۱۲ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۴
این داروها اعتیادآور است!

این روزها اعتیاد به داروها در میان بسیاری از افراد دیده می‌شود. مصرف بعضی داروها به ویژه زمانی که به صورت خود درمانی باشد، می‌تواند باعث وابستگی و اعتیاد افراد شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، هرچند داروهای بدون نسخه در تسکین و درمان بیماری‌ها استفاده می‌شود لیکن همواره بیم وابستگی به آن‌ها وجود دارد؛ در اعتیاد دارویی، بدن نسبت به تأثیرات دارو تحمل پیدا می‌کند؛ در نتیجه فرد برای کسب اثرات دارو، روز به روز بر دوز مصرفی خود می‌افزاید تا جایی که عملکرد روزانه او کاملاً تحت تأثیر دارو قرار می‌گیرد. در ادامه شما را با انواع داروهای اعتیادآور آشنا می‌کنیم:

باربیتورات‌ها

این داروها آرام‌بخش است و شامل فنوباربیتال، پنتوباربیتال (Nembutal) و سکوباربیتال (Seconal) می‌شود. این داروها به درمان اضطراب، اختلالات خواب و بعضی تشنج‌ها کمک می‌کند، اما در صورت مصرف بیش از حد تجویز شده، اعتیاد آور است. دوزهای بالای  باربیتورات‌ها می‌تواند مشکلات تنفسی به وجود آورد. در صورت وابستگی به این داروها،  مشاوره درمانی ضروری است، اما قطع ناگهانی و سرخود آن‌ها خطرناک بوده و توصیه نمی‌شود.

 بنزودیازپین‌ها

الپرازولام (Xanax) و دیازپام (Valium) دو نمونه از بنزودیازپین‌ها محسوب می‌شود؛ آن‌ها در واقع نوع دیگری از داروهای آرام‌بخش است که به درمان تشویش، حملات اضطرابی و اختلالات خواب کمک می‌کند. با وجود عملکرد بهتر و سالم‌تر این داروها نسبت به باربیتورات‌ها، مصرف بیش از حد آن‌ها منجر به وابستگی فیزیکی و اعتیاد می‌شود. در صورت ابتلا به بی‌خوابی، داروهایی مانند زولیدیم (Ambien)، اسزوپیکلون (Lunesta) و زالپلون می‌تواند به ایجاد یک خواب راحت کمک کند، اما اگر این داروها در مدتی طولانی‌تر از توصیه پزشک، مصرف شود، باعث وابستگی افراد به آن‌ها برای خوابیدن می‌شود. 

کدئین و مورفین

بعضی از شایع‌ترین داروهای تجویزی اعتیادآور داروهای ضددرد است؛ اپیوئیدها (Opioid) یکی از همین داروها است؛ این داروها درد را کاهش می‌دهد، اما مصرف آن‌ها در دوزهای بالا عوارض جانبی خطرناکی به وجود می‌آورد. پزشکان معمولا برای دردهای شدید، مورفین و برای دردهای ملایم و سرفه، کدئین تجویز می‌کنند. 

کد خبر 386077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.