برج لاله لندن فدای آثار تاریخی شهر شد!

شهردار لندن پروژه برج لاله را که قرار بود طرحی نو برای جذب گردشگر به لندن و دومین ساختمان بلند اروپای غربی باشد، رد کرد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، با توجه به نگرانی‌های موجود پیرامون کیفیت طرح و احتمال آسیب به دورنمای شهری، صادق خان، شهردار وقت لندن، پروژه برج لاله که شامل آسمان‌خراشی ۳۰۵ متری در قلب لندن می‌شد و قرار بود یک مقصد گردشگری جدید با مزایای اقتصادی و فرهنگی بسیار برای این شهر باشد، رد کرد.

یکی از اصلی‌ترین مخالفت‌های موجود برای این طرح از سوی کاخ‌های سلطنتی تاریخی ارائه شد که ادعا کردند اجرای این پروژه می‌تواند ارزش برج لندن را در نظر سازمان میراث فرهنگی یونسکو در حد یک قلعه اسباب‌بازی پایین آورد.

صادق خان همچنین اذعان داشت که در طرح ارائه شده برای بررسی‌های شهرداری، هیچ یک از استانداردهای بالایی که برای طراحی و ساخت چنین ساختمان بلندی مورد نیاز است موردتوجه قرار نگرفته است. از سوی دیگر وی معتقد است که اجرای این پروژه توانایی درک ارزش جهانی برج مشهور لندن را که در وضعیت ثبت به عنوان میراث جهانی قرار دارد، به خطر می‌اندازد و ممکن است به فضای تاریخی شهر، دورنمای شهری و تصویر موجود از لندن آسیب برساند و چشم‌انداز استراتژیک و نمای فضاهای عمومی اطراف برج را خراب کند.

بدین ترتیب با توجه به آسیب وارده به منافع عمومی و پیشگیری از بروز هرگونه ضرری به شهر، صادق خان از تصویب مجوزهای لازم برای آغاز مراحل برنامه‌ریزی و طراحی دقیق‌تر برج لاله خودداری کرد. به گفته طراحان، این برج که قرار بود در کنار ساختمان "تبر سنت ماری" مشهور به برج خیار شور در منطقه تجاری پایتخت ساخته شود شامل یک محور بلند می‌شد که دارای یک سکوی دید برای تماشای مناظر شهر، یک گندولای چرخان، یک رستوران، یک کافه و چندین بخش آموزشی می‌شد و قرار بود پس از پایان کار در سال ۲۰۲۵، سالانه پذیرای یک میلیون و ۲۰۰ هزار گردشگر باشد. این برج ۳۰۵ متری با وجود تنها پنج متر ارتفاع کمتر نسبت به آسمان‌خراش ۹۵ طبقه "شارد" در لندن، قرار بود دومین جایگاه پس از آن در لیست بلندترین آسمان‌خراش‌های اروپای غربی را به خود اختصاص دهد.

علاوه بر این در کنار مخالفت‌های شهردار و مسئولین کاخ‌های تاریخی و علی‌رغم وجود تأییدهای عمومی برای اجرای این پروژه، بسیاری از معماران، کارشناسان و حتی مردم عادی با اعتراض نسبت به شکل ظاهری برج لاله، طراحی آن را مناسب پارک‌های موضوعی و نه قلب لندن دانستند و بدین ترتیب بدون در نظر گرفتن مزایا و منافع وسیع اقتصادی این برج برای لندن و کل انگلستان اجرای این پروژه لغو شد. در صورت اصرار طراحان به پیاده‌سازی طرح برج لاله تصمیم‌گیری نهایی برعهده بازرس ویژه برنامه‌ریزی شهری و یا وزارت امور خارجه خواهد بود.

کد خبر 385851

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.