خطراتی که کم‌شنوایان را تهدید می‌کند!

کاهش قدرت شنوایی شرایطی آزاردهنده است؛ افرادی که این شرایط را تجربه می‌کنند صدای تلویزیون را بیش از حد بلند کرده یا از دیگران می‌خواهند آنچه را گفته‌اند، دوباره تکرار کنند.

به گزارش ایمنا، از دست‌دادن قدرت شنوایی با بعضی از مشکلات سلامت، پیوند خورده است. افرادی که دچار این مشکل هستند، اغلب فرصت برقراری ارتباط با دیگران را از دست می‌دهند. در ادامه شما را با خطراتی که کم شنوایان را تهدید می‌کند، آشنا می‌کنیم:

تنهایی و افسردگی

بیشتر بزرگسالان به تدریج دچار کم شنوایی می‌شوند. آن‌ها ممکن است با گذشت زمان، تجربیاتی نظیر رفتن به رستوران یا مهمانی که دیگر برای آن‌ها لذت بخش نیست، کنار بگذارند. دشواری در برقراری ارتباط و انزوای هرچه بیشتر افراد مسن می‌تواند به استرس و افسردگی بیشتر منجر شود، اما در صورت تشخیص به موقع کم شنوایی می‌توان اقداماتی را در راستای پیشگیری از بدتر شدن این شرایط انجام داد که از بروز پیامدهای منفی آن جلوگیری می‌کند.

زوال عقل

چند فرضیه درباره ارتباط بین کم شنوایی و کاهش عملکرد مغز وجود دارند. بنابر یکی از آن‌ها، هیچ کدام موجب دیگری نمی‌شود، اما انحطاط عصبی با افزایش سن موجب هر دو می‌شود. بنابر فرضیه دیگر، انرژی اضافه که مغز در تلاش برای شنیدن مصرف می‌کند، موجب تخلیه انرژی مورد نیاز برای قسمت‌های دیگر مغز می‌شود و بنابر فرضیه سوم، انزوای اجتماعی که  از کم شنوایی ناشی شود، کاهش ورودی حسی را در پی دارد که می‌تواند بعدا به زوال عقل منجر شود. حضور در جمع و گفتگو با دیگران، یکی از بهترین محرک‌ها برای سیستم شناختی انسان است. موضوع قابل توجه اینکه در فهرست عوامل تحت کنترل انسان که به زوال عقل منجر می‌شوند، کم شنوایی درمان نشده در رتبه‌ بالا قرار دارد.

زمین‌خوردن

نتایج یک مطالعه‌ با حضور بیش از دو هزار فرد نشان داد، افرادی با میزان بالاتر کم شنوایی، در معرض خطر بیشتری برای زمین‌خوردن قرار می‌گیرند. البته ارتباط بین زمین خوردن و کم شنوایی همچنان به خوبی مشخص نشده است و با قطعیت نمی‌توان گفت کم شنوایی موجب زمین خوردن می‌شود.

دیابت و بیماری قلبی

دیابت ممکن است بر جریان خون به سمت حلزون گوش، اثری منفی داشته و به کم شنوایی منجر شود. این در شرایطی است که کم شنوایی می‌تواند همچنان نشانه‌ای مهم برای دیابت باشد. افراد بسیاری در جهان از ابتلا به دیابت آگاه نیستند و اگرچه کم شنوایی نمی‌تواند موجب دیابت شود، اما می‌تواند به عنوان یک نشانگر ابتلا به این بیماری مورد توجه قرار بگیرد. کم شنوایی در فرکانس‌های پایین، می‌تواند نشانه‌ای از بیماری قلبی باشد، اگرچه ارتباط بین آنها همچنان نامشخص است. با این وجود، شواهد روزافزون بر ارتباط بین این بیماری و کم شنوایی اشاره دارد.

منبع: عصر ایران

کد خبر 386123

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.