بافت فرسوده شهری، مانع توسعه زاینده‌رود

لنجان_شهردار زاینده‌رود گفت: یکی از مهم‌ترین چالش‌های مدیریت شهری در ارایه خدمات شایسته به شهروندان، فرسودگی بافت‌ شهری است به گونه‌ای که شهر لحاظ کالبدی، اقتصادی و آسیب‌های اجتماعی ‌و فرهنگی دچار ‌مشکلات بسیاری شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، ابوالفضل توکلی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در کشورهای توسعه یافته طرح استراتژیک جایگزین طرح جامع شده است، اظهار کرد: در تهیه و تدوین طرح جامع شهرهای مختلف رویه یکسانی اتخاذ می‌شود و این اقدام سبب ایجاد مشکلات بسیاری برای شهرهایی مانند زاینده‌رود شده است.

وی افزود: در سال ۱۳۹۴ طرح جامع شهر زاینده‌رود با وجود بیش از ۴۰۰ ایراد مهم اساسی تصویب و به شهرداری ابلاغ شد و این مسئله باعث شد مدیران شهری و شهروندان با مشکلات زیادی مواجه شوند.

شهردار زاینده‌رود با اشاره به روند تصویب و ابلاغ طرح جامع این شهر، تصریح کرد: طرح جامع این شهر پس از گذشت بیش از ۹ سال به تصویب رسید و به دلیل وجود مغایرت و مشکلات متعدد در سال۱۳۹۲ از طرف شهرداری با آن مخالفت شد.

توکلی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین دلایل وجود مشکلات زیاد در طرح جامع شهر زاینده‌رود آن بود که مشاوران طرح به موضوع اشراف نداشتند و این مسئله باعث شد از تغییر کاربری بعضی اراضی کشاورزی واقع در میان منازل مسکونی محدوده قانونی شهر غفلت شود.

وی خاطرنشان کرد: مغایرت اساسی شبکه معابر شهر با طرح جامع، تحقق‌پذیر نبودن بعضی از کاربری‌های این طرح و منطبق نبودن کاربری‌ها در طرح جامع از دیگر مشکلات مهم این شهر است که سبب سرگردانی شهروندان شده است.

شهردار زاینده‌رود عنوان کرد: نکته جالب و حایز اهمیت کاهش محدوده شهر از ۶۰۰ هکتار به ۲۶۴ هکتار بود از طرفی افزایش حریم رودخانه زاینده‌رود در بعضی محلات شهری مشکلات متعددی را برای شهروندان به همراه داشت.

توکلی تصریح کرد: با توجه به اهمیت موضوع، شهرداری و شورای اسلامی شهر در دوره پنجم با عظم جهادی همه توان خود را برای اصلاح طرح جامع شهر زاینده‌رود به کار گرفتند و در مدت زمانی کمتر از سه ماه نقشه‌های هوایی شهر به نقشه‌های پایه تبدیل شد، زیرا لازمه تکمیل طرح تفصیلی یک شهر وجود نقشه‌های پایه است.

وی از تصویب طرح بافت فرسوده شهر زاینده‌رود خبر داد و گفت: یکی از مهم‌ترین چالش‌های مدیریت شهری زاینده‌رود در ارایه خدمات شایسته به شهروندان، فرسودگی بافت‌ شهری است به گونه‌ای که شهر لحاظ کالبدی، اقتصادی و آسیب‌های اجتماعی ‌و فرهنگی دچار ‌مشکلات بسیاری شده است.

شهردار زاینده‌رود یکی از مشکلات مهم این شهر را مهاجرت شهروندان از بافت فرسوده دانست و افزود: بازآفرینی شهری، رویکردی جدید در نوسازی بافت‌های فرسوده شهری به شمار می‌آید که اجرای آن سبب اصلاح بافت‌های ناکارآمد و تاریخی شهر و همچنین مهاجرت معکوس شهروندان شده و ظرفیت ارزشمندی برای توسعه شهر ساحلی چون زاینده‌رود در ابعاد مختلف به‌ویژه صنعت گردشگری فراهم کرده است.

توکلی با بیان اینکه با تصویب طرح احیای بافت فرسوده شهر زاینده‌رود آینده‌ای روشن برای اقتصاد شهروندان ترسیم شده است، تصریح کرد: با تلاش‌های انجام شده بافت فرسوده این شهر با مساحتی بالغ بر ۶۲ هکتار به تصویب رسید و امیدواریم با اجرایی شدن آن مردم به اصلاح و ساخت و ساز در این قسمت شهر ترغیب شوند و شاهد توزیع عادلانه خدمات در بین محلات مختلف شهر باشیم.

کد خبر 385856

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.