دیپلماسی مقاومت و اقتدار

پس از آزادی نفت کش گریس ۱ ، واکنش های زیادی توسط سیاست مداران در فضای مجازی نسبت این اقدام جبل الطارق انتشار یافت.

به گزارش ایمنا، پس از آزادی نفت کش گریس ۱ ، واکنش های متفاوتی توسط سیاست مداران در فضای مجازی نسبت به این اقدام جبل الطارق انتشار یافت. از جمله مهم ترین آنها، واکنش سفیر بریتانیا در تهران بود. اما سخنگوی دولت در همین زمینه در صفحه توییتر خود خبر آزادی نفتکش ایرانی را شکست دیگری برای آمریکا خواند و نوشت: «نفت کش ⁧‫گریس۱‬⁩ به‌رغم تلاش‌ها، فشارها و کارشکنی‌های آمریکا که همچنان ادامه دارد، از توقیف غیرقانونی خارج و آزاد شد و شکست دیگری برای کاخ سفید‬⁩ به ثبت رسید. این پیروزی بدون هیچ تعهدی ثمره اقتدار، دیپلماسی فعال و کوتاه نیامدن از ⁧‫حقوق ملت‬⁩ است.»

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان نیز رفع توقیف نفتکش را دیپلماسی مقاومت و اقتدار دانست و در صفحه توییتر خود آورد: رفع توقیف غیر قانونی نفت کش ⁧‫گریس ۱‬⁩ از رهگذر دیپلماسی مقاومت و اقتدار نشان داد که نه ایران تحریم شدنی است و نه سیاست تروریسم اقتصادی ‬⁩می تواند نتایج دلخواه آمریکا را داشته باشد. عواقب هر اقدام خلاف حقوق بین الملل، قبل از ایران به تحریم کنندگان می رسد»

اما سفیر بریتانیا در ایران در صفحه توییتر خود آورده است: در مورد کشتی گریس ١، قانون کاملاً روشن است. اروپا تجارن نفت ایران را تحریم نکرده است. ولی هرگونه انتقال نقدی و غیر تقدی به نهادهای تحریم شده از طریق اروپا غیر قانونی می باشد.  کشتی گریس ١ در قلمرو اروپا بوده و این امری غیر قابل انکار می باشد  شواهد روشن است قصد فرستادن نفت به نهاد های تحریم شده ی سوریه بوده است. شایان به ذکر است که کشتی گریس ١ بدون مجوز بوده است ( فاقد پرچم). جبل الطارق حق داشته آن را توقیف نماید.

محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در واکنش به توییت سفیر بریتانیا در صفحه توییتر خود نوشت: جناب سفیر!‏ اکنون که حتی دادگاه وابسته به خودتان به غیرقانونی بودن توقیف کشتی گریس ۱  اذعان کرده، به جای توجیه آن اقدام نابخردانه‌، کمی از «اقدامات چشمگیر»ی که از آن دم می‌زدید، بگویید.

و اما سفیر ایران در بریتانیا حمید بعیدی نژاد در صفحه توییتر خود آورده است: آمریکا با تلاشهای مذبوحانه ی آخرین لحظه ی خود قصد داشت مانع رفع توقیف نفتکش شود که با شکست تحقیرآمیزی مواجه شد.‏ با تلاشهای روزهای گذشته تمام مقدمات و تمهیدات فنی لازم برای حرکت نفتکش به دریای آزاد نیز تامین شده است و کشتی به زودی منطقه ی جبل الطارق را ترک خواهد نمود.

کد خبر 386089

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.