شهر و شهروند فعال خالق و مولد زنجیره ارزشی است

شهردار اصفهان گفت: احترام متقابل شهر و شهروند در زیستگاه های فرهنگی و قابلیت پاسخ گویی دوسویه بسترساز خلاقیت فرهنگی و مشارکت‌جویی فرهنگی شده که پیامد آن بهزیستی فرهنگی در شهرهای تاریخی است.

به گزارش ایمنا، قدرت الله نوروزی در اجلاس شهرهای تاریخی جهان در شهر ریازان روسیه با بیان اینکه اصفهان به عنوان یکی از کلانشهرهای مهم ایران در مرکز کشور واقع شده و مقصدی جذاب برای گردشگران داخلی و بین المللی است که صدها اثر تاریخی باشکوه و ثبت شده به عنوان میراث فرهنگی دارد، اظهار کرد: برخی از این آثار مانند میدان نقش جهان به عنوان میراث جهانی ثبت شده است.

وی ادامه داد: اصفهان دائره المعارفی از هنر و معماری قلمداد می شود. پیروان ادیان گوناگون با صلح و رفاه در شهر زندگی می کنند. مسلمانان، مسیحیان، یهودیان، زرتشتیان، همه در فضایی آرام و صمیمانه کنار هم هستند و یکی از عجایب جهان را خلق کرده اند.

شهردار اصفهان تصریح کرد: بیشتر صنایع سنگین و نیمه سنگین نظیر مجتمع های فولاد، پتروشیمی، نساجی و پالایشگاه و نیروگاه ها و هزاران صنایع سبک در اطراف شهر مستقر هستند.  

وی با بیان اینکه در کنش متعامل و مهربانانه انسان و طبیعت شهرهای تاریخی در فرآیند رشد مدنی تحقق یافته اند و در مسیر تلاش برای انطباق آشتی جویانه با زیست بوم، روابطی از ارزش های مشترک اجتماعی را صورت بندی کرده اند، گفت: این ارزش ها عرصه بروز سه شاخص زیست پذیری، انسان محوری و معناگرایی در شهرهای تاریخی و پر پیشینه شده است.  

نوروزی افزود: اجتماع این سه مولفه و تحقق منطقی آن در فضای کالبدی و شبکه ارتباطی باعث شد در متن و بطن تاریخی، زیستگاه های هویت محوری شکل گیرد که می توان از آنها با عنوان شهرهای فرهنگی یاد کرد و نام برد.  

وی ادامه داد: احترام متقابل شهر و شهروند در این قبیل زیستگاه ها و قابلیت پاسخ گویی دوسویه بسترساز خلاقیت فرهنگی و مشارکت جویی فرهنگی شد که پیامد آن بهزیستی فرهنگی در شهرهای تاریخی است.  

شهردار اصفهان با بیان اینکه از این رهگذر بود که حضور زبان نمادین در همه ابعاد و اضلاع زیست شهری، تداعی گر معناگرایی و پویایی بود که آفرینشگر شهر و شهروندی فعال شدند، گفت: شهر و شهروند فعال خالق و مولد زنجیره ارزشی است که در زمینه گفت و گویی به پشتوانه نهادهای مدنی هزینه های تعاملی را می کاهد و با ویژگی رویداد محور به بازتولید خود در مقیاس زمان و مکان می پردازد.

وی اظهار کرد: به عنوان شهردار جهان شهر اصفهان ضمن ابراز خرسندی از برپایی چنین نشستی امیدوارم تا با درسنامه و دستمایه، از گذشته ای پرافتخار بتوانیم در دنیای مدرن و یکرنگ افسرده ساز، تجربه های سترگ خویش را به اشتراک بگذاریم و شهرهایی را پدید آوریم که عناصر متضاد را به تفاهم پدیده های متکثری تبدیل کنند که وحدتی بنیادین و هدفمند را تداعی کند.

کد خبر 385981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.