لیموترش چربی را از بین نمی‌برد/ ابتلا به کبد چرب در سه ماهه سوم بارداری

جلوگیری از انحراف انگشت شست پا، واکنش جامعه پزشکی به صندوق فروش، شناخت کبد چرب حاملگی در سه ماهه سوم بارداری، سالم بودن روغن های گیاهی و عدم رفع چربی با مصرف لیمو ترش را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا؛ نایب رئیس اول شورای عالی نظام پزشکی، گفت: ۸۰ درصد جامعه پزشکی از کارت خوان استفاده می کنند.

عزت اله گل علیزاده، در بیست و دومین کنگره سراسری اپتومتری ایران که در مرکز همایش های رازی برگزار می شود، با اشاره به مسائل مبتلا به جامعه پزشکی، اظهار کرد: تعرفه، یکی از موضوعاتی است که جامعه پزشکی همواره درگیر آن بوده و هست.

وی با بیان اینکه روند تعیین تعرفه ها در قانون نیز آمده است، گفت: درخواست جامعه پزشکی، این بوده است که قیمت تمام شده برای ارائه خدمات احصا شود که هیچ وقت این کار انجام نشده است.

گل علیزاده تاکید کرد: متاسفانه هجمه های زیادی به جامعه پزشکی وارد می شود، در حالی که این مردم هستند که از ایجاد بی اعتمادی بین بیمار و پزشک، آسیب می بینند.

نایب رئیس اول شورای عالی نظام پزشکی، افزود: ما توقع نداریم به یکباره تعرفه ها واقعی شود، اما انتظار داریم شیب تعرفه ها به سمت اصلاح پیش برود و اگر همین اتفاق هم بیافتد، راضی هستیم.

گل علیزاده در ادامه با اشاره به ترکیب شورای عالی بیمه سلامت اظهار کرد: انتظار داریم در تعیین ترکیب این شورا بر اساس قانون عمل شود.  

وی افزود: قرار بود ترکیب، تعداد و شرح وظایف دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت در هیئت دولت تصویب شود که تعادل بین خریدار و فروشنده خدمت برقرار شود. اما، متاسفانه هنوز این اتفاق نیفتاده است.

نایب رئیس اول شورای عالی نظام پزشکی، در ادامه با تاکید به جوسازی ها علیه جامعه پزشکی پیرامون استفاده از کارت خوان، فرار مالیاتی، گفت: ممکن است درصدی از جامعه پزشکی فرار مالیاتی داشته باشند مثل سایر صنوف و حرفه ها، اما آنچه مسلم است اینکه اکثریت جامعه پزشکی، از قانون تبعیت می کنند.

وی با بیان اینکه ۸۰ درصد جامعه پزشکی از کارت خوان استفاده می کنند، افزود: به ۲۰ درصد بقیه هم گفته ایم از کارت خوان استفاده کنند.

گل علیزاده ادامه داد: البته علت جمع آوری کارت خوان در برخی مطب ها، پایین بودن تراکنش بوده که باعث شده بانک مربوطه نسبت به جمع آوری کارت خوان اقدام کند.  

وی افزود: جامعه پزشکی از اجرای قانون دلخور و گلایه مند نیست، بلکه معتقد است که نباید در موضوعاتی همچون فرار مالیاتی و کارت خوان، تبعیض وجود داشته باشد.

نایب رئیس اول شورای عالی نظام پزشکی، گفت: جامعه پزشکی با استفاده از دستگاه های کارت خوان عمومی مشکلی ندارد، بلکه ما مخالف استفاده از کارت خوان ویژه و صندوق فروش هستیم.

وی خاطرنشان کرد: با استفاده از کارت خوان ویژه و صندوق فروش، اطلاعات طرف دوم یعنی بیمار که مشتری پزشک محسوب می‌شود، در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می گیرد که چنین کاری نیازی نیست صورت بگیرد.

چگونه از انحراف انگشت شست پا جلوگیری کنیم؟

بیرون زدن مفصل کنار انگشت شست پا، روی هم رفتن انگشتان، منحرف شدن انگشت دوم به سمت بالا، پیدا نکردن کفش مناسب، ظاهر نامناسب پا همگی از مشکلاتی است که مبتلایان به «هالوکس والگوس» آنها را تجربه می‌کنند.

فتانه اکبری در خصوص بیماری «هالوکس والگوس» یا انحراف انگشت شست پا به سمت داخل یا بیرون، اظهار کرد: این بیماری یک بدشکلی پیش رونده در پا است که به علت بیرون زدگی تدریجی مفصل انگشت اول پا و به دنبال آن انحراف انگشت اول به سمت انگشت دوم پا ایجاد می‌شود. مجموعه این تغییرات به علت درد، کاهش حرکت انگشتان، تغییر شکل مفصل و فشاری که انگشت اول به انگشت‌های مجاور می‌آورد باعث اختلال در راه رفتن فرد می‌شود.

وی دو عامل وراثت و انتخاب کفش نامناسب را در ایجاد و تشدید این عارضه در افراد موثر دانست و افزود: وراثت در پدید آمدن این عارضه نقش اول را دارد؛ اما انتخاب کفش نامناسب می‌تواند تشدید کننده عامل اول باشد. استفاده از کفش‌های پنجه باریک به تدریج باعث به وجود آمدن تغییر شکل در انگشت شست پا می‌شود. از آنجایی که کفش‌های پنجه باریک بیشتر توسط افرادی که پیگیر مُد هستند پوشیده می‌شود، برخی از آن تحت عنوان بیماری مُد یاد می‌کنند.

این متخصص طب فیزیکی افزود: با منحرف شدن انگشت اول به سمت سایر انگشت‌ها، انگشت دوم تحت فشار قرار گرفته و به سمت بالا منحرف شده و در نتیجه مفصل این انگشت به سمت پایین و کف پا جا به جا می‌شود. این جابجایی مفصل انگشت می‌تواند باعث اثرات فشاری و میخچه در کف پا یا روی انگشت دوم و دردناک شدن نواحی مذکور شود.

وی با تاکید به اینکه این بیماری در سنین بزرگسالی در خانم‌ها شایع‌تر از آقایان است، گفت: استعداد و ژنتیک در بروز این مشکل دخالت دارد، اما پوشیدن کفش نامناسب می‌تواند شدت آن را بیشتر کند. پس از تشخیص بیماری «هالوکس والگوس» اولین اقدامی که باید صورت گیرد، انتخاب کفش مناسب است. کفش‌هایی با پنجه‌های پهن که انگشتان پا در آن به راحتی باز و بسته شود بهترین انتخاب است. در واقع کفش‌های بنددار که در ناحیه مچ پا محکم می‌شود و ناحیه پنجه آن آزاد است باید انتخاب شود.

وی گفت: تشخیص بیماری در مرحله اول با معاینه فرد در حالت ایستاده است، سپس ادامه معاینه در حالت نشسته و دراز کشیده اتفاق می‌افتد. در صورت لزوم ممکن است پزشک برای افتراق بین بیماری «هالوکس والگوس» با سایر بیماری‌ها و بررسی درجه انحراف بین انگشتان و کف پا، درخواست گرافی ساده برای تشخیص دقیق‌تر داشته باشد.

اکبری در ادامه با اشاره به ویژگی‌های کفش مناسب اظهار کرد: از آنجایی که قدم دوم در روند بهبود بیماری استفاده از کفش مناسب است، پوشیدن کفش پنجه باریک و پاشنه بلند بویژه برای افرادی که کف پای صاف دارند در مواردی که سختی و کاهش انعطاف پذیری تاندون آشیل نیز وجود دارد، این مشکل بیشتر می‌شود. پاشنه کفش باید نهایتا دو تا سه سانتی‌متر باشد که به پنجه پا فشار وارد نشود. البته کفش‌هایی که دارای لژ کلی هستند و در نهایت میان کف پا تا سینه پا اختلاف ارتفاع همان دو سانتی‌متر است نیز مناسب‌اند.

وی پیشگیری را بر درمان مقدم دانست و ادامه داد: در مورد این بیماری نیز پیشگیری نقش به سزایی دارد. افرادی که استعداد ژنتیکی ابتلا به بیماری «هالوکس والگوس» را دارند پیش از آنکه این بیماری به سراغ آنها بیاید باید با اجتناب از پوشیدن کفش نامناسب و انجام تمرینات درمانی که باعث افزایش انعطاف پذیری عضلات و کف پا می‌شود، اقدام به پیشگیری کنند.

این متخصص طب فیزیکی اظهار کرد: به منظور اینکه بتوانیم انگشت منحرف شده را به محل اصلی برگردانیم و فشار را از انگشت‌های مجاور برداریم، استفاده از اسپلینت‌های مخصوص توصیه می‌شود که انواع مختلفی دارند؛ نوعی از این اسپلینت‌ها وجود دارد که تماما پارچه‌ای طراحی شده و بر اساس اصول سه نقطه فشار سعی بر اعمال فشار روی مفصل دارد تا باعث اصلاح انحراف انگشتان شود.

وی افزود: وسایل کمکی نیز وجود دارد که باعث جدا شدن انگشت شست پا از سایر انگشتان شده و مفصل بیرون زده را به محل اولیه خود هدایت می‌کند. این وسایل که با نام «لا انگشتی» کاربرد دارند آنچنان توصیه نمی‌شوند؛ چراکه انگشت شست قوی‌تر بوده و می‌تواند انگشت دوم را همراه خود به سمت بیرون هدایت کند.

وی در خصوص افرادی که از صافی کف پا رنج می‌برند، اظهار کرد: استفاده از کفی طبی مخصوص همراه با غالب‌گیری توصیه می‌شود که بسته به شرایط بیمار ممکن است این کفی از نوع سخت یا نرم طراحی شود. در مواردی که بر اثر جا به جا شدن انگشتان دوم به بعد پا، اثرات فشاری بر روی ناحیه کف پا افزایش یابد، لازم است کفی‌هایی طراحی کنیم تا بتوان با کمک آن کفی، فشار را از روی نواحی آزرده و آسیب دیده برداریم.

اکبری انجام فیزیوتراپی را در درمان و کاهش درد بیماران «هالوکس والگوس» موثر دانست و گفت: در مواردی که درد و التهاب در مفاصل وجود داشته باشد، با انجام فیزیوتراپی می‌توانیم درد و التهاب را التیام بخشیم. همچنین اگر فرد دچار سفتی و خشکی عضلات کف پا و تاندون آشیل باشد می‌توان با کمک فیزیوتراپی، انعطاف‌ پذیری به تاندون را تا حدودی برگرداند. البته باید توجه داشت که فیزیوتراپی به تنهایی منجر به درمان قطعی نمی‌شود.

وی با تاکید به اینکه راه دیگر کاهش درد و التهاب بیماران تزریق داروی ضد التهاب به مفصل توسط متخصص است، گفت: اگر پس از فیزیوتراپی، تزریق داروی ضد التهاب، انجام تمرینات درمانی برای افزایش قدرت و انعطاف پذیری عضلات کف و مچ پا و همچنین درمان دارویی، باز هم مشکل بیماری حل نشود در آن صورت طبق تشخیص پزشک متخصص عمل جراحی انجام می‌شود. مراقبت

مصرف لیموترش چربی را از بین نمی برد

یک مدرس تربیت بدنی و علوم ورزشی همدان گفت: خوردن لیموترش پس از صرف غذاهای چرب راهکاری برای از بین بردن چربی نیست و این یک تصور اشتباه است.

بهروز حاجیلو اظهار کرد: هر چند مصرف لیمو ترش به میزان متعادل در برنامه غذایی به افزایش سوخت و ساز کمک می‌کند، اما نباید تصور شود که با خوردن آن چربی‌های بدن از بین می‌رود.

وی اضافه کرد: اگرچه ممکن است بعد از خوردن لیمو چربی را در دهان حس نکنیم اما چربی غذا با این کار به هیچ وجه از بین نرفته و این عمل در دراز مدت می‌تواند به مخاط دهان و دندان و لوله گوارش آسیب بزند.
حاجیلو بیان کرد: البته مصرف روزانه یک عدد لیمو تازه به همراه آ
ب، به دلیل ویتامین C و آنتی اکسیدان بالا سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند ضمن اینکه این ماده خواص ضد باکتری و ضد ویروسی دارد که باعث پیشگیری از سرماخوردگی و بهبود آن می‌شود.

این مدرس فدراسیون ورزش‌های همگانی افزود: لیموترش می‌تواند فعالیت مغز را تحریک کند و مانع خستگی باشد و باعث رفع بوی بد دهان شده و حس تازگی را برای شما ایجاد کند.

وی خاطرنشان کرد: لیموترش سم ‌زدای طبیعی است و اسید اوریک و سایر سموم در کبد را از بین می‌برد و باعث بهبود گردش خون شده و همچنین در متعادل کردن فشار خون و هضم بهتر غذا نقش موثری ایفا می‌کند.
حاجیلو خاطرنشان کرد: لیموترش منبع خوبی از ویتامین B کمپلکس و پیش‌ساز ویتامین A بوده و حاوی ترکیبات ضد کلسترول است و می تواند سطح LDL و تری گلیسیرید را کاهش دهد.

کدام روغن‌ها سالم‌ترند؟

مصرف بیش‌از حد روغن‌ها علاوه بر ایجاد چاقی، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی_عروقی و برخی از انواع سرطان‌ها را افزایش می‌دهد. در این بین اما انواع روغن‌های مایع گیاهی به دلیل وجود اسیدهای چرب غیر اشباع، به میزان کمتری سلامتی را تهدید می‌کنند.

برای کاهش مرگ‌ومیر در اثر بیماری‌های قلبی_عروقی باید میزان چربی اشباع دریافتی از طریق رژیم غذایی را کاهش دهیم و به جای آن از اسیدهای چرب غیر اشباع استفاده کنیم. اسیدهای چرب ضروری با کاهش کلسترول برای سلامت قلب مفید هستند.

مواد غذایی نظیر ماهی، زیتون و مغزها حاوی اسیدهای چرب غیر اشباع مناسب و مطلوب هستند؛ به گونه‌ای که روغن ماهی حاوی مقادیر فراوانی اسید چرب امگا۳ است و روغن زیتون به دلیل دارا بودن مقادیر زیاد اسیدهای چرب غیر اشباع از جمله اسید اولئیک و آنتی اکسیدان‌های طبیعی برای سلامت قلب و عروق مفید هستند.

نکته قابل توجه آن است که انواع روغن زیتون از لحاظ ترکیبات با یکدیگر متفاوت است؛ به طوری که ارزش تغذیه‌ای روغن زیتون بکر (تصفیه نشده) از روغن زیتون مخلوط و حتی روغن زیتون تصفیه شده بیشتر است. روغن زیتون بکر به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان‌هایی مانند ویتامین E، بتاکاروتن و نیز مقادیر بالای اسید چرب ضروری اولئیک (امگا۹) ارزش غذایی بیشتری دارد.

توصیه نمی‌شود روغن مخصوص سرخ کردن، برای مصارف دیگر نظیر پخت‌وپز، سرو سالاد و روی برنج استفاده شود. روغن هسته انگور نیز که برای پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی_عروقی موثر است، اما سریع‌تر از سایر روغن‌ها اکسید می‌شود. به همین دلیل برای مصارف سرخ کردنی مناسب نیست و فقط برای مصارف سرد مانند ریختن بر روی سالاد استفاده شود.

بنابر اعلام دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، برای تامین اسیدهای چرب ضروری بدن می‌توان روغن زیتون به غذا اضافه کرد یا گردو را همراه صبحانه و زیتون کم نمک را همراه با غذا مصرف کرد.

کبدِ چرب حاملگی چیست؟

یک فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد درباره بروز کبد چرب در زنان، اظهار کرد: خانم‌ها بعد از سن یائسگی یعنی در سنین بین ۴۵ تا ۵۰ سالگی بیشتر دچار کبد چرب می‌شوند. البته مصرف داروهای استروژن در زمان یائسگی می‌تواند از بروز کبد چرب جلوگیری کند، اما باید توجه کرد که مصرف مقادیر زیاد این هورمون‌ها نیز خود سبب بروز کبد چرب می‌شود.

موید علویان تصریح کرد:متاسفانه برخی ورزشکاران با مصرف هورمون‌ها، مکمل‌ها و پروتئین‌های بیش از حد مجاز دچار کبد چرب شدید و خطرناک می‌شوند.

علویان با تاکید به وضعیت بروز کبد چرب در زنان حامله افزود: کبد چربِ حاملگی یک حالت نادر، جدی و تهدید کننده زندگی است که در موارد نادر در سه ماهه سوم بارداری رخ می‌دهد.

وی با بیان اینکه احتمال وقوع کبد چرب حاملگی یک در هر ۱۰ هزار مورد است، گفت: این بیماری ممکن است در حاملگی‌های اول، دوقلویی و جنین مذکر رخ دهد. درمان این حالت، ختم حاملگی است.

کد خبر 385892

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.