مرجان‌ها بر اثر امواج گرم دریا می‌میرند!

یک تحقیق تازه نشان داد که شدت امواج گرم دریا تاثیر بسیار شدیدتری بر نابودی صخره‌های مرجانی دارد، یعنی آب به حدی گرم می‌شود که مرجان ها قبل از سفید شدن می‌میرند.

به گزارش ایمنا، این صخره‌ها نه تنها در برابر پدیده سفید شدگی آسیب پذیرند بلکه دمای بالای آب هم می‌تواند تاثیری ویرانگر بر آنها داشته باشد. این مطالعه که دانشمندان دانشگاه‌های نیوسوث ولز، نیوکاسل، تکنولوژی سیدنی، جیمز کوک و اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا در آن مشارکت داشتند، در مجله Current Biology منتشر شده است.

تحقیقات دانشمندان نشان داد با آنکه پیش از این مشخص شده بود که پدیده سفیدشدگی مرجانی می‌تواند منجر به تخریب صخره های مرجانی شود اما موج‌های گرمایی دریایی می‌تواند به طور مستقیم مرجان‌ها را ازبین ببرد.

تریسی انیسورث از دانشگاه سوث ولز می‌گوید: " تا کنون سفید شدگی مرجانی را بر اثر آسیب همزیستی بین مرجان و میکروب‌ها تصور می کردیم که وقتی میکروب‌ها از بین می رود مرجان‌ها منبع اصلی تغذیه خود را از دست می‌دهند و در صورتی که این رابطه احیا نشود، مرجان‌ها نیز می میرند.

وی افزود: اما آنچه اکنون مشاهده می‌کنیم تاثیر بسیار شدید موج‌های گرمایی بر پدیده سفید شدگی صخره‌های مرجانی است، یعنی آب به حدی گرم می‌شود که مرجان دچار سفید شدگی نمی‌شود و قبل از آنکه همزیستی خود با میکروب‌ها را از دست بدهد بر اثر گرما می‌میرد و تنها اسکلت اصلی آن باقی می ماند.

این تیم تحقیقاتی همچنین نشان داده است که حتی اسکلت‌های مرجانی بر اثر رشد سریع جلبک‌ها و باکتری‌ها که ناشی از موج‌های گرمایی شدید است دچار فرسایش می‌شود.

دکتر"اسکات هیرون" از دانشگاه جیمز کوک می‌گوید: متخصصان آب و هوا درباره پیامدهای ناشناخته‌ ناشی از تغییرات آب و هوایی صحبت می کنند که با توجه به دانش و تجربه کنونی انتظار آن را نداشتیم؛ این کشف نیز یکی از این پیامدهای ناشناخته است.

وی افزود: اکنون که شروع به مطالعه این تاثیر کردیم، سوالی که پیش می‌آید این است که چه تعداد از این پدیده‌های ناشناخته ممکن است هنوز وجود داشته باشد که باعث تخریب سریع‌تر و بیشتر صخره‌های مرجانی بر اثر تغییرات آب و هوایی می شود؟

محققان امیدوارند که این کشف بر سیاستگذاران، فشار بیشتری بیاورد تا تهدیدی را که متوجه صخره‌های مرجانی جهان است دریابند و برای حفظ این پدیده طبیعی شگفت انگیز و مهم اقدام کنند.

کد خبر 385858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.