بخش نامه های متناقض، تولید کنندگان را سردرگم کرده است

مدیرکل گمرک استان اصفهان گفت: بخشنامه ها و دستورالعمل های تکراری و متناقض مربوط به صادرات و واردات که مجری آن گمرک است، همه واحدهای تجاری و تولیدی را با سردرگمی مواجه کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رسول کوهستانی بعدازظهر امروز _۲۴ مرداد ماه_ در نشست شورای راهبردی اقتصاد مقاومتی استان اصفهان که با حضور وزیر امور اقتصاد و دارایی برگزار شد، اظهار کرد: تغییرات مداوم بخش نامه‌ها و مقررات یکی از مشکلات بزرگ صادر کنندگان است.

وی افزود: برخی از فرایندهای تخصیص ارز برای فعالان اقتصادی نیز همچون سنگ اندازی در تجارت آنها عمل کرده و مجوزهای تجار که با زحمت از سازمان صمت اخذ شده را بی اثر می‌کند.

مدیرکل گمرک استان اصفهان خاطر نشان کرد: یکی دیگر از مشکلات صادرکنندگان اصفهان این است که اسناد حمل و کد رهگیری حتماً باید برای گمرک مشخص و واضح باشد و در غیر این صورت عبور موارد صادراتی با مشکل مواجه خواهد شد. همچنین در صورتی که سامانه بانک یا ثبت سفارش قطع شود گمرک نمی‌تواند هیچ کمکی به صادر کننده یا وارد کننده کند و همین امر یک بروکراسی به وجود آورده است. 

کوهستانی اضافه کرد: مدت زمان ضمانت نامه (ضمانت‌نامه کالاهای وارداتی) در ترخیص کالا همه گمرکات با رویه‌ای یکسان صورت می‌گیرد و این ضمانت نامه‌ها باید از رویه یکسان خارج شده و سه ماهه شود تا بروز اختلافات در مورد ضمانت نامه‌های کالاهای برگشتی صادراتی کاهش پیدا کند. عدم امکان ورود موقت کالا با استفاده از حواله ارزی نیز واحدهای تولیدی را در زمینه تأمین ارز در بازار با مشکل روبرو کرده است.

وی ادامه داد: تبدیل اظهار نامه ورود موقت به قطعی کالا صرفاً با اخذ مجوز نیز مشکل دیگری است که برای صادرکنندگان در گمرک و سازمان صمت به وجود آمده است. بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های تکراری و متناقض مربوط به صادرات و واردات که مربوط به گمرک می‌شود همه واحدهای تجاری و تولیدی را با سردرگمی مواجه کرده است.

مدیر کل گمرک استان اصفهان یادآور شد: جایگاه قانونی کمیسیون ماده یک نیز یکی دیگر از مشکلات دیگر گمرک اصفهان است که یک سال است مورد توجه قرار نمی‌گیرد ومشکلاتی را به وجود آورده است. در حقیقت بخش نامه‌ها باید به صورت کارشناسی شده و منسجم برای گمرک ارسال شود.

کوهستانی افزود: حمایت از شرکت‌های دانش بنیان به چرخه اشتغال و توسعه کشور کمک می‌کند و برای معافیت گمرکی ماشین آلات این شرکت‌ها اقدامات خوبی شده اما مواد اولیه این شرکت‌ها معافیتی در گمرک ندارد و باید این مسئله نیز حل و فصل شود.

وی تصریح کرد: ساختار گمرک اصفهان مورد اعتراض تولید کنندگان است و باید ساختار گمرک اختصاصی برای ذوب آهن و فولاد مبارکه اصفهان در نظر گرفته شود.

کد خبر 385931

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.