۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۷
سرنوشت صندلی حاجتی در ابهام!

غیبت دو ماهه حاجتی که سبب کنار گذاشتنش از شورا می‌شود نه تنها هنوز محقق نشده که حتی اگر این زمان فرارسد نیز، قانون اجازه کنار گذاشتن او را نمی‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پرونده مهدی حاجتی عضو شورای اسلامی شهر شیراز پس از کش و قوس‌های فراوان بالاخره دو ماهی می‌شود که به محکومیت زندان و تبعید رسید و این روزها در سکوت غیرقابل انتظاری، زمزمه‌های کنار گذاشتن این عضو از شورای پنجم به گوش می‌رسد. حاجتی درحالی از ۱۲ خردادماه ۹۸ به زندان افتاده بود که محمدرضا امیری فرماندار شیراز شامگاه یکشنبه درباره آخرین خبر درخصوص عضویت او، از کنار گذاشته شدنش از شورای شهر سخن گفته بود.

وی حتی از معرفی جایگزین او در شورا نیز خبر داده و گفته بود که در اولین جلسه علنی شورای اسلامی شهر شیراز محمدتقی تذروی، سومین عضو علی البدل جایگزین حاجتی خواهد شد.

به گفته فرماندار، حاجتی دو ماه در جلسات علنی شورا غیبت داشته اما حقیقت آن است نخستین جلسه علنی پس از دستگیری او در تاریخ ۲۹ خرداد برگزار شده و با این حساب و مبنی بر التزام به قانون تا ۲۹ مرداد زمان برای حضور مهدی حاجتی در صحن علنی شورا وجود دارد حال آنکه این احتمال وجود دارد که احمدرضا دستغیب رئیس شورای شهر شیراز حتی پیشتر از ۲۱ خرداد (روز نشست خبری فرماندار شیراز) غیبت حاجتی را به فرمانداری گزارش داده باشد.

او هشت جلسه غیبت داشته و شاید رئیس شورا قصد داشته از طریق شش جلسه غیبت متوالی یا ۱۲ جلسه غیبت متناوب که در قانون آمده عضویت حاجتی را از شورا لغو کند که البته موجه یا غیر موجه بودن غیبت‌ها بر عهده شورا است و از نامه دستغیب به فرمانداری اینگونه برمی‌آید که گویا این غیبت غیر موجه است حال اینکه هیچ جزئیاتی از دلیل دستگیری و غیبت حاجتی دردست نیست و تنها اتهام اقدام علیه امنیت ملی او وضعیت این عضو را برای حضور در شورا نامشخص کرده است.

تحقیر نهاد شوراها

همین ابهامات آزاردهنده در موجه بودن یا نبودن غیبت حاجتی و قانونی بودن یا نبودن کنارگذاشته شدنش روزهای اخیر تبدیل به واکنش توئیتری بسیاری شد؛ برخی کاربران توئیتر با اشتراک عکسی از حاجتی، به کارنامه شجاعانه او در مدت حضورش در شورای شهر اشاره کردند.

حسن در این رابطه نوشت "مهدی حاجتی، دمت گرم و سرت خوش باد..." و دیگری او را با مصدق قیاس کرد "هنوز مصدقی بودن جرم است"

کاربری با نام سیاوش توئیت زد "کاکام، عضو شورا باشی یا نباشی، همیشه نماینده منتخب مایی"

محمد با طنز نوشت "مهدی حاجتی رو حبس کردن بعد الان گفتن شما دو ماهه که در جلسات شورای شهر شرکت نمی کنی باید جانشینت رو معرفی کنیم"

مهرداد نیز جایگاه حاجتی را رشک‌آمیز توصیف کرد "هیچ‌کس نمی‌تونه ادعا کنه که از مواجهه با فساد سربلند بیرون میاد مگر یکی مثل مهدی حاجتی که عملاً اثبات کرد که شجاعت و مایه این کارو داره. هر بار که می‌خوام از فساد کسی صحبت کنم، گوشه ذهنم اینه که اگه من جای اون بودم چه می‌کردم؟ و چو بید بر سر ایمان خویش می‌لرزم... اما دمت گرم مهدی حاجتی که همه ما رو سرافراز کردی."

حسین دهباشی، تاریخ پژوه و مستندساز نیز درخصوص جایگزینی حاجتی نوشت "فرماندار شیراز مهدی حاجتی را به جهت دو ماه غیبت اخراج و جایگزین کرده و خدا کند دوست جدیدمان حسابی حواسش باشد که (فارغ از سیاست) بر صندلی چه جوان شجاع و نجیب و آرام و آقا و سالم و مودب و میهن‌دوست و متواضع و صبور و خدمتگذاری نشسته که کاش شبیه‌اش در شورای شهرِ تهران یافت می‌شد!"

این واکنش‌ها با ورود سیاسیون به ماجرای این روزهای حاجتی شدت گرفت؛ حجت نظری عضو شورای شهر تهران که همواره یکی از حامیان حاجتی بوده در باره این جایگزینی در صفحه توئیتر خود نوشت "ورود جایگزین مهدی حاجتی به شورای شهر شیراز، تحقیر نهاد شوراست. دولت باید همان طور که در مورد سپنتا نیکنام از رای مردم صیانت کرد، از منتخب مردم شیراز نیز دفاع کند. فارغ از اینکه معتقدم مهدی نباید مجازات شود، حداقل قوه_قضاییه می‌تواند اجرای حکمش را تا پایان دوره شورا معلق کند!"

شهربانو امانی دیگر عضو شورای شهر تهران نیز اعتراض خود را اینگونه بیان کرد "کدام ماده قانونی اجازه داده است نمایندگی که مردم شیراز با رای مستقیم خود به مهدی حاجتی واگذار کرده‌اند، از او گرفته شود؟ قانون کجا اجازه داده است اینگونه در برابر اراده مردم بایستید؟"

آذر منصوری قائم مقام دبیرکل حزب اتحاد ملت نیز نوشت "منتخب جوان و شجاع شهر شیراز به دلیل ایفای نقش نمایندگی خود در زندان است و شورای شهر و فرمانداری نیز لابد به وظایف قانونی خود عمل می کنند!! به همین سادگی! به همین تلخی!"

عبدالرضا داوری، مشاور رسانه‌ای رئیس جمهور سابق در مقایسه‌ای نوشت "صندلی انتصابی اکبر هاشمی رفسنجانی در مجمع تشخیص مصلحت نظام، ۲۱۹ روز بلاتکلیف بود تا سیدمحمود هاشمی شاهرودی بر آن تکیه زد. برای صندلی انتخابی مهدی حاجتی اما، ۶۰ روز هم صبوری نداشتند و به قید فوریت جانشین برایش معرفی کردند."

این موضع‌گیری‌ها با توئیت مصطفی تاجزاده سیاستمدار اصلاح‌طلب که نوشته بود "بعد از بدعت غیرقانونی محرومیت مینو خالقی از نمایندگی مردم اصفهان و تلاش شکست‌خورده شورای نگهبان برای اخراج سپنتا(نیکنام) از شورای شهر یزد، امروز شاهد حذف مهدی حاجتی منتخب مردم شیراز در شورای شهرشان بودیم. کاش اعضای این شورا در اعتراض به جایگزینی همکار خود استعفا می‌دادند." به اوج خود رسید؛ به گونه‌ای که باعث موضع‌گیری احمدرضا دستغیب شد.

هنوز دو ماه نرسیده‌است

او اسکرین‌شاتی از تلفن همراه خود را در فضای مجازی منتشر کرد که در آن طی پیامی خطاب به تاجزاده نوشته بود "از راهنمایی شما در خصوص یاد گرفتن از رفتار رئیس شورای یزد تشکر می‌کنم، اما یادمان نمی‌رود که جنابعالی و دوستانتان، با همین طرز تفکر در مجلس ششم، موجب روی کار آمدن احمدی‌نژاد و وارد کردن خسارات بی‌شمار به مملکت و اصلاحات شدید."

همچنین با وجود آنکه دیروز (چهارشنبه) در نود و نهمین جلسه علنی شورای شهر همه چیز برای جایگزینی تذروی به جای حاجتی مهیا بود، دستغیب ساعتی قبل از آغاز جلسه با ارسال نامه‌ای خطاب به فرماندار نوشت "با توجه به آنکه هنوز میزان غیبت آقای حاجتی به دو ماه نرسیده است و ثانیاً در صورت غیبت دو ماهه ایشان، عضو علی‌البدل به عنوان "عضو جایگزین" و نه "عضو اصلی" معرفی می‌شود، دستور فرمایید مراسم معارفه تا تعیین تکلیف این موارد به تعویق بیفتد." جالب اینجاست که خودِ او از اعضا برای حضور در جلسه‌ای که یکی از دستور جلسه‌هایش این جایگزینی بود، اقدام  کرده بود.

پس از این نامه‌نگاری موضع فرماندار شیراز نیز به نوعی تقلیل یافته و در مصاحبه‌ای گفت "در قانون درباره زمانی که وضعیت عضو شورا روشن نیست و وی به هر دلیلی فرد غائب باشد عضو علی البدل به عنوان جانشین شرکت می‌کند و پس از تعیین تکلیف چنانچه عضو اصلی سلب عضویت نشده باشد می‌تواند به شورا بازگردد."

او مدت زمان تعیین شده برای آنکه تکلیف حاجتی مشخص شود را شش دانسته و از لفظ جانشینی -نه جایگزینی- برای ورود تذروی به جای حاجتی به شورا پس از گذشت دو ماه از غیبت حاجتی در صحن علنی استفاده کرده است.

رابطه کرسی حاجتی و کرسی ریاست

با تمام آنچه گفته شد و با توجه به آنکه دوشنبه هفته آینده یعنی یک روز پیش از پایان فرصت دوماهه برای غیبت حاجتی، زمان انتخاب هیئت رئیسه شورای شهر شیراز است، قطعا میان رای تذروی و حاجتی برای انتخاب دستغیب به عنوان رئیس شورا تفاوت بسیاری وجود دارد؛ مضاف برآنکه اختلاف و درگیری لفظی حاجتی و دستغیب در یکی از جلسات پیش از دستگیری حاجتی بر رسانه‌ها پوشیده نماند و شاید همین امر مانع بزرگی پیشروی دستغیب برای کسب کرسی ریاست سال سوم شورا باشد.

باید منتظر ماند و دید عاقبت صندلی پرحاشیه حاجتی چه خواهد شد، جانشینی تذروی پس از دوماه غیبت حاجتی دائمی می‌شود یا عضو بازداشت شده شورای شهر به جایگاه خود بازمی‌گردد.

کد خبر 385933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.