۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۱
مقدری: می خواهم از امید بگویم

دبیرکل سابق و عضو شورای مرکزی سازمان عدالت و آزادی ایران اسلامی در چهاردهمین کنگره این سازمان گفت: قدر ایران و کنش‌گران بی‌ادعای آن را بدانیم و نگذاریم امید این ملت نا امید شود. این امید است که بهترین هدیه خدا به ما و بذر هویت این مردم است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی مقدری دبیرکل سابق و عضو شورای مرکزی سازمان عدالت و آزادی ایران اسلامی در چهاردهمین کنگره این سازمان اظهار کرد: پس از ١٠ سال افتخار خدمت‌گزاری به عنوان دبیرکل سازمان عدالت و آزادی ایران اسلامی، اینک آخرین سخنرانی خویش در این مقام را حضورتان ارئه خواهم کرد. در این فرصت اندک بنا ندارم به رسم معمول به تحلیل شرایط امروز ایران بپردازم. قطعنامه بیانه پایانی این کنگره، به بیان مواضع راهبردی امسال اشاره خواهد داشت.

وی افزود: می‌خواهم کمی از امید در زمانه نا امیدی و سرخوردگی با شما سخن بگویم. بر این باورم که از ١٣٨٨ تا کنون، چنانچه دستاوردی در سازمان عدالت و آزادی و جبهه اصلاحات ایران به دست آمد، به این خاطر بود که "یادمان نرفت در همه جا و در همه کنش‌ها از امید سیاسی و اجتماعی مراقبت کنیم؛ از این رو، ثابت کردیم که ما به دنبال عدالت و آزادی برای فردای ایران هستیم. اصلاح‌طلبی ما بر پایه امید به تحقق آرمان‌های مادران و پدران مشروطه‌ خواه‌مان و نسل‌های بعدی به ویژه مبارزان نهضت ملی و مجاهدان انقلاب اسلامی، یعنی حق حاکمیت ملی، حفظ تمامیت ارضی، حاکمیت قانون، ایفای حقوق ملت، توسعه و اعتلای کشور، آزادی، عدالت و حقوق بشر و سازگاری دستاوردهای بشری با ارزش‌های معنوی و آموزه‌های وحیانی استوار است، ما مدت زمان زیادی برای تحقق صلح و اصلاحات و آزادی و حاکمیت قانون به انتظار ایستاده‌ایم و همه این ها در پرتو وجود امید به خلق آینده بهتر برای این سرزمین بوده است؛ اعتقاد به اینکه روزهای بهتری پیش روی ماست.

دبیرکل سابق سازمان عدالت و آزادی ایران اسلامی یاد آور شد: در این روزها که در آرشیو حزب و خاطرات خویش به ٢٣ سالی که پشت سر گذاشتیم، گذری می‌کردم، با آمار و اسناد ثابت می‌شود که هزاران نفر ساعت کار حزبی در ارکان مرکزی، مناطق و حوزه‌ها صرف شده تا صدها رویداد کوچک و بزرگ سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و مدنی به نتیجه برسد و در حدود یک هزار نفر سرمایه انسانی تشکیلاتی و سمپات در این نهاد، در کنار یکدیگر با درک درستی از کار گروهی رشد یافته و به سپهر سیاسی و اجتماعی ایران معرفی شده‌اند. بی‌شک، این‌ها محقق نمی‌شد، مگر با توکل به خدا و امید به روزهای خوشی که در نهایت پیروزی را نصیب مجاهدان راه عدالت و آزادی می‌کند.

وی گفت: فرصت نیست در این زمان کوتاه به یکان یکان این دستاوردها اشاره کنم، به یاری اعضای سازمان به زودی چند جلد اعلام مواضع رویدادهای انجام شده، اسناد مکتوب و کارنامه این سال‌ها منتشر خواهد شد تا در بوته نقد و نظر کنش‌گران قرار گیرد.

مقدری با اشاره به اهداف سازمان عدالت و آزادی ایران اسلامی ادامه داد: ما بنا نداشتیم یک حزب فصلی و انتخاباتی باشیم؛ بلکه هدف ما حزبی پایدار برای توسعه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایران بوده است. بر این اساس: ما مصمم به آموزش در ارکان حزب، گسترش روابط با سایر نهادهای مدنی، حمایت آزادانه از جامعه مدنی و مشارکت در امور اجتماعی و مدنی، روی خوش به رویکردهای خلاق، نوآورانه و استارتاپی، مشارکت جوانان و زنان در ساحت تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری حزب  بودیم. مصمم بودیم برای تامین هزینه‌های مالی، روی پای خود بایستیم و حق عضویت‌ها ملاک تامین نیازهامان باشد و تلاش کردیم آرمان‌ها، نمادها و برنامه‌هایمان، همه ایرانیان را در برگیرد و هیچ کس را طرد نکند. از این رو، هزاران نفر ساعت و صدها میلیون تومان در این سال‌ها به توسعه آموزش و امور فرهنگی و اجتماعی و مدنی اختصاص دادیم.

وی افزود: از آنجایی که ما آینده‌نگر هستیم، در این ١٠ سال، دو سند چشم‌انداز و ماموریت حزبی تعریف کردیم و گام به گام رفتار و کنش‌های خود را با آن سنجیدیم. آرمان اعضای سازمان ساده است؛ هرچند دست یافتن به آن دشوار می‌باشد. آرمان‌های ما یک بار دیگر، آرمان مشروطه‌خواهان، آزادی‌طلبان، عدالت‌جویان و ملت مشتاق اصلاحات است. پس، چشم‌انداز و ماموریت ما، عدالت و آزادی و حقوق بشر و حاکمیت قانون و در یک کلام حکمرانی خوب را ارتقا خواهد بخشید.

عضو شورای مرکزی سازمان عدالت و آزادی ایران اسلامی گفت: اینکه بر این باوریم که نمایندگان و مدیران حزب در مجلس و شوراهای شهر و دولت به آرمان اصلاحات وفا دارند و با همه کاستی‌ها و تنگناهای موجود در کشور، مسئولیت‌ پذیرند و قدمی از آرمان‌هایشان‌ به عقب برنخواهند گشت. ما بر این باوریم که اکثریتی از مردم در این کشور وجود دارند که به عدالت و آزادی و صلح و اصلاحات اعتقاد دارند. آنها کسانی هستند که به این کشور و ملتش عشق می‌ورزند؛ کسانی که در جست‌وجوی هدایت خردمندانه‌ای برای خود و فرزندانشان می‌باشند، اینجاست که حق نداریم امید ملتی را نا امید سازیم. در چشم‌انداز ما، دستیابی به همه آن چیزهایی که برایش مبارزه و ایستادگی کردیم، وجود دارد. هرچند من نیز به مانند شما و اکثریت جامعه، مسیر پرتلاطم این روزهای ایران عزیز را نیک درک می‌کنم؛ اما چه کنیم که امید این ملت، به کنشگران حزبی و مدنی نوگرا، توسعه‌طلب و صلح‌جو است، نه جریان برانداز خارج‌نشین و تندروهای داخلی.

وی افزود: پس سخن آن فیلسوف را تکرار می‌کنم: آنجا که تردید هست، امید داریم ایمان بیاوریم و آنجا که ناامیدی هست، امید داریم امید بیاوریم.

مقدری تاکید کرد: ما خود را حزب ایده‌های نوآورانه، عمل‌گرایانه و مدرن می‌دانیم. از همین روست که محافظه‌کاران و تندروها نمی‌توانند دیدگاه‌ها و برنامه‌های روشن‌گرانه و دست‌یافتنی ما را تحمل کنند. ما در هر جا که فرصت خدمت به ملت داشته‌ایم، آن چیزی را وعده دادیم که بتوانیم انجام دهیم، و چیزی را انجام دادیم و انجام خواهیم داد که وعده آن را به مردم داده‌ایم ما خود را در برابر نسل‌های بعدی مسئول می‌دانیم. مصمم هستیم تا برای نسل‌های آینده، الگوی خوبی از ایران به یادگار بگذاریم و ایجاد کنیم. آنها به الگویی از ایران مدرن و توسعه‌یافته نیاز دارند. این‌ها ماموریت ماست که تنها با امید و پویایی به سرانجام خواهد رسید.

وی ادامه داد: بزرگترین اشتباه دو دهه اخیر جریان آزادی‌خواه ایران این بود که گمان می‌کردند پس از دولت جناب آقای خاتمی و فضای نسبتاً باز برای کنش‌های نهادهای سیاسی و مدنی، به پایان محافظه‌کاری، فرصت‌طلبی و بنیادگرایی رسیدیم؛ این گمان اشتباه، راه را برای همان جریان‌های تندرو، پوپولیست و ویرانگر باز کرد. باید درس بگیریم که یاس و ترس و اندوه نباید موجب نابودی نهادهای جامعه سیاسی و مدنی کشور گردد. نباید این عقیده را داشته باشیم که تنها می‌توانیم ناظر و تماشاگر باشیم.

مقدری گفت: به قول اندیشمندی "در سیاست، فریب خوردن عذر موجهی نیست". یادمان باشد "چیزهایی که بیش از همه اهمیت دارند، هرگز نباید در گرو چیزهای کم اهمیت‌تر باشند"؛ و امروز چه چیز بالاتر از منافع ملی، بهبود وضعیت مردم و امنیت کشور؟ اینها حقایق امروز ایران ماست. و بدون تردید، "دست کشیدن از حقایق، دست کشیدن از آزادی است.
 
عضو شورای مرکزی سازمان عدالت و آزادی ایران اسلامی ادامه داد: تجربه تاریخی به ما آموخت، مردمانی بر مشکلات چیره می‌شوند که در گام نخست به این آگاهی می‌رسند که توان حل مشکلات را دارند. "ایمان به چنین توانی یک شبه به وجود نمی‌آید؛ بلکه با امید، شکیبایی، کنش‌گری و از موفقیت‌های کوچک آغاز می‌شود و به تدریج محقق خواهد شد. 

مقدری در پایان خاطر نشان کرد: قدر ایران و کنش‌گران بی‌ادعای آن را بدانیم و نگذاریم امید این ملت نا امید شود. این امید است که بهترین هدیه خدا به ما و این مردم است.

کد خبر 386020

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.