مجموعه هماهنگ و همدلی برای رونق تولید اصفهان شکل گرفته است

استاندار اصفهان با بیان اینکه انتظار می رود وزیر اقتصاد ارتباطش را با استان اصفهان بیشتر کند، گفت: مجموعه هماهنگ و همدلی برای رونق بخشی به تولید در استان اصفهان شکل گرفته است که آینده تولید در اصفهان را بهبود خواهد بخشید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عباس رضایی صبح امروز پنجشنبه -۲۴ مردادماه-  در جلسه شورای گفت‌و گوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان که با حضور وزیر اقتصاد و امور دارایی در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان اصفهان برگزار شد، با اشاره به مشکلاتی که در حوزه مالیات برای فعالان اقتصادی در استان اصفهان وجود دارد، اظهار کرد: زمان رسیدگی به پرونده های مالیاتی در خصوص ماده ۲۵۱ اول مالیاتی طولانی است، پیشنهاد می کنیم دستور تسریع در رسیدگی به پرونده‌ها با افزایش تعداد هیئت‌های رسیدگی صادر شود تا بتوانیم زمان رسیدگی را حداکثر یک ماه کاهش دهیم.

وی گفت: ورود سازمان امور مالیاتی به تراکنش‌های بانکی فعالان اقتصادی از سال ۱۳۸۹ با استناد به قانون پولشویی، استرداد نشدن مبالغ عوارض و مالیات های ارزش افزوده به صادر کنندگان به دلیل تعهدات ارزی، غیر واقعی بودن ارزش گذاری گمرکات برای کالاهای صادراتی و تعیین قیمت غیر واقعی برای کالاهای وارداتی دیگر مشکلاتی است که در این حوزه وجود دارد.

استاندار اصفهان افزود: پیشنهاد می‌کنیم کارگروهی متشکل از نمایندگان انجمن های صنفی و نماینده دولت تشکیل شود و به صورت فصلی نسبت به تجدید ارزش گذاری کالاهای تولیدی صادراتی و وارداتی اقدام شود.

رضایی ورود بانک‌های عامل تامین کننده تسهیلات، به موضوع تسویه تعهدات ارزی اقلام اقتصادی، را یکی دیگر از مشکلات واحدهای صنعتی عنوان و اظهار کرد: بانک‌های عامل به منظور گشایش اعتبار اسنادی برای واردات مواد اولیه معادل ۱۳۵ درصد ارزش کالا را دریافت می‌کنند که پیشنهاد می‌کنیم ۳۵ درصد از ارزش کالا را به صورت سفته دریافت کنند.

وی گفت: طولانی بودن زمان پاسخگویی بانک مرکزی به استعلامات گمرک در خصوص واردات و صادرات طلا، نیز یکی دیگر از مشکلات بخش خصوصی است که پیشنهاد می‌کنیم اختیارات بانک مرکزی در خصوص واردات و صادرات کالا به یکی از کارکنان موجود در استان تفویض تا این مشکل حل شود.

رضایی با بیان اینکه مفاد ماده ۱۰۵ قانون مالیات‌های مستقیم از ۴۵ درصد به ۲۰ درصد، باید اصلاح شود، افزود: همچنین افزایش هزینه های واحدهای تولیدی مستقر در شهرک های صنعتی ناشی از پرداخت عوارض ارزش افزوده و هزینه‌های عمرانی شهرک است که پیشنهاد می‌کنیم حداقل ۱۰ درصد از عوارض ارزش افزوده پرداختی واحدهای تولیدی مستقر در شهرک های صنعتی، از محل بند الف ماده ۳۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده به همان شهرک صنعتی اختصاص داده شود.

استاندار اصفهان تاکید کرد: پیشنهادات ما ناشی از نشست های متعدد شورای گفت و گوی این استان و حضور مستمر ما در شهرک های صنعتی و روزهای یکشنبه که پاسخگوی فعالان اقتصادی هستیم، است.

وی با بیان اینکه استان اصفهان به‌رغم ادعای نامربوطی که فکر می‌کنیم برخوردار است اما متاسفانه در حوزه تولیدی و صنعتی وضعیت خوبی ندارد، گفت: نیازمند حمایت های وزارت اقتصاد و امور دارایی هستیم. بسیاری از مسائل عنوان شده صرفا مختص اصفهان نیست.

محمد رضا حبیبی، رییس کل دادگستری استان اصفهان نیز در این جلسه اظهار کرد: سیستم مالیاتی هنوز شفاف نشده و عده ای چه فعالان اقتصادی و کارکنان دولت مالیاتشان را پرداخت کرده اند اما ضعف سیستم و فرار مالیاتی هنوز هم وجود دارد.

وی گفت: بخشودگی سودهای مرکب در مجلس مصوب شده است اما بانک ها نباید سعی کنند قانون را دور بزنند و به بهانه‌های مختلف در غالب کارمزد اولیه وجوه را نزد خود نگه دارند، باید قوانین بانک ها تجدید نظر شود تا این مشکلات حل شود.

همچنین رییس اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه، گفت: نسبت سپرده به تسهیلات در استان صنعتی همچون اصفهان کمتر از ۳۰ هزار میلیارد تومان است، یعنی کارآفرینی و تولید در اصفهان به اندازه کافی مورد حمایت قرار نگرفته است.

مسعود گلشیرازی در پنج ماهی که از سال جاری گذشته است جلسات شورای گفت و گوی استان اصفهان هر ماه برگزار شده است و بهبود شاخص‌های محیط کسب و کار اصفهان مهم ترین شاخصی بود که در شورای گفت‌وگو استان اصفهان همواره مد نظر بوده‌است.

کد خبر 385917

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.