۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۵
کارتون/ بت‌شکنی به سبک شبکه سه!

پخش مستندی درباره «احمد شاملو» توسط شبکه سه سیما انتقادهای بسیار زیادی را از طرف کارشناسان، هنرمندان و مردم به همراه داشت. قائم مقام این شبکه در جواب منتقدان گفته است به شکستن بت‌هایی همچون شاملو ادامه می‌دهد. با روی کار آمدن تیم مدیریتی جدید، شبکه سه دوران بسیار پرحاشیه‌ای را می‌گذراند.

به گزارش ایمنا، شبکه سه سیما با روی کار آمدن تیم مدیریتی جدید روزگار بسیار پرحاشیه‌ای را می‌گذراند. با شروع مدیریت علی فروغی؛ رئیس جدید این شبکه حرف و حدیث‌ها برای حذف برنامه پرمخاطب 90 کلید خورد. پس از آن جریان اقتصادی ستاره مربع‌ها بر برنامه‌هایی چون «برنده باش» که با اعتراض مراجع به پایین کشیده شدن آن از آنتن تلویزیون منتهی شد، جنجال‌آفرینی کرد. اوایل مردادماه هم هنوز حواشی مربوط به مهاجرت مزدک میرزایی از ایران داغ بود که پخش فیلم مستندی با نام «قدیس» به مناسبت سالگرد احمد شاملو با انتقادهای شدیدالحنی از طرف برخی مسئولان، کارشناسان و مردم همراه شد. 

نوزدهمین سالگرد درگذشت احمد شاملو بود که شبکه سه مستندی به نام «قدیس» را در نقد اندیشه و اشعار این شاعر نوگرا و معاصر کشورمان، روی آنتن برد. ساعتی پس از پخش این مستند، حسین لامعی، تهیه‌کننده و کارگردان آن با انتشار متنی در اینستاگرام، از قلع و قمع و تغییرات شدید محتوایی و هنری اثرش خبر داد و نسبت به پخش آن از شبکه سه به شدت اعتراض کرد. او در قسمتی از پست اینستاگرامی خود نوشت: «امشب مستند قدیس در شرایطی از شبکه‌ ۳ سیما پخش شد که هیچگونه شباهتی با مستندی که من ساختم نداشت. «قدیس» بنده، ۷۳ دقیقه بود اما مستند پخش شده، ۵۰ دقیقه است! حدود ۲۳ دقیقه‌اش را سانسور که نه، سلاخی کرده‌اند. قلع و قمع کرده‌اند. نابود کرده‌اند. مگر مستند جنسی ساخته بودم که این‌چنین تکه‌پاره شده؟! ۲۳ دقیقه‌اش را پلان به پلان حذف کرده‌اند. تنها تکه‌های مورد پسندشان در کار مانده. تنها تکه‌های مغشوش و بی‌ربط و بی‌معنا در کار مانده. حتی گرافیک کار را عوض کردند! حتی تصاویر مستند را حذف کردند! حتی عکس‌ها را تغییر دادند!»

در جواب اعتراض‌ها اما به تازگی قائم‌مقام شبکه سه سیما از ادامه پخش مستندهای جنجالی چون «قدیس» خبر داده و تاکید کرد شکستن بت‌هایی چون شاملو از اهداف این شبکه است! محسن یزدی که پخش اینگونه مستندها با نظارت مستقیم او انجام می‌شود در قسمتی از سخنان تأکید کرده است که «یکی از ضعف‌های بزرگ مراکز تولید فرهنگی این است که سفارش دهنده نیستند. البته منظور این نیست که کاری را به هنرمند حقنه کنیم، بلکه در یک شرایط تعاملی محصولی را تولید می‌کنیم. اما قطعا یکی از حوزه‌های ما شکستن بت‌های ساخته شده است. رویکردمان یک کار هیجانی نیست بلکه به چهره‌هایی که منطقه ممنوعه بودند، می‌پردازیم.»! 

پیام پورفلاح؛ هنرمند اصفهانی و سردبیر هفته‌نامه طنز «خطشه» در انتقاد از دیدگاه قائم‌مقام شبکه سه پیرامون این موضوع، اثر زیر را خلق کرده است. این کارتون پیش‌تر در شماره چهل و یکم همین نشریه منتشر شده است.  

کد خبر 386050

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.