نجات بارسلونا از رکود اقتصادی با هوشمندسازی شهر

امروزه مفهوم شهر هوشمند بسیار فراتر از خیال‌پردازی‌های تکنولوژیکی گذشته است و با تکامل و تحقق کلمات رویاگونه ابتدائی، به امید بشریت برای دستیابی به آینده‌ای بهتر تبدیل شده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شهرهای بسیاری در سراسر جهان قصد تبدیل شدن به یک شهر هوشمند را دارند ولی روند این تکامل دارای مسیرهای مشخص و یکسان برای تمامی شهرها نیست. حتی خود عبارت "شهر هوشمند" نیز در هر مکان تعریف و تفسیر ویژه خود را دارد؛ با این حال، حرکت در مسیر دستیابی به این عنوان، سفری دشوار و پرتلاطم خواهد بود.

هوشمندترین شهرهای دنیا با در نظر گرفتن متغیرهای تأثیرگذار در برنامه‌ریزی‌های شهری به سمت پیشرفت‌های شهری و آینده پررونق در حرکت هستند که IoT از جمله مهم‌ترین آن‌ها است. IoT یا اینترنت اشیا، سیستمی از دستگاه‌های محاسباتی بهم پیوسته، ماشین‌های مکانیکی و دیجیتالی، اشیاء، حیوانات یا افراد است که با ارائه شناسه‌های منحصر به فرد (UIDها) و امکان انتقال داده از طریق شبکه، بدون نیاز دخالت انسان عمل می‌کند.

علی‌رغم اینکه این فن‌آوری در مراحل اولیه شناخت و معرفی است، توسعه بازارهای IoT از جمله کلیدی‌ترین مؤلفه‌های موجود برای تبدیل شدن به یک شهر هوشمند چه از لحاظ فرهنگی و چه اقتصادی به حساب می‌آید. یکی از هوشمندترین شهرهای دنیا که با استفاده از این روش،  عنوان "هوشمند" را به خود اختصاص داده است، شهر بارسلونا با گذشته‌ای سرشار از رکود، بیکاری و فروپاشی اقتصادی است.

این شهر با استفاده از اینترنت اشیا موفق به ایجاد ۴۷هزار شغل، ۴۲میلیون و  ۵۰۰هزار یورو صرفه‌جویی در مصرف آب و کسب سالانه ۳۶میلیون و ۵۰۰هزار یورو درآمد با استفاده از پارکینگ‌های هوشمند اتومبیل شده است.

در طول ۳۰ سال اخیر، شورای شهر بارسلونا به این نتیجه رسید که تنها راه پیشرفت، تغییر مشخصات اجتماعی شهر و ترویج اقتصاد جدید مبتنی بر صنایع دانش محور، گردشگری مدرن شهری و زیرساخت‌های با کیفیت برای ساکنان، سرمایه‌گذاران و بازدیدکنندگان است.

درنتیجه با استفاده از ابزار اساسی فن‌آوری، بارسلونا به شهری جامع، تولیدکننده، خودکفا، مبتکر و جامعه‌محور تبدیل شد و در سال ۲۰۱۰، استراتژی‌های شهری و تمرکز آن برای تبدیل شدن به یک شهر هوشمند، سرآغازی برای دوره نوسازی‌ها به منظور تقویت برند تجاری شهر و تغییر مسیر اقتصادی آن شد. 

این شهر با هدف استفاده از فناوری‌ها و زیرساخت‌های جدید برای رشد اقتصادی، ارتقای کیفیت زندگی شهروندان خود را تضمین کرد و با همکاری سایر نهادها و ادارات دولتی و خصوصی، ذی‌نفعان منطقه‌ای، دانشگاه‌ها و صاحبان مشاغل از تمامی ابتکارات و پیشنهادات ارائه شده حمایت کرد. وجود رهبران و مسئولان شهری روشنفکر و متخصص که به صورت تئوری و عملی، با مشارکت فعال و هماهنگ نسبت به صراحت و کارآیی استراتژی‌ها، برنامه‌ها و پروژه‌های ارائه شده نظارت دارند و در این زمینه رهنمودهای لازم را ارائه می‌دهند نیز منجر به معرفی فن‌آوری‌های جدید به شهروندان و ارتباط بیشتر آن‌ها با تکنولوژی‌های روز دنیا شد؛ این امر باعث شد بارسلونا به عنوان مکان برگزاری "کنگره جهانی تلفن همراه" درنظر گرفته شود و تا سال ۲۰۲۳، به‌عنوان "پایتخت جهانی تلفن همراه" معرفی شود.

از سوی دیگر سرمایه‌گذاری در بخش IoT و استفاده از آن در سیستم‌های شهری، در تبدیل بارسلونا به‌عنوان الگویی مناسب برای شهرهایی که به دنبال بهبود زیرساخت‌های تکنولوژیکی خود هستند نقش مؤثری داشت. بارسلونا با استفاده از این فناوری در چراغ‌های خیابانی و به صورت سنسورهای حساس به صدا، آلودگی صوتی و تردد و بهره‌گیری از سنسورهای تشخیص رطوبت، دما، سرعت وزش باد، تابش نور خورشید و فشار اتمسفر هوا علاوه بر دسترسی به انرژی بیشتر و صرفه‌جویی در هزینه‌های شهری، به اطلاعاتی برای بهبود وضعیت شهری خود دست یافت. 

استفاده از سطل‌های هوشمند برای مکش زباله‌ها و انتقال آن به انبارهای زیرزمینی، حذف ماشین‌های حمل زباله و بهینه‌سازی سیستم جمع‌آوری پسماند، شناسایی مکان‌هایی که بیشترین تولید پسماند را دارند، استفاده از سیستم‌های اینترنتی اشتراک دوچرخه، استفاده از اتوبوس‌های هیبریدی و ایستگاه‌های مجهز به پنل‌های خورشیدی برای تأمین انرژی موردنیاز  از دیگر اقدامات این شهر برای هوشمند شدن بود. بارسلونا اولین شهر در جهان است که به شبکه‌های عمومی آزمایشگاه‌های موسوم به "فب لب" مجهز شد و کارگاه‌های دیجیتالی شخصی در اندازه‌های کوچک ساخت.

ترجمه از: مریم زمانی، خبرنگار ایمنا

کد خبر 386076

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.