ارجحیت محیط زیست بر مشاغل/ سفر وزیر اقتصاد به اصفهان

هفته‌ای که گذشت با اخبار و رویدادهای مهم اقتصادی همراه بود؛ از جمله مهمترین آنها آغاز به کار مجدد کارت سوخت، گزارش صندوق بین المللی پول از واردات چین، آینده پر رکورد طلا، سفر وزیر اقتصاد به اصفهان و صدور بخشنامه تسویه و تهاتر بدهی‌های دولت است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شاید پر معنا و مفهوم‌ترین خبری که در هفته گذشته منتشر شد و آن طور که باید نیز مورد توجه و تحلیل قرار نگرفت، گفت‌وگوی خلیل آقایی رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور مبنی بر اینکه "استمرار حیات بشر به توسعه‌ای وابسته است که حفظ منابع‌طبیعی و محیط زیست در آن اصل باشد و اگر در دوراهی اشتغال و حفظ منابع‌طبیعی قرار گرفت، حفظ منابع‌طبیعی را اولویت قرار دهد."

جوابِ بسیاری از صنایع آلاینده کشور و صنایعی که با تولید انبوه محصولات بی کیفیت جان اشخاص را نشانه می روند و دلیل ماندگاریشان صرفا این است که اگر ما نباشیم یا بازار ما رقابتی شود، هزاران نفر بیکار می شوند، قطعا همین یک جمله گرانبهایی بود که از زبان خلیل آقایی شنیده شد. این که بی شک ارجحیت با محیط زیست و جان انسان‌ هاست!

وی همچنین در ادامه سخنان خود گفته بود که "باید در عرصه‌های منابع‌طبیعی و محیط زیست ارزش‌گذاری اقتصادی را اصل قرار دهیم و ارزش حفظ هر هکتار مرتع در بلندمدت را محاسبه کنیم، صنعت و کارخانه را در جایی احداث کنیم که ارزش اقتصادی مرتع کمتر از ارزش اقتصادی کارخانه باشد. توجه به منابع طبیعی و محیط‌زیست به اندازه‌ای برای انسان‌های کنونی و نسل آینده دارای اهمیت است که برای کشور می‌ارزد تا با جلوگیری از ساخت یک کارخانه، برای حفظ منابع‌طبیعی، ساخت آن واحد صنعتی به مکان مناسب دیگری منتقل شود. حفظ اصولی محیط زیست ازجمله مسائلی هست که به تنهایی از عهده یک ارگان خارج است و بطور یقین همکاری همگانی و به خصوص مردم در این زمینه دارای اهمیت زیادی است."

دیگر اخبار اقتصادی مهم به شرح زیر است:

** وزیر اقتصاد به اصفهان آمد؛ در طول این سفر فرهاد دژپسند ابتدا نشستی با اعضای هیئت علمی اقتصاد دانشگاه اصفهان و برخی مدریان اجرایی تحت عنوان " نشست علمی مسائل اقتصاد کلان کشور" داشت، سپس در جلسه شورای گفتگوی بخش خصوصی و دولت به گفت‌وگو با فعالان اقتصادی این استان پرداخت، سپس نشست شورای اقتصاد مقاومتی تشکیل شد و این سفر با بازدید از برخی شهرک‌های صنعتی این استان پایان یافت.

** شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران طی اطلاعیه‌ای پیرو اجرای سیاست‌های دولت و مجلس شورای اسلامی، بار دیگر بر ضرورت استفاده از کارت هوشمند سوخت برای سوخت‌گیری در جایگاه‌های عرضه از روز سه‌شنبه (۲۲ مردادماه) تاکید کرد و به اطلاع هم‌وطنان رساند که در اجرای سیاست‌های دولت و در پی اطلاعیه‌ها و مصاحبه‌های انجام شده پیشین، از صبح روز سه‌شنبه (۲۲ مردادماه) جاری، تمام وسایط نقلیه بنزینی باید برای دریافت سوخت، از کارت سوخت خودرو استفاده نمایند.

** صندوق بین‌المللی پول در گزارشی پیش بینی کرد: تعرفه‌های گمرکی اعمال‌شده از سوی آمریکا برای واردات کالاهای چینی به طور نسبی رشد اقتصادی پکن را کاهش می‌دهد.

** سرپرست امور کنترل کیفی شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان گفت: آب آشامیدنی اصفهان به‌طور روزانه در ۵۰ نقطه مختلف شهر از حیث شاخص‌های متعدد نظیر میکروبی، شیمیایی، باکتری، ویروس، کلر و کدورت نمونه‌برداری و آزمایش می‌شود.

محمود نجفی اظهار کرد: تمامی شاخص‌ها و فاکتورهای مورد سنجش به‌طور تقریبی در تمام محدوده شهر چه به‌صورت سیار و چه در محل آزمایشگاه مرکزی شرکت انجام می‌گیرد. مرکز آزمایشگاه تصفیه‌خانه آب اصفهان واقع در غرب این شهر و شبکه بهداشت زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی، متولی امر سلامت مردم به طور مجزا بررسی شاخص‌های کیفی هستند، آزمایش‌های اندازه‌گیری سلامت آب در سه مجموعه مستقل انجام می‌شود و سلامت و کیفیت آب در حد بالایی قرار دارد.

**د رئیس موسسه تحقیقاتی "پپر استون" بر این باور است که طلا به زودی رکوردهای قیمتی جدیدی را ثبت خواهد کرد.

کریس وستون رئیس موسسه سرمایه گذاری "پپراستون" تاکید کرد: طلا بهترین سرمایه گذاری برای حفظ ارزش دارایی و سرمایه است و به نظر من قیمت هر اونس طلا در میان مدت بالاتر از ۱۵۰۰ دلار تثبیت خواهد شد. رشد فزاینده بدهی کشورهای جهان می تواند یک زنگ خطر بزرگ برای بازارهای مالی باشد و طلا یک سرمایه گذاری مطمئن و ایمن خواهد بود.

** معاون نظارت بر کالاهای مصرفی و شبکه های توزیعی و اقتصادی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با تکذیب خبر افزایش ۴۰ درصدی قیمت رب گوجه‌فرنگی، گفت: از طریق این سازمان با واحدهای تولیدی و انجمن ذی‌ربط به منظور تعدیل قیمت هماهنگی لازم انجام گرفته است. بر اساس هماهنگی به عمل آمده مقرر شد تاثیر کاهش قیمت گوجه فرنگی با توجه به سهم قابل توجه آن در تولید رب، اعمال و تمامی واحدها نسبت به تعدیل قیمت اقدام کنند و به همین منظور حداکثر قیمت مصرف کننده قابل قبول برای درج بر روی محصولات به زودی اطلاع رسانی خواهد شد.

** معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: مرکز آمار ایران هر ماه به صورت منظم شاخص قیمت‌ها را به صورت رسمی اعلام می‌کند و در جلسات هیأت دولت و با تاکید رئیس جمهوری به این جمع‌بندی رسیده‌ایم که مرجع رسمی و تنها مرجع اعلام تورم و رشد اقتصادی کشور، مرکز آمار ایران است.

محمدباقر نوبخت در این جلسه اظهار کرد: اگر چه براساس قانون، مرکز آمار ایران تنها مرجع رسمی تولید و انتشار آمارهای کشور است، اما این امر نافی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های بانک مرکزی نیست و این بانک هم در تولید آمارهای مختلف فعالیت‌های ارزشمندی انجام می‌دهد، اما ضرورت دارد که تمام آمارهای رسمی از سوی مرکز آمار ایران منتشر شود.

** مدیرکل صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت از اصلاح آیین نامه ورود و صدور فلزات گرانبها در وزارت صمت و تصویب آن در شورای پول و اعتبار خبر داد و اظهار کرد: آیین نامه ورود و صدور فلزات گرانبها با پی گیری دفتر صنایع فلزی ولوازم خانگی وزارت صمت و با همکاری سایر دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله بانک مرکزی، ستاد مبارزه با قاچاق کالا وارز، سازمان ملی استاندارد و واحدهای تولیدی بخش خصوصی اصلاح در شورای پول و اعتبار تصویب و سپس توسط بانک مرکزی ابلاغ شد.

** معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور، در بخشنامه‌ای به تمام دستگاه‌های اجرایی، شیوه‌نامه اجرایی بند «و» تبصره (۵) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۸ کشور را به منظور تسویه و تهاتر بدهی‌های دولت به اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی یا بدهی اشخاص یادشده، ابلاغ کرد.

بر اساس این بخشنامه، ظرفیت قانونی یادشده با هدف تسویه بدهی‌های قطعی دولت به اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی از طریق تهاتر بدهی آنها با دولت (نوع اول) یا تهاتر بدهی اشخاص یادشده با بانک‌هایی که به بانک مرکزی بدهکار هستند (نوع دوم) به ترتیب زیر پیش‌بینی شده است.

** درپی فعال شدن فاز نخست بازار بورس انرژی برق در کشور، امکان عرضه و معامله برق و خرید مستقیم انرژی توسط مصرف کنندگان بزرگ (بالای ۵ مگاوات) از طریق بورس انرژی ایران فراهم شد.

** رییس هئیت مدیره شرکت سبدگردان هدف با کارکرد بانک سرمایه گذاری گفت: ارزش بازار سرمایه کشور در سطح حداقلی است در حالی که ارزش ذاتی بازار بسیار بالاتر از ارزش فعلی آن می‌تواند، باشد.

عباسعلی حقانی نسب در گفت‌وگو با ایمنا، اظهار کرد: یکی از راه‌های افزایش ارزش بازار، رسیدن قیمت سهام به ارزش واقعی شرکت‌ها و راه دیگر آن، پذیرش شرکت‌های جدید در بازار سرمایه است.

** معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور از اختصاص ۱۵۰ میلیون یورو از اعتبارات صندوق توسعه ملی به اجرای عملیات آبخیزداری در سال جاری خبر داد.

خسرو شهبازی با تاکید بر نقش آبخیزداری در ترسیب کربن، ذخیره آب و حفظ خاک، اظهار کرد: بنابر تحقیقات به عمل آمده، به ازای هر هکتار عملیات آبخیزداری، فرسایش خاک به میزان سه تا ۹ تن در هکتار و رسوب خاک به میزان چهار تن در هکتار کاهش می‌یابد. علاوه بر این، اجرای هر هکتار عملیات آبخیزداری باعث ذخیره‌سازی ۵۸۰ مترمکعب آب می‌شود و پوشش گیاهی را معادل ۱۲۰ کیلوگرم در هکتار تقویت می‌کند.

** مدیرکل دفتر حقوقی شرکت مدیریت منابع آب ایران، از تدوین پیش‌نویس لایحه حفاظت از رودخانه‌ها و کاهش خطرات سیلاب در وزارت نیرو خبر داد و گفت: متن پیش‌نویس لایحه حفاظت از رودخانه‌ها، همزمان در اختیار معاونت حقوقی ریاست جمهوری و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی قرار گرفته و در حال نهایی شدن است.

غلامرضا مدنیان با بیان اینکه بر اساس ماده ۲ قانون توزیع عادلانه آب و چهار تبصره آن، تمامی مسائل مربوط به حریم و بستر رودخانه‌ها و منابع آب‌های سطحی در قانون توزیع عادلانه آب مشخص شده است، اظهار کرد: وزارت نیرو بعد از وقوع سیلاب به این جمع بندی رسید که موارد مذکور پاسخگوی مسائل و مشکلات متعدد در این حوزه نیست، از این رو تصمیم گرفته شد تا با بررسی مشکلات مربوط به حوضه‌های آبریز و رودخانه‌های کشور و ضرورت حفاظت بهتر از منابع آب‌های سطحی، لایحه جدیدی را تقدیم مجلس شورای اسلامی کنیم.

کد خبر 385907

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.