منتشر شده طی بیست و چهار ساعت گذشته می پردازد:

محال بود از مذاکرات جلیلی توافق هسته ای و برجام بوجود آید

صادق زیبا کلام تحلیل گر سیاسی پیرامون پیشنهاد جایگزینی سعید جلیلی با  وزیر خارجه گفت: با اینکه آقای ظریف به هیچ وجه جلوتر از مواضع نظام حرکت نمی‌کند، اما این سوال مطرح است که پس چرا تا این حد مورد بغض و کینه تندروها قرا گرفته است؟! حالا چه از نظر ساخت سریالی مثل گاندو، چه حملات دیگری که به ایشان می شود و اینکه پیشنهاد می دهند که باید کنار برود و آقای جلیلی بیاید!

اما سوالی که مطرح می شود این است که پس چرا این حملات دارد صورت می گیرد؟! من معتقدم اگر آقای روحانی رئیس جمهور همچنان می بودند و آقای ظریف وزیر خارجه نشده بود و مسئولیت مذاکرات برعهده آقای سعید جلیلی می بود، محال ممکن بود که آقای سعید جلیلی موفق شوند تا توافق هسته ای یا برجام را به وجود بیاورند. چرا که اولین و مهم ترین و بنیادی ترین مشکل این بود که آقای سعید جلیلی اصلا نمی توانستند با خارجی ها صحبت کنند. یعنی صرف نظر از این که ترامپ از توافق خارج شد یا تندروها در ایران و نتانیاهو در اسراییل چه بلایی سر برجام  آوردند تا این توافق موفق نشود و اینها به جای خود محفوظ است، اما بخشی از برجام که توانست موفقیت آمیز باشد مدیون و مرهون تسلط ظریف به زبان خارجه است. مدیون و مرهون تسلط عباس عراقچی یا تخت روانچی به زبان خارجه است. این افراد نه تنها به زبان خارجه مسلط هستند بلکه زبان آمریکایی ها، غربی ها و مناسبات بین الملل را هم می فهمند. درحالی که امثال آقای سعید جلیلی نه تنها یک کلام نمی توانند با غربی ها صحبت کنند بلکه اساسا درکی هم از مناسبات بین المللی و اینکه آمریکایی ها چگونه فکر و رفتار می کنند، ندارند. 

 افرادی با نام انقلابی فرمایشات مقام معظم رهبری را نادیده می گیرند

محسن غرویان در خصوص سخنان آیت الله یزدی در دیدار با جمعی از مسئولین بسیج و نخبگان حوزه علمیه قم، اظهار کرد: مقداری از  تندروی های آیت الله یزدی به روحیات ایشان برمی گردد. به هر حال لحن کلمات و انتقادات بعضی از علماء تند است. البته این موضوع به روحیات شخصی آنها برمی گردد و حرجی به آن نیست. درباره انتقادات اخیر آیت الله یزدی از آقای روحانی باید گفت که رئیس‌جمهور مورد تنفیذ و تأیید رهبری قرار گرفته و تا وقتی که رهبری موضع خود را تغییر ندهند، رئیس‌جمهور همچنان مورد حمایت ایشان بوده و هست. بنابراین مخالفت با ولی فقیه را خود رهبری باید تشخیص دهد. در غیر این صورت اگر هرکس بخواهد نظر شخصی خود را اعمال کرده و بگوید به نظر من اعمال ریاست جمهور مخالفت با رهبری است، نظم اجتماعی برهم می خورد.متأسفانه بعضی از این افراد تندرو و افراطی به نام انقلابی گری حتی فرمایشات مقام معظم رهبری را هم نادیده می گیرند و می خواهند که جلوتر از ایشان حرکت کنند. تجربه گذشته نشان داده که اینها نه تنها اثری ندارد، بلکه نتیجه معکوس دارد، مخصوصا علما باید رعایت مسائل اخلاقی و ادبیات مناسب سیاسی اجتماعی را داشته باشند.

رونمایی از تجهیزات جدید نظامی در ناوگان نیروی دریایی ارتش

امیر دریادار تورج حسنی مقدم جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش در مراسم الحاق یک فروند ناو اطلاعاتی بهرگان، زیر دریایی کلاس غدیر، یک فروند یدک‌کش اروند و یک فروند بالگرد AB212 به ناوگان نیروی دریایی ارتش، گفت: نیروی دریایی توانسته در اجرای تدابیر مقام معظم رهبری در جهت قدرت سازی در منطقه به یکی از بازوهای نیروهای مسلح تبدیل شود.وی ادامه داد: تلاش‌ها برای رسیدن به هدف‌های دفاعی همچنان ادامه دارد و ما از تمام قدرت خود برای آبادانی بندر جاسک و نیروی دریایی که در این خطه و سواحل مستقر است استفاده می‌کنیم. باید بدانیم تمام امنیت و آسایشی که داریم را مدیون شهدا هستیم و تمام این‌ها حول محور ولایت می‌چرخد. این الحاقیه که در راستای فرامین مقام معظم رهبری و در جهت ساختاربندی منطقه صورت گرفت، آمایش سرزمینی جدیدی را به وجود می‌آورد و از سمت‌وسوی تهدیدات و به لحاظ الزامات دفاعی بسیار مؤثر است. راهبردی که امام راحل برای ما مشخص کردند مقاومت و حضور در صحنه است و این‌ها باعث پیروزی ما در 8 سال دفاع مقدس شد.جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش بیان کرد: امروز نیز راهبردی که رهبر انقلاب برای ما ترسیم کرده، مقاومت فعالانه همراه با مؤلفه‌های بازدارندگی فعال است.

خبرهای مهم سردار باقری درباره جدیدترین دستاوردهای نظامی

 سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری رییس ستاد کل نیروهای مسلح در بازدید از سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع در جمع مدیران و کارکنان این مجموعه با تبریک اعیاد بزرگ قربان و غدیر خم و دهه ولایت و گرامیداشت سالروز صنعت دفاعی، از صنایع دفاعی به عنوان موتور محرک و پیش‌برنده صنایع کشورها نام برد و اظهار کرد: با وجود تحریم ها و فشارهای شدید دشمنان از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی به‌ویژه در حوزه صنایع دفاعی در کشور ما، این موضوع وضعیت کاملا متفاوت و خاصی به خود گرفته است.

سرلشکر باقری اقدامات جهادی متخصصان داخلی در ارتقای صنعت دفاعی را مصداق بارز تحقق "ما می توانیم" عنوان و تصریح کرد: این مسیر عزت بخش از ساخت تعدادی قطعه ساده آغاز شد و امروز در حال ورود به ساخت موتورهای هواپیماها و بالگردهای روز دنیا قرار داشته و به فضل الهی در آستانه دستیابی به خودکفایی کامل در این سامانه های ارزشمند هستیم.

من و کرباسچی تابع جمع هستیم نه تابع هم

حسین مرعشی درباره اینکه از پاسخش به اظهارات کرباسچی نوعی اختلاف برداشت می شود، گفت: با کسی اختلافی ندارم، مشی من اصولا متفاوت است. فکر می‌کنم "واگرایی" یکی از مشکلاتی است که ایران در شرایط فعلی با آن مواجه است، در این راستا کمتر می بینید افراد همدیگر را تایید کنند. در کارگزاران جمع شخصیت‌های مستقل همراه هستیم، قرار نیست در حزب من تابع کرباسچی یا او  تابع من باشد همگی باید تابع جمع باشند.

در شورای مرکزی درباره مصاحبه کرباسچی با ارگان مطبوعاتی حزب بحث و همدیگر را قانع می‌کنیم. درباره اظهارات کرباسچی مبنی بر اینکه سخنان وی مواضع حزب است، اگر تعبیر وی این باشد که جبهه اصلاحات برای مدیریت کلان خودش نیازمند ابزارهای جدید و مدیر اجرایی حاضر در صحنه است آن‌ را تایید می کنم، اما اگر منظور این است که به رهبری بلامنازع رئیس دولت اصلاحات خدشه ای وارد شود، که کرباسچی و حزب کارگزاران چنین موضعی ندارد.

امروز در جبهه اصلاحات یعنی از حزب اعتدال و توسعه محمد باقر نوبخت گرفته تا مجموعه خط امام (ره) سیدهادی خامنه ای، رئیس دولت اصلاحات از همه محبوب‌تر است.

در حزب کارگزاران هم حتما ایشان از کرباسچی و محسن هاشمی و سایر گروه‌ها محبوب‌تر است. باید به رئیس دولت اصلاحات کمک کنیم که بتواند رهبری اصلاح طلبان را بهتر اعمال کند. کاری که او در سال ۹۰ کرد در حالی که فقط ۲ سال از وقایع ۸۸ گذشته بود ریسک بزرگی محسوب می‌شد و با این کار نمادین مانع فاصله گرفتن جبهه اصلاحات از نظام و انتخابات شد که این کار کوچکی نبود.

وی در موضوع انتخاب میان حسن روحانی و محمدرضا عارف در سال ۹۲، رهبری استراتژیک و بی نظیری داشت. آن زمان برای عارف کناره گیری بسیار سخت بود. این کار را کسی جز رئیس دولت اصلاحات نمی توانست انجام دهد.  کارکرد دو دوره گذشته شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان را مناسب ارزیابی می‌کنم.

محمدرضا عارف اصالتا شخصیت فرهنگی و دانشگاهی است جوهره وجودی عارف نشان می دهد وی شخصیتی سیاسی نیست. باید بپذیریم ما کس دیگری را نداریم، اینطور نیست که موسوی خوئینی ها، عبدالله نوری یا بهزاد نبوی و حتی عبدالواحد موسوی لاری و کرباسچی را نخواستیم به مجلس بفرستیم، سقف پرش ما در انتخابات مجلس دهم محمدرضا عارف بود.

کد خبر 386151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.