برنامه‌ریزی شهری «بیوفیلیک» پاسخی به تراکم فزاینده در شهرها

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با بیان اینکه برنامه‌ریزی شهری بیوفیلیک پاسخی به تراکم فزاینده در شهرها است، گفت: در شهرهای بیوفیلیک شهروندان به طور فعال از طبیعت اطراف خود لذت می‌برند و به تماشای طبیعت می‌پردازند.

سیداحمد حسینی‌نیا در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: رشد روز افزون توسعه شهرها و بهره‌کشی از زمین و طبیعت امروزه یکی از مهمترین دغدغه‌های بشری شده است.

وی افزود: این روند در دهه‌های اخیر باعث شد تا جریان‌های جدیدی در خصوص حفاظت از محیط زیست، توسعه پایدار و مباحثی همچون رد پای اکولوژیک، بهینه‌سازی در مصرف انرژی و روی‌آوری به انرژی‌های نو و تجدید پذیر مطرح شود به طوری که سیل عظیمی از تحقیقات در خصوص توسعه پایدار شهری صورت گرفت.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان ادامه داد: در این میان نظریه پردازان نیز به الگوهای جدید برای شهر بهتر یا آرمان‌شهر کنونی اشاره کردند، به عنوان مثال نظریه‌هایی همچون شهر سالم، شهر دوستدار طبیعت، شهر سبز، شهر اکولوژیک و ... از این دست بوده است.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از این نظریه‌ها که علاوه بر وجه محیطی آن به ویژگی‌های ذهنی انسان نیز توجه بسیاری داشته، نظریه «شهر بیوفیلیک» بوده است، گفت: این نظریه که از آغاز آن کمتر از یک دهه می‌گذرد، به شهری اشاره دارد که انسان نیز همچون سایر موجودات زنده در یک همزیستی مسالمت‌آمیز با همه گونه‌های هستی، در این زمین خاکی زیست می‌کند.

حسینی‌نیا اظهار کرد: طراحی بیوفیلیک طراحی همراهی طبیعت و اجزای طبیعت است که در ساختمان، سایت، شهر و مقیاس منطقه‌ای اتفاق می‌افتد و این ویژگی اساسی مفهوم زیست گرایی، طراحان را ملزم می‌کند تا در کار خود طبیعت را اصل اساسی قرار دهند؛ توجه به جزئیات طبیعی و ارتباط روزمره با طبیعت یک مفهوم اساسی در بحث بیوفیلیک است.

وی با بیان اینکه برخورد و ارتباط دائمی انسان با طبیعت موجب ارتقای شادابی و سطح کارایی در محیط‌های کاری می‌شود، تصریح کرد: تحقیقات نشان داده که واحدهای همسایگی و اجتماعاتی که در تبادل بیشتری با طبیعت، جوامع هم‌بسته‌تر و دارای تساوی بیشتری است و این مجاورت با طبیعت به کاهش اختلافات در این واحدها کمک کرده است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با تاکید بر اینکه با صنعتی شدن جوامع مدرن و ورود تکنولوژی، دلبستگی و حضور طبیعت در شهرها بیشتر مورد نیاز است و حتی وجود طبیعت از کلان در سطح شهر تا سطح خرد در خانه های مسکونی بیش از پیش احساس می شود، اظهار کرد: شواهد تجربی در سه دهه گذشته تایید کرده طرح‌هایی که انسان را به مفاهیم طبیعی و ترکیبات منظر اتصال می‌کند، به افزایش حس کلی انسان از رفاه، با عواقب مثبت و درمانی بر فیزیولوژی کمک می‌کند، یافته‌ها در زمینه روان‌شناسی محیطی نیز نشان داده که این ویژگی‌ها اثر مثبت بر بهره وری انسان دارد.

حسینی‌نیا گفت: یکی از راه‌های کلیدی برای توصیف چیستی شهر بیوفیلیک، شناسایی بعضی از شرایط مختلف و یا موقعیت‌های موجود است.

وی ادامه داد: به طور کلی ویژگی‌های زیادی برای شهرهای بیوفیلیک تعریف شده است، در واقع شهرهای بیوفیلیک مکان‌هایی است که به راحتی در دسترس بوده و طبیعت فراوانی در آنها وجود دارد، شهرهای بیوفیلیک از طبیعت الهام گرفته و تقلید می‌کند و اشکال و فرم‌های طبیعت را به نمایش می‌گذارد.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با بیان اینکه در شهرهای بیوفیلیک شهروندان به طور فعال از طبیعت اطراف خود لذت می‌برند و به تماشای طبیعت می‌پردازند، اظهارکرد: طراحی بیوفیلیک کوششی دقیق برای فهم و درک نیاز ذاتی بشر برای همبستگی و پیوند با دنیای طبیعی و تأثیر آن در طراحی و ساخت محیط‌های مناسب برای زندگی است و این موضوع نسبتاً به سادگی و راحتی قابل درک است، اما با این وجود دستیابی به آن فوق‌العاده مشکل است، چرا که محدودیت‌هایی نیز برای درک کامل زیست‌شناسی بشر و جنبه‌های مختلف نهاد و سیرت او برای پیوند با جهان طبیعی وجود دارد و هم اینکه محدودیت‌های دیگری به خاطر ناتوانی برای انتقال این مفاهیم در طراحی ساختمان‌ها و محیط کار را برای ما دشوار می‌سازد.

وی گفت: امروزه شهرها در جهان با رشد فزاینده‌ای روبه رو است و این عوامل فرصت بی‌نظیر اقتصادی و اجتماعی را فراهم آورده‌ و به نوعی امروزه همگان بر اهمیت، فواید و فرصت‌های تراکم و اقتصاد مقیاس واقف است، اما پارادایم های مقابلی در باب ضرورت احتیاج شهروندان به طبیعت و شهرهای طبیعت مدار در حال ظهور است.

حسینی‌نیا با بیان اینکه برنامه‌ریزی شهری بیوفیلیک پاسخی به تراکم فزاینده در شهرها است، تصریح کرد: این پارادایم به دنبال ایجاد اطمینان از اینکه شهرنشینان روزانه به مقدار کافی از طبیعت بهره دریافت می‌کنند، است.

وی ادامه داد: تمام فن‌آوری‌ها در سراسر جهان به تنهایی نمی‌توانند به پایداری و سرزندگی دست یابند؛ در واقع زنجیره‌ای از راه حل‌های مهندسی نیاز است که در ارتباط با یکدیگر عمل کنند.

کد خبر 386041

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رعنا IR ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
    0 0
    سلام خدا قوت همين زباله هاي سطح شهر را جمع آوري كنند و سرويس بهداشتي هاي بوستان ها را راس ساعت 23 نبندند هنر كردند شهر بيوفيليك پيش كش حضور انورشان!