راهکارهای رهایی از بوی بد دهان

اولین گزینه برای خلاص‌ شدن از بوی بد دهان، مسواک‌ زدن است، اما گاهی اوقات به تنهایی نمی‌تواند بوی بد دهان را از بین ببرد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، هیچ‌کس بوی بد دهان را دوست ندارد؛ این بو آزار دهنده است و همه افراد سعی می‌کنند به نحوی از شر آن خلاص شوند یا آن را به بهترین شکل ممکن پنهان کنند. گاهی با وجود استفاده از مسواک، نخ دندان و دهانشویه، باز هم بوی بد دهان درمان نمی‌شود. محققان همچنان در حال مطالعه علل بوی بد دهان هستند و به مواردی شگفت‌انگیزی در این زمینه دست یافته‌اند. در ادامه با بعضی از علل ایجاد بوی بد دهان آشنا می‌شویم:

رژیم غذایی نادرست

باکتری‌های موجود در زبان، علت اصلی بوی بد دهان است؛ تمیز کردن زبان با مسواک این وضعیت را کمی بهبود خواهد بخشید. همچنین رژیم‌های غذایی دارای کربوهیدرات پایین از علل دیگر بوی بد دهان است. با کاهش مصرف کربوهیدرات‌ها و افزایش مقدار پروتئین مصرفی، بدن برای ایجاد انرژی شروع به سوزاندن چربی‌ها می‌کند. در این فرآیند ترکیباتی به نام "کتون" ایجاد می‌شود که عامل بوی بد دهان است. در این حالت، رعایت بیشتر بهداشت دندان مشکل را برطرف نمی‌کند، بهترین گزینه در کنار تغییر الگوی غذایی، استفاده از آدامس‌های بدون قند است. 

سرماخوردگی 

عفونت‌های دستگاه تنفسی که توسط سرماخوردگی و برونشیت ایجاد می‌شود نیز می‌تواند باعث بوی بد دهان شود. علت این امر تمایل باکتری‌های ایجاد کننده بو به تغذیه از مخاط دهان است. همچنین در صورت کیپ‌ شدن بینی به احتمال زیاد افراد به تنفس از طریق دهان متوسل می‌شوند و همین امر به خشک‌ شدن دهان و ایجاد بوی بد منجر می‌شود.

زخم معده

ممکن است زخم معده به خودی خود مشکلی ایجاد نکند. اما بر اساس مطالعه‌ای که در مجله میکروبیولوژی پزشکی منتشر شده است، نوعی باکتری به‌ نام "Helicobacter pylori" که باعث ایجاد زخم می‌شود، در ایجاد بوی بد دهان نقش دارد؛ بنابراین درمان باکتری‌ها به خلاصی از بوی بد کمک می‌کند. برای حل این مشکل پزشک احتمال وجود باکتری هلیکوباکترپیلوری را بررسی و برای آن آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند.

مصرف دارو

بیش از ۴۰۰ داروی تجویزی و بدون نسخه، مانند داروهای ضد افسردگی و حساسیت، مانع جریان‌یافتن بزاق دهان می‌شود. در واقع این مایع موجود در دهان به شستشوی مواد غذایی و باکتری‌ها کمک می‌کند و باعث توقف بوی بد دهان می‌شود. تغییر داروهای پزشکی همیشه چاره‌ساز نیست، آبرسانی‌ بدن و جویدن آدامس بدون قند، راهکارهای دیگر برای مرطوب نگه‌ داشتن دهان و کنترل بوی بد آن است. شستشوی مرتب دهان نیز می‌تواند به رفع این مشکل کمک کند.

مصرف میوه‌های خشک‌

این میوه‌ها سرشار از قند است و باکتری‌های ایجاد کننده بو نیز میل شدیدی به تغذیه از این ماده دارد. یک چهارم فنجان متعارف کشمش دارای ۲۱ گرم قند است. همان مقدار زردآلوی خشک‌ شده نیز ۱۷ گرم قند دارد. این امر مانند خوردن چهار تا پنج قاشق غذاخوری شکر خالص است. علاوه بر این، میوه خشک چسبنده است، بنابراین بقایای آن ممکن است بین دندان‌ها گیر کند. مسواک‌زدن و کشیدن نخ‌ دندان بعد از خوردن میان‌وعده‌ها، به کاهش بوی بد دهان کمک می‌کند.

ریفلاکس 

بازگشت اسید به مری یا سوزش معده، دو علامت GERD (بیماری ریفلاکس گاستروازوفاژیال) است که یک اختلال گوارشی شایع محسوب می‌شود. بوی بد دهان ممکن است ناشی از بازگشت مقداری غذای هضم‌ نشده به بالا یا تجمع ترشحات غلیظ پشت بینی باشد. در صورت احساس سوزش دائمی در معده، می‌توان از پزشک کمک گرفت.  

کد خبر 385882

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.