کاهش درک مطلب با استفاده مدام از وسایل الکترونیکی

بررسی‌های اخیر محققان نشان می‌دهد استفاده بیش از حد از وسایل الکترونیکی منجر به تضعیف درک مطالب علمی پیچیده می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، امروزه، وسایل الکترونیکی به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی افراد تبدیل شده است، به طوری که آن‌ها برای بررسی ایمیل‌ها، خواندن اخبار و به اشتراک‌ گذاشتن عکس‌ها و فیلم‌های زندگی روزمره خود، از تلفن همراه و تبلت استفاده می‌کنند. خبر بد اینکه استفاده بیش از حد از وسایل الکترونیکی، تاثیرات ناخواسته‌ای بر توانایی مغز افراد برای درک مفاهیم دشوار دارد.

گروهی از محققان دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا در آمریکا به منظور بررسی تاثیر استفاده از وسایل الکترونیکی بر توانایی درک متون پیچیده، داده‌های سلامت ۵۱ فرد را با میانگین سنی ۱۸ تا ۴۰ سال، مورد بررسی قرار دادند. همانطور که این افراد در حال خواندن پنج متن علمی در مورد علم ریاضی، سیاره مریخ، مدار الکتریکی، GPS و محیط زیست بودند، عملکرد مغز آن‌ها توسط اسکن MRI ارزیابی شد.

محققان به منظور تشخیص چگونگی مطالعه متون، حرکت چشم شرکت‌کنندگان را دنبال کردند و مقدار استفاده روزانه این افراد از وسایل الکترونیکی بررسی شد. به گفته پژوهشگران متون تفسیری مانند مطالب علمی، ساختاری پیچیده دارد و افراد برای درک آن‌ها باید بتواند قسمت‌های مختلف متن را درک کرده و سپس به رابطه بین این مطالب پی ببرند. 

نتایج بررسی‌های جدید نشان داد فعالیت قسمت‌هایی از مغز مانند "left insula" و "frontal gyrus" که مسئول پردازش اطلاعات پیچیده، درک زبانی و توجه است، در افرادی که به طور مداوم از وسایل الکترونیکی استفاده می‌کنند، کاهش می‌یابد. بنابراین درک این افراد از مطالب علمی کمتر از کسانی است که به ندرت از وسایل هوشمند استفاده می‌کنند.

در واقع زمانی که فرد بیش از حد از وسایل الکترونیکی استفاده می‌کند، روند پردازش اطلاعات توسط مغز تغییر می‌کند؛ در این هنگام، قسمت‌هایی از مغز تحریک می‌شوند و فعالیت قست‌های دیگر کاهش پیدا می‌کند. این موضوع باعث می‌شود بخش‌هایی که فعالیت آن‌ها کاهش پیدا کرده است، نتواند وظایف خود را به خوبی انجام ندهد و در نتیجه توانایی مغز افراد در درک مطالب دشوار، کاهش پیدا کند.

نتایج این مطالعه در مجله Scientific Reports منتشر شده است.

کد خبر 386031

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.