غافلگیری هیجان انگیز شاخص کل بورس در این هفته

روز پایانی بازار در این هفته با یک غافلگیری هیجان انگیز همراه شد. در شرایطی که روزهای پیشین شرایط تعادلی در بازار استمرار داشت و طی سه روز معاملاتی تنها شاهد ۱۹۳۴ واحد رشد بودیم اراده جمعی در روز چهارشنبه بر عبور از مرز ۲۶۰ هزار واحدی واقع شد.

با رشد ۴۲۹۴ واحدی در چهارمین جلسه معاملاتی هفته جاری رقم شاخص کل به رکورد ۲۶۱ هزار و ۳۹۱ واحد رسید. شگفتی این موضوع زمانی بیشتر می شود که این روز با پایان هفته مقارن گشته و معمولا به دلیل دو روز تعطیل پایان هفته احتیاط خریداران در روز چهارشنبه بیش از سایر روزهاست. نمادهایی که در این روز بیش از ۱۰۰ واحد بر رشد شاخص تأثیرگذار بوده اند شامل فولاد، همراه، اخابر، کگل، فملی، شبندر، ومعادن، کچاد، پارس و شپنا بود که همگی از وضعیت بنیادی مناسبی برخوردار هستند و این امر نشان می دهد رشد مورد بررسی ناشی از توجه بازار به سهام بنیادی بوده و از این منظر در جایگاه مطمئنی قرار می گیرد.

 با وجود شعف ناشی از نشانه های حضور مردم در بازاری که موجب توسعه اقتصادی می‌گردد، موارد نگران کننده ای هم به چشم می‌خورد. به عنوان نمونه بررسی  ارزش معاملات نشان می دهد از ۲۰ سهمی که بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داده اند حداقل ۱۰ نماد مرتبط با شرکت هایی است که یا از شرکت های نسبتا کوچک بازار هستند، یا به نوعی دچار ابهام در اطلاعات مالی و ساختارهای پیچیده شده اند که تحلیل آن ها به سادگی میسر نیست و برای سرمایه گذاری عمومی مناسب نیستند، یا از اساس درگیر با زیان یا زیان انباشته هستند به نحوی که تنها در روز چهارشنبه بیش از ۲۷۰۰ میلیارد ریال از سهام این نمادها مورد معامله قرار گرفت. در همین رابطه بررسی یکی از روزنامه های اقتصادی در این هفته نشان داد از ابتدای سال ۱۳۹۸ نماد حداقل ۵۰ شرکت بازار پایه با رشد ۱۰۷ تا ۱۴۰۵ درصدی مواجه بوده اند. قابل تأمل آنکه  در بسیاری موارد توجیه قانع کننده ای برای چنین رشدی نمی توان جست‌وجو کرد. اقبال این گونه بازار به چنین سهامی نیاز به آسیب شناسی داشته و به خودی خود نوعی تهدید برای سلامت بازار به حساب می آید.

از جمله اخباری که روز پایانی را نسبت به سایر روزها متمایز نمود بهبود شرایط بازارهای جهانی با توجه به عقب نشینی ترامپ از تعجیل در اعمال تعرفه بر واردات ۳۰۰ میلیارد دلار کالا از چین بود. بنابر خبرهای رسیده آمریکا با تعویق اعمال این تعرفه تا آذرماه موافقت نموده است. این امر موجب افزایش امید به رشد اقتصاد جهانی و در نتیجه افزایش بهای نفت پس از انتشار این خبر شد به نحوی که نفت برنت که در ابتدای هفته به ۵۶ دلار برای هر بشکه سقوط کرده بود مجددا در نرخ ۶۰ دلار مورد معامله قرار گرفت. با اینحال امیدواری ها منجر به کاهش قیمت طلای جهانی به زیر ۱۵۰۰ دلار در هر انس نشد و در روز چهارشنبه هر انس طلا در بازارهای جهانی ۱۵۱۲ دلار معامله شد. 

در این هفته اعلام رسمی شرکت بورس مبنی بر انتقال رسمی دفتر این شرکت به ساختمان در حال احداث سعادت آباد که سرمایه گذاری زیادی نیز در احداث آن انجام پذیرفته است نشانی از پایان انتظار در این زمینه داشت. انتظار می رود تالار معاملات این ساختمان حداقل در ظاهر تناسبی با جایگاه بازار سرمایه در اقتصاد ملی داشته باشد و همزمان برای رفع مشکلات سامانه های معاملاتی نیز تدابیری اندیشیده شود.  

روز شنبه بازار فرابورس شاهد انجام هشتمین عرضه اولیه سال بود که روند رو به رشد متقاضیان سهام تازه وارد در این عرضه نیز ادامه یافت و سهم شرکت پخش هجرت با مشارکت ۶۰۰ هزار و ۸۵۵ سرمایه گذار حقیقی و حقوقی رکورد دار جذب سرمایه گذار در یک روز شد. این سهم تا روز چهارشنبه نیز با اقبال سرمایه گذاران همراه بود و قیمت آن از ۱۸ هزار و ۵۰۰ ریال عرضه شده به ۲۱ هزار و ۴۱۵ ریال افزایش پیدا کرد. با این‌حال برخی از تحلیلگران بر این باورند که قیمت عرضه این سهام با توجه به پیش‌بینی سود دو هزار و ۲۱۰ ریال به ازای هر سهم مناسب نبوده اما روش سهمیه بندی عرضه اولیه موجب شده است بازار در خرید سهام عرضه شده توجه چندانی به موضوع ارزش ذاتی سهام نداشته باشد. در هر صورت عرضه اولیه پخش هجرت موجب افزایش هشت هزار و ۳۲۵ میلیارد ریال ارزش بازار فرابورس شد. این عرضه همچنین موجب شد دو سهامدار عمده پخش هجرت یعنی پارس دارو و داروسازی فارابی به ترتیب ۴۷۸ و ۸۰۶ میلیارد ریال سود شناسایی نمایند. به نظر می رسد با توجه به مصاحبه مدیرعامل شرکت صبا روند عرضه اولیه شرکت‌های وابسته به تأمین اجتماعی کماکان ادامه داشته باشد تا آنجا که صحبت از احتمال عرضه خود این شرکت و شستا نیز به میان آمده است. امید است منابع حاصل از این عرضه ها صرف سرمایه گذاری های سودآور شده و حاصل مشارکت جمعی سرمایه گذاران به صورت سودآوری این مجموعه بزرگ خود را نشان دهد.

بانک‌ها و شرکت‌های وابسته به آنها نیز از شرایط رونق بازار بهره برداری کرده و سعی دارند با اعلام آمادگی جهت فروش دارایی ها و سرمایه گذاری های مازاد خود ضمن آزاد کردن منابع، با قوانین بانک مرکزی انطباق حاصل کنند. در این راستا در این هفته بانک صنعت معدن اقدام به انتشار آگهی فروش بیش از ۵۰ درصد از سهام شرکت ارزشمند صنایع شیمیایی ایران برای تاریخ ۲۰ شهریورماه در قیمت پایه ۱۶ هزار و ۷۰۰ ریال نمود. شایعات بازار حکایت از آمادگی پالایشگاه اصفهان در مجاورت شرکت صنایع شیمیایی برای خرید این شرکت و اضافه نمودن آن به زنجیره ارزش خود دارد. بانک مورد اشاره همچنین اعلام نموده است بیش از ۱۱ درصد از سهام شرکت سیمان مازندران را نیز به قیمت پایه هر سهم پنج هزار و ۳۲۴ ریال بر میز فروش خواهد گذاشت. در همین شرایط بانک ملت نیز روز دوشنبه هفته پیش‌رو اقدام به عرضه  ۵.۷۴ درصد سهام ملی صنایع مس در نرخ ۶۰۰۰ ریال خواهد کرد و  سرمایه گذاری امید نیز سهام خود در سرمایه گذاری بانک سپه را جهت فروش آگهی نموده است که بر اساس گمانه زنی ها بانک سپه خریدار این بلوک خواهد بود.

در حواشی بازار نیز اقدام برخی شرکت های کارگزاری در اضافه نمودن ردیفی تحت عنوان " ارزش افزوده بهره تسهیلات" موجب شگفتی و اعتراض شد.  بر اساس بررسی ها اصرار سازمان بورس بر افشای جداگانه هزینه مالی شرکت‌های کارگزاری نسبت به درآمد ناشی از تسهیم این هزینه بین مشتریان اعتباری موجب شده است در سال گذشته تعدادی از ممیزان مالیاتی اقدام به مطالبه ۹ مالیات بر ارزش افزوده ناشی از این درآمد از شرکت‌های کارگزاری نمایند و این امر شرکت ها را مجبور به مطالبه این مبلغ از مشتریان نموده است. از آنجا که شرکت‌های کارگزاری بر اساس قوانین به عنوان موسسات اعتباری شناخته نمی شوند تا اقدام به اعطای مستقیم تسهیلات از منابع خود به مشتریان نمایند و از این محل درآمد شناسایی نمایند بلکه این شرکت‌ها جهت جذب مشتریان اقدام به توزیع منابع دریافتی از بانک ها می نمایند که هزینه مالی نیز به همان نسبت باید بین مشتریان تقسیم شود.

این هفته نیز رفت و آمدهای مدیران در بازار سرمایه جریان داشت به گونه ای که با تصویب هیئت وزیران، حسینی مقدم جایگزین دکتر محسنی در شورای عالی بورس شد. همچنین مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری بر کنار و نعمت الله ایزدی به سرپرستی این صندوق انتخاب شد. در روزهای پایانی هفته نیز با استعفای  پوری حسینی رئیس سازمان خصوصی سازی موافقت شد و داوودخانی را به سرپرستی این سازمان منصوب نمود.

از اخبار ساختاری بازار نیز می توان به اعلام ابلاغ دستورالعمل بازار پایه در هفته آینده و افتتاح بازار متشکل ارزی در روز شنبه اشاره نمود. افتتاح بازار متشکل ارزی می تواند با شفاف تر نمودن بازار معاملات ارز به خروج سرمایه ها از این بازار کمک نماید. با توجه به رکود حاکم بر اکثر بازارهای موازی و رونق بازار سرمایه در ماه های اخیر می توان انتظار داشت مقصد بسیاری از سرمایه های خارج شده از بازارهای ارز و مسکن به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در بازار سرمایه باشد. همچنین در این هفته بخشنامه تهاتر بدهی های دولت به اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی با بدهی اشخاص یادشده به دولت یا بانک ها و موسسه های اعتباری غیر بانکی را ابلاغ نمود. اجرای این بخشنامه نیز در جای خود می تواند به رفع بعضی از گره‌های کسب و کار و ایجاد گردش کاری به ویژه در حوزه هایی که دولت طرف حساب اصلی است از جمله پیمانکاران بزرگ و شرکت های حوزه سلامت، دارو و درمان کمک نماید.

قابل توجه است که این نوشته حاوی هیچ توصیه ای برای هرگونه تصمیم سرمایه گذاری شامل خرید و فروش نیست و صرفا بیان رویدادهای مرتبط با بازار سرمایه و نظر شخصی نگارنده است بنابراین مسئولیت هرگونه تصمیم بر عهده سرمایه گذاران خواهد بود.

** کارشناس ارشد مدیریت مالی و تحلیل‌گر بازار سرمایه و بورس

کد خبر 385865

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.