شوخی تُرکی خبرساز شد/ معمای رئیس شورا

جدال لفظی شهردار ارومیه با یکی از اعضای شورا، گمانه‌زنی‌ها برای ریاست شورای شهر تهران، انتخاب دو رئیس شورای شهر و دستگیری دو رئیس دیگر مهم‌ترین عناوین بسته خبری این هفته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در روزهای اخیر ویدئویی از جدال لفظی شهردار و عضو شورای شهر ارومیه در حاشیه سخنرانی شهردار منتشر شده که در آن خالد حاتمی عضو کُرد شورای شهر ارومیه از محمد حضرت پور شهردار این شهر می‌خواهد در جلسه رسمی برابر قانون به جای زبان محلی به زبان فارسی سخنرانی کند تا او که ترکی نمی‌داند نیز متوجه شود.

شهردار ارومیه اما در جواب او می‌گوید تسلط کافی برای انتقال مفهوم به زبان فارسی ندارد و اگر کسی ترکی نمی‌فهمد، باید بیرون برود؛ او در بخشی از حرف‌هایش می گوید همیشه این بحث وجود دارد که در جلسات فارسی حرف بزنیم یا ترکی.

این اتفاق درحالی رخ داده که در اصل ۱۵ قانون اساسی آمده‌است "زبان و خطِ رسمی و مشترک مردم ایران فارسی است. اسناد و مکاتبات و متون رسمی و کتب درسی باید با این زبان و خط باشد ولی استفاده از زبان‌های محلی و قومی در مطبوعات و رسانه‌های گروهی و تدریس ادبیات آن‌ها در مدارس، در کنار زبان فارسی آزاد است.

در نهایت این مشاجره که با تمسخر شهردار و همراهی جمعی از حضار شدت گرفت، به خروج حاتمی از جلسه ختم می شود.

پس از جلسه انتشار این فیلم واکنش‌های زیادی را در فضای مجازی به همراه داشت که باعث توضیح حضرت پور شد، او گفته است "ما از این شوخی‌ها با هم داریم. بسیاری از اعضای کرد زبان شورای شهر با ما ترکی حرف می‌زنند و ترک‌های ما هم در اغلب موارد کردی متوجه می‌شوند، اما آقای حاتمی معمولا اصرار دارند که به زبان فارسی صحبت شود و ما همیشه درباره این موضوع با ایشان شوخی داریم. این‌بار ایشان بیشتر تأکید کرد که وقتی در جلسه از قومیت‌های مختلف حضور دارند، باید فارسی حرف زده شود. من هم گفتم آخر بعضی از کلمه‌های ترکی را نمی‌توان به فارسی ترجمه کرد، خندیدیم و بعد هم شوخی کردیم!"

دستگیری دو رئیس شورای شهر

رییس شورای شهر فردوسیه شهرستان شهریار توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) شهریار و با حکم قضایی دستگیر شد.

حکم بازداشت وی به دلیل ارتشاء و تخلفات ساخت و ساز صادر شده است  و به گفته دادستان عمومی و انقلاب شهریار تحقیقات در خصوص این پرونده ادامه دارد.

این دستگیری درحالی اتفاق افتاد که اخیرا نیز هشت نفر در خصوص پرونده فساد مالی در شهرداری شهریار بازداشت شده بودند.

رئیس شورای یکی از شهرهای غرب مازندران نیز به علت انتشار محتویات مبتذل و عمل منافی عفت دستگیر و مجبور به استعفا شده است.

گفته می‌شود اخیرا فیلمی غیراخلاقی از این فرد در فضای مجازی و در سفر تفریحی خارج از کشور منتشر شده بود.

تهران؛ هاشمی رئیس می‌ماند یا نه؟

با وجود آنکه اعضای شورای شهر تهران در تعطیلات دو هفته‌ای به سر می‌برند، گمانه‌زنی‌ها برای تغییر رئیس شورای شهر یا ماندن هاشمی از روزهای قبل آغاز شده است.

از احمد مسجد جامعی و مرتضی الویری به عنوان جانشینان محسن هاشمی نام برده می‌شود اما این دو نفر تاکنون هیچ واکنش رسمی به این ادعا نداشته‌اند

ناهید خداکرمی رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران در واکنش به این حواشی گفت: هر سال یکبار هیأت رئیسه انتخاب می‌شود و این دوره هم به روال قبل است، رایزنی خاصی صورت نگرفته است که کسی جای کسی بنشیند، البته برخی دوستان برای برخی سمت‌ها اعلام آمادگی کردند و حق آنان است که بخواهند کاندید شوند و مشکلی در این باره وجود ندارد.

وی در خصوص احتمال تغییر رئیس شورای شهر تهران نیز گفت: بعید می‌دانم که آقای هاشمی رئیس نباشد. هاشمی با متانت در این دو سال شورا را اداره کرده است، البته برخی نقدهایی به عملکرد وی دارند و انتظار دارند که آقای هاشمی با اقتدار بیشتری عمل کند و در مورد مسائل شهرداری پیگیری‌های جدی‌تری صورت گیرد.

علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران نیز درباره این شایعات گفت: در بحث شایعات، باید چیزکی باشد تا چیزی گفته شود. در شایعه تغییر رئیس شورای شهر تهران، همان "چیزک" هم مطرح نیست، چه برسد به چیزها.

با این حال باید برای رسیدن به پاسخ معمای این روزهای ریاست بر شورای شهر تا سوم شهریورماه منتظر ماند.

انتخاب هیئت رئیسه در شورای رشت و اردبیل 

پس از آنکه یک مرتبه در هفته گذشته جلسه شورای شهر رشت با دستور جلسه انتخاب هیئت رئیسه به دلیل حدنصاب نرسیدن اعضای شورا تشکیل نشد، پس از ۴۸ ساعت برای بار دوم انتخاب هیئت رئیسه شورای شهر در جلسه روز سه‌شنبه شورا مطرح و در نهایت اسماعیل حاجی پور تنها کاندیدای ریاست با ۱۱ رای به عنوان رئیس شورای شهر رشت انتخاب شد.

همچنین فرهام زاهد نائب رئیس، حامد عبدالهی خزانه دار، حجت جذب سخنگو و فاطمه شیرزاد و محمدحسن علیپور منشی اول و دوم شورا شدند. 

انتخابات هیئت رئیسه شورای شهر اردبیل نیز که دو بار به دلیل عدم حضور برخی از اعضای شورای شهر به تعویق افتاده بود نهایتا با ریاست علیرضا پوستی  برای سومین سال متوالی بر شورای شهر به پایان رسید.

در این انتخابات جواد انصاری نائب رئیس، یعقوب هاشمی دبیر اول، یونس رونقی دبیر دوم، زهرا قدیمی سخنگو و حبیب فتحی خزانه دار شورای شهر اردبیل شدند.

همچنین طرح دوفوریتی اعضای شورای شهر شیراز مبنی بر برگزاری انتخابات هیئت رئیسه‌ سال سوم شورا در نود و نهمین جلسه علنی شورا تصویب و مقرر شد این جلسه دوشنبه هفته‌ آینده برگزار شود

نیشابور؛ تسهیلات تشویقی برای باغداران

احمد همت‌ آبادی رئیس کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست شورای اسلامی شهر نیشابور از تصویب لایحه‌ای در شورای اسلامی شهر با هدف تأمین فضای سبز و استفاده عمومی از اماکن شخصی خبر داد.

به گفته وی چنانچه مالکان باغ تمایلی به بهره برداری از باغشان داشته باشند، می‌توانند از تسهیلاتی که شهرداری در اختیارشان قرار می‌دهد، بهره‌مند شوند و از ۱۰ درصد از فضای باغی که فاقد درخت باشد به صورت رایگان بهره‌برداری کنند علاوه بر آن در باغ‌هایی که مساحت آن‌ها بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ مترمربع باشد، سطح بهره‌برداری از آن به ۲۰ درصد از مساحت باغ افزایش خواهد یافت.

کلیه مالکانی که از این مصوبه استفاده می‌کنند ملزم به حفظ و نگهداری باغ‌های خود هستند و اگر در این امر کوتاهی صورت گرفت مالکان باید خسارت وارده به باغ و کلیه هزینه‌های شهرداری از زمان اخذ مجوز را به نرخ روز پرداخت نمایند.

شاهین‌شهر؛ رای شورای شهر تایید شد

کمیته انطباق فرمانداری شهرستان شاهین شهر و میمه استان اصفهان موضوع برکناری شهردار شاهین شهر توسط شورای این شهر به دلیل سکونت او در خمینی‌شهر را تایید کرد و در نهایت حمید عشقی از این سمت کنار گذاشته شد.

کمیته انطباق همچنین صلاحیت سرپرستی حمیدرضا فدایی بر شهرداری شاهین‌شهر را تائید کرد تا او سومین فردی باشد که در شورای پنجم به سمت شهرداری شاهین‌شهر منصوب می‌شود.

کوتاه از شورا:

نشست هم‌اندیشی اعضای شوراهای شهر تبریز، مشهد و کرج با هدف بررسی و مقایسه تخصصی این سه کلانشهردر حوزه‌های شهرسازی، معماری، عمران، حمل و نقل و ترافیک و یافتن راهکارهای اساسی برای خروج از معضلات ناشی از افزایش شهرنشینی در تبریز برگزار شد.

از لوح پیوستن یزد به شهرهای یادگیرنده جهان در نشست شورای این شهر رونمایی شد.

شهرداری تهران برای هزینه خدمات رسانی در پیاده‌روی اربعین لایحه بودجه ۱۰ میلیارد تومانی را به شورای شهر فرستاده است.

شورای شهر بوشهر با لایحه دو میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومانی شهرداری برای تصویب بودجه طراحی و مطالعه شهر هوشمند با هدف افزایش سطح کیفیت زندگی، توسعه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و به‌ویژه تسهیل فعالیت استارتاپ‌ها، تقویت کسب و کارهای اینترنتی، بهبود و مدیریت هوشمندانه خدمات شهری و همچنین رشد و رونق ظرفیت‌های علمی و نوآوری بندر بوشهر موافقت کرد.

مصاحبه‌های مکرر محمدعلی کرونی دبیر کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران که با انتشار اخبار و مطالب نادرست درباره شهرداری همراه بود، باعث شد که او کتبا به دستور رئیس این کمیسیون ممنوع‌المصاحبه شود.

رئیس شورای شهرستان آق قلا از بابایی اقدم رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر و شهین‌باهر شهردار تبریز برای امدادرسانی به سیل زدگان این شهرستان تقدیر کرد.

سید مجتبی سبحانی، رئیس کمیسیون خدمات شهری و امور زائرین شورای شهر قم: در خصوص شهربازی و وسایل تفریحی در مضیقه قرار داریم؛ در قم چندین شهربازی فعال بود که به دلایل مختلف تعطیل و غیرفعال شدند.

حمید بادامی‌نجات، نائب رئیس شورای شهر همدان: در شورای پنجم "طرح بهنام" (برند همدانی؛ نماد افتخار ملی) در راستای حمایت از تولیدکنندگان مصوب شد که بر اساس این طرح، تولیدکنندگان همدانی برای تبلیغات محصولات خود می‌توانند تا ۸۰ درصد از تخفیف بیلبوردها و تلویزیون‌های شهری بهره‌مند شوند. 

نوذر امامی، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر شیراز: طرح ساماندهی حریم شیراز یک طرح بسیار گسترده است و شهرداری به تنهایی نمی‌تواند متولی این امر باشد.

محمدهادی مهدی نیا، رئیس کمیسیون عمران شورای شهر مشهد: دیدگاه شورای پنجم شهر مشهد در طراحی و اجرای پروژه های خدمات عمومی در این کلانشهر نگاه محدود به سال ۱۴۰۰ نیست به‌طوری که اعضای این شورا در برنامه کاری خود به نیازمندی‌های مشهد تا افق ۱۰۰ سال آتی نظر دارند.

حسن خلیل‌آبادی عضو شورای شهر تهران: شهر ری باید مدیریت مستقلی داشته باشد و از استان تهران جدا شود و تا زمانی که شهرستان ری دارای مدیریت مستقلی نشود مشکلات و مسائل آن پابرجاست.

ابراهیم اخوان، رئیس شورای شهرستان رشت: شهر خشکبیجار ۱۳۲ شهید در جنگ تحمیلی به انقلاب تقدیم کرده است اما در سال‌های گذشته جاده این شهر ۱۱۵ نفر تلفات داشته که جای تأسف است.

کد خبر 385990

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.