اتفاقات اخیر به‌طور کامل در اختیار دولت نیست/"مولدسازی" چوب حراج به اموال دولت نیست

وزیر امور اقتصاد و دارایی گفت: شرایط اقتصادی امروز کشور با شرایط سه سال قبل بسیار متفاوت است و باید توجه کنیم که آیا امروز می توانیم برنامه های اقتصادی رییس جمهور در دوره جدید دولت را اجرایی کنیم؟ اتفاقاتی که امروز در اقتصاد کشور در حال رخ دادن است، به صورت کامل در اختیار دولت نیست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فرهاد دژپسند صبح امروز پنج شنبه _۲۴مردادماه_ در نشست علمی مسائل اقتصاد کلان کشور در محل کتابخانه مرکزی دانشگاه اصفهان، اظهار کرد: مطالب مناسب و فکر شده ای در این جلسه توسط اساتید اقتصاد دانشگاه اصفهان ارائه شد. فلسفه برگزاری چنین جلساتی هم اندیشی با کارشناسان و اساتید اقتصادی برای حل مشکلات اقتصادی کشور است. در دنیای امروز نمی توان کشور را فقط با تئوری‌های اقتصادی مدیریت کرد و باید به آموزه های دینی و قرآنی در حوزه اقتصاد بازگردیم.

وی با بیان اینکه باید از اساتید اقتصاد در سراسر کشور نظرخواهی کنیم، افزود: در وزارت اقتصاد هسته های هم اندیشی و مشاوره تشکیل داده ایم و از نظرات مشاوران اقتصادی نهایت استفاده و بهره برداری را می کنیم. اساتید اقتصاد دانشگاه‌های اصفهان در این نشست نقطه نظرات بسیار خوبی را بیان کردند و بی شک وزارت اقتصاد از این نظرات استفاده خواهد کرد.

وزیر امور اقتصاد و دارایی خاطر نشان کرد: اساتید نقطه نظرات و طرح هایشان را محدود به نشست های مسئول محور نکنند و منتظر دیدار بعدی با ما نباشند. اساتید و کارشناسان هر زمان که احساس کردند نیاز است طرح های خود را به ارائه کنند، با ما تماس حاصل کنند.

دژ پسند با بیان اینکه، شرایط اقتصاد کشور متفاوت با گذشته است، اضافه کرد: اگر تئوری هایی که در علم اقتصاد می خوانیم را یاد بگیریم همچون یک طوطی تنها تکرارکننده درس ها خواهیم بود و موفقیتی در حوزه اقتصاد بدست نخواهیم آورد. اقتصاد دان کسی است که به صورت کامل از مبانی تولید اندیشه و نظریه های اقتصادی مطلع باشد.

"مولدسازی" چوب حراج به اموال دولت نیست

وی ادامه داد: قواعد اقتصادی قوانین فیزیک یا شیمی نیست که در همه زمان ها و مکان ها یکسان و جهان شمول عمل کند. موضوع اصلی علم اقتصاد، رفتار اقتصادی و با توجه به قدرت اختیار انسان، بشر می تواند کنش ها و واکنش های مختلفی در برابر تغییرات مختلف اقتصادی داشته باشد. شرایط اقتصادی امروز کشور با شرایط سه سال قبل بسیار متفاوت است و باید توجه کنیم که آیا امروز می توانیم برنامه های اقتصادی رییس جمهور در دوره جدید دولت را اجرایی کنیم؟ اتفاقاتی که امروز در اقتصاد کشور در حال رخ دادن است، به صورت کامل در اختیار دولت نیست.

وزیر امور اقتصاد و دارایی با بیان اینکه برون رفت از وضعیت اقتصادی امروز کشور آزمونی مهم برای اقتصاددانان است، تصریح کرد: اقتصاد دانان وظیفه دارند با ارائه طرح های عملیاتی به دولت، راه برون رفت همراه با سلامت از وضعیت کنونی را برای دولت تشریح کنند.

دژپسند افزود: در نظام اقتصادی بازار هرگونه دخالت در قیمت گذاری کالاها مردود است. باید وضعیت امروز اقتصاد کشور را به صورت دقیق و سنجیده در نظر بگیریم و بعد عمل کنیم. اگر نرخ ارز در اثر تغییرات عوامل برون زا جهش پیدا کرده‌، انتظاراتی را شکل داده است و هزینه برای تولید کنندگان را به میزان قابل توجهی افزایش داده است زیرا ۸۵ درصد واردات کشور مربوط به واردات کالاهای سرمایه ای و مواد اولیه تولید است.

وی اضافه کرد: واگذار کردن بخش های مختلف مدیریتی و اقتصادی در خصوصی سازی هنر نیست بلکه چگونه واگذار کردن و خوب واگذار کردن مد نظر است زیرا باید کارایی اقتصادی دارایی های دولت را در خصوصی سازی افزایش بدهیم.

وزیر امور اقتصاد و دارایی گفت: مولد سازی به معنای چوب حراج زدن به اموال دولت نیست بلکه باید بهره وری دارایی های دولت و استفاده از سرمایه انسانی را در مولد سازی افزایش دهیم. باید دارایی دولت را به یک نیروی مولد تبدیل کنیم نه اینکه بدون توجه آن را کنار بگذاریم.

عبور از تلاطم و مدیریت بازار اولویت اول وزارت اقتصاد

دژپسند اضافه کرد: دولت دارایی های زیادی در اصفهان دارد و باید ارزیابی کنیم که تا کنون چه اقداماتی برای بهره وری دارایی های دولت در اصفهان انجام شده است. تنها قسمتی از مولد سازی واگذاری دارایی است نه همه آن. برقراری ثبات قیمتی در بازار و عبور از تلاطم و مدیریت بازار اولویت اول وزارت اقتصاد در برهه زمانی کنونی است که البته کار آسانی نیست. 

وی یادآور شد: بورس کشور هم اکنون به صورت علمی مدیریت می شود و بازار بورس و سرمایه در تغییرات اخیر اقتصادی دچار شوک منفی نشد. ما دست همکاری به سوی همه اساتید اقتصادی کشور برای مدیریت نظام اقتصادی کشور دراز می کنیم.

کد خبر 385867

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.