پنج مولفه بنیادی برای تبدیل شدن به شهری هوشمند

پیش از حرکت به سمت هوشمندی، شهرها باید به پنج مؤلفه اساسی توجه داشته باشند؛ چنانچه هر یک از این مؤلفه‌ها خارج از برنامه قرار گیرد این امر منجر به دشواری مسیر و طولانی‌شدن راه خواهد شد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، هر یک از شهرهای جهان بر اساس کشور و منطقه‌ای که در آن قرار دارد، با نیازها و دغدغه‌های خاص خود مواجه است و این موارد با دیگر شهرهای جهان، حتی همسایگانش متفاوت است.  با توجه به رشد روزافزون جمعیت در شهرها، که پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰ این تعداد ۷۵ درصد از کل ساکنان زمین را تشکیل دهد، نیاز به رشد تکنولوژیکی و استفاده از فن‌آوری در بهبود وضعیت شهرها و زندگی ساکنان آن امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر به حساب می‌آید.

بنابراین شهرها نیاز دارند که هوشمند شوند و بررسی‌ها حاکی است که اغلب آن‌ها پیمودن این مسیر را آغاز کرده‌اند ولی شهرهایی که به دنبال هوشمندسازی خود هستند باید بدانند که قبل از حرکت به این سمت وجود پنج مؤلفه اساسی در آن‌ها ضرورت دارد. چنانچه هر یک از این مؤلفه‌ها خارج از برنامه قرار گیرد این امر منجر به دشواری مسیر و طولانی‌شدن راه خواهد شد. در ادامه به بررسی این پنج مؤلفه می‌پردازیم.

تشخیص نیاز و برنامه‌ریزی برای آنچه که شهر را هوشمند می‌کند

هنگام تبدیل شدن به شهری هوشمند، شهرها اهداف و نیازهای یکسانی نخواهد داشت. فن‌آوری های مورد نیاز یک شهر هوشمند بر اساس منطقه و کشور متفاوت است و به‌کارگیری فناوری صرفاً به دلیل اینکه وجود دارد کافی نیست. بنابراین استفاده از فن‌آوری مفید برای تبدیل شدن به شهری هوشمند، تبدیل به یکی از بزرگترین چالش‌های منطقه‌ای شده است.

برای مثال هوشمندی در دبی به معنای دسترسی بهتر شهروندان به خدمات ترافیکی، پارکینگ و امنیت است و در کپنهاگ تبدیل شدن به یک شهر کربن‌صفر، در شیکاگو کنترل جمعیت جوندگان و در سان‌فرانسیسکو دیجیتالی کردن پارکینگ‌ها و گاراژها، در پیترزبورگ تمرکز بر انرژی پاک و کیفیت هوا و در واشنگتن‌دی‌سی، بهبود حمل و نقل عمومی. بنابراین هر شهر قبل از آغاز روند هوشمندسازی، در وهله اول باید مشکلات و دغدغه‌های اساسی خود را شناسایی و اولویت‌بندی کند.

همکاری بخش‌های خصوصی و دولتی

برای یافتن بهترین منابع، ترکیب منابع دولتی و خصوصی ضروری است. برای مثال مشارکت مؤسسات دانشگاهی و فروشندگان بخش خصوصی می‌تواند با فراهم آوردن "کد منبع آزاد" به صورت آنلاین، کمک بسزایی برای تأمین اعتبار و توسعه منابع شهرها باشد. به طور کلی، کد منبع جزء اساسی یک برنامه کامپیوتری است که توسط برنامه‌نویس ایجاد می‌شود و توسط انسان قابل خواندن و درک آسان است.

منبع آزاد نیز به هر برنامه ای اشاره دارد که کد منبع آن برای استفاده یا تغییر در دسترس عموم باشد. این نرم‌افزار معمولاً به عنوان یک همکاری عمومی توسعه یافته و آزادانه در دسترس است. بنابراین کد منبع آزاد به هر برنامه‌ای اشاره دارد که برای استفاده یا تغییر در دسترس کاربران یا سایر توسعه‌دهندگان باشد تا آن را اصلاح کنند، بهبود بخشند یا تغییر دهند. شهرها نیز چنین نرم‌افزاری را در دسترس عموم قرار داده‌اند.

مشارکت فعال شهروندان

شهروندان بهتر از هر کسی با ضروریات زندگی خود در شهرها آشنا هستند و می‌توانند نیازهای ضروری برای بهبود وضعیت مناطق سکونت خود را به خوبی تشخیص دهند. بنابراین مشارکت آن‌ها در جلسات شهرداری و رسانه‌ها در تشخیص این ضروریات برای هوشمندسازی شهری و سایر فن‌آوری‌های موردنیاز برای بهبود وضعیت زندگی در شهرها، نقش مؤثری دارد.

شناخت فن‌آوری‌های فعلی مورداستفاده در شهر

درنظر گرفتن فن‌آوری‌های موجود در شهرها به‌عنوان وسیله‌ای برای هوشمندسازی و استفاده از آن‌ها تحت یک دیدگاه و الگوی حکومتی واحد، نقش بسزایی در توسعه برنامه تبدیل شدن به شهری هوشمند و صرفه‌جویی در مصرف منابع دارد.

تأمین مالی

اصلی‌ترین دغدغه رهبران شهری، ناتوانی در تأمین منابع مالی مورد نیاز برای هوشمندسازی و طولانی‌مدت بودن بودجه‌بندی مجدد شهرداری‌ها است. به همین دلیل بسیاری از شهرها اقدام به تخصیص بودجه جداگانه برای تأمین منابع مالی مورد نیاز در بخش‌های تحقیقاتی به منظور یافتن راه‌حل‌هایی برای گسترش معماری اینترنتی درون شهری، افزایش بازدهی حمل و نقل، تحقیقات بهداشتی، سیستم‌های رایانه‌ای شبکه‌ای و ایجاد سایر فن‌آوری‌های لازم برای هوشمند شدن کرده‌اند.

کد خبر 386100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.