راه‌اندازی پیام‌رسان گمرک تا پایان مردادماه امسال/ اصفهان هنوز نماینده بانک مرکزی ندارد

رییس کل گمرک ایران با بیان اینکه دسترسی نداشتن به بخشنامه‌های واردات تعرفه و ارزش در سایت گمرک ایران یکی از مشکلات فعالان اقتصادی است، گفت: به‌منظور حل این مشکل تا پایان مردادماه برای اولین بار در سازمان‌های دولتی، پیام رسانی راه‌اندازی می شود که به کمک آن اطلاعات سایت گمرک همواره به روز خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سید مهدی میر اشرافی صبح امروز پنجشنبه -۲۴ مردادماه-  در جلسه شورای گفت‌و گوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان که با حضور وزیر اقتصاد و امور دارایی در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان اصفهان برگزار شد، با اشاره به مشکلات فعالان اقتصادی در حوزه گمرک، اظهار کرد:  کوتاه بودن مهلت مقرر در مواد ۱۱۹ و ۱۳۵ قانون امور گمرکی (۶ ماه از تاریخ امضای پروانه) برای برخورداری از معافیت حقوق ورودی تجهیزات خط تولید، یکی از مشکلات موجود است که پیشنهاد می کنیم مهلت مقرر به یکسال افزایش یابد.

وی غیر واقعی بودن ارزش تعیین شده برای کالاهای صادراتی و قیمت کالاهای وارداتی را  یکی دیگر از مشکلات فعالان اقتصادی عنوان کرد و افزود: راهکار پیشنهادی ما واگذاری وظیفه ارزش گذاری کالاهای صادراتی و وارداتی به کمیته های متشکل دستگاههای ذی ربط (سازمان صمت جهاد کشاورزی و ... ) و اتاق بازرگانی و تشکل های مربوطه  است.

رییس کل گمرک ایران گفت: طولانی بودن زمان پاسخ گویی بانک مرکزی به استعلام های گمرک در خصوص صادرات و واردات طلا و جواهر نیز یکی دیگر از مشکلات این حوزه است که راهکار پیشنهادی ما تفویض اختیارات بانک مرکزی به نماینده تام الاختیار آن در استان ها است.

استان اصفهان هنوز نماینده بانک مرکزی ندارد

میر اشرافی با اشاره به اینکه در استان اصفهان هنوز نماینده بانک مرکزی تعیین نشده است، گفت: از وزیر اقتصاد خواهشمندیم این نماینده را تعیین و اختیار لازم را به شخص منتخب ابلاغ نماید. به دستور وزیر اقتصاد مصوب شد که موضوع تعیین نماینده بانک مرکزی در استان اصفهان پیگیری شود.

 رییس کل گمرک ایران زمانبر بودن استرداد حقوق ورودی اخذ شده از مواد اولیه به کار رفته در کالاهای صادراتی، را یکی از دیگر از مشکلات حوزه گمرک عنوان کرد و افزود: برای حل این مشکل تخصیص منابع لازم و بازیینی فرایند استرداد وجوه، به عنوان یک راهکار پیشنهاد می شود، زیرا قانون امور گمرکی اجازه پرداخت این وجوه از محل درآمدهای جاری را نمی دهد.

میراشرافی اضافه کرد: طولانی شدن فرآیند ترخیص کالا به دلیل الزام به ثبت آماری و تعیین منشا ارز توسط بانک مرکزی گمرک و صمت، نیز یکی دیگر از مشکلات است که راهکار آن اکتفا به ثبت آماری موجود در ثبت سفارش و اظهارنامه گمرک و منشا ارز اظهاری در ثبت سفارش است.  

وی تاکید کرد: هشت هزار اظهار نامه باز وجود دارد که هنوز هم بانک به آنها ارز تخصیص نداده و بانک مرکزی مدعی است که اولویت ارزی را گمرک مشخص نمی کند و باید توسط بانک مرکزی مشخص شود. 

رییس کل گمرک ایران با بیان اینکه دسترسی نداشتن به بخشنامه‌های واردات تعرفه و ارزش در سایت گمرک ایران همواره یکی از مشکلات فعالان اقتصادی بوده است، گفت: به منظور حل این مشکل تا پایان هفته آینده برای اولین بار در سازمان های دولتی پیام رسانی راه اندازی می شود که به کمک آن اطلاعات سایت گمرک همواره به روز خواهد بود.

 میر اشرافی افزود:  برای ماه های پایانی سال، امکان برخورداری کامل از تسهیلات مهلت شش ماهه گمرک برای تولید کنندگان (ترخیص با ضمانتنامه ) وجود ندارد، و درخواست داریم برای شرکت های تولیدی تسهیلات مهلت شش ماهه ولو با انتقال سر رسید پرداخت به سال تقویمی بعد مراعات شود.

کد خبر 385922

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.