یک "جایزه" راهی برای کیفی کردن معماری

جایزه معماری با هدف زمینه سازی برای شناسایی استعدادها، تشویق و معرفی نیروهای دارای شایستگی در اندیشه یا عمل اصیل معمارانه و برای کمک به حل مسائل موجود و بهبود شرایط در فضای زیستی رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد محمدزاده، عضو شورای راهبردی جایزه معماری در مراسم رونمایی از این جایزه اظهار کرد: امواج آموزش معماری در ایران از خارج کشور می آید، اما نزدیک به ۱۰ سال است که فرهنگ معماری و شهرسازی ایران برای من پر رنگ تر شد. روزی آرزو داشتم که هاروارد ادامه تحصیل بدهم اما امروز در بزرگترین گنجینه معماری ایران زندگی می کنم.

وی با بیان این نکته که "معمار به معنی راستین کلمه در جامعه غیبت دارد" خاطرنشان کرد: پارامتر های اجتماعی و تغییرات سیاسی معمار را به حاشیه رانده و اکنون کمترین اثر گذاری را معمار در جامعه دارد و باید در جهت بهتر کردن این موقعیت تلاش کنیم. معماری در جامعه امروز ایران غیبت فراگیر دارد و غایب بزرگ جامعه معمار است.

محمدزاده افزود: معمار و شهر ابزاری برای دولت در جهت ایجاد ارزش افزوده مالی است. کار معمار به تولید یک تصویر و فرم تقلیل پیدا کرده، اکنون در دفاتر معماری تنها یک منظر عرضه می شود.

وی با اشاره به اصفهان دوره صفوی تصریح کرد: معماران در توسعه ۱۰۰ سال اخیر، برخلاف عصر صفوی نقشی نداشته اند. در اصفهان دوره صفوی که آن را رنسانس شرقی می نامم، معماران نقش پررنگی در جامعه داشتند. در گذشته معماری و شهر به طور آیینی و دینی بودند، اما امروزه شهرها به سمت مادیات و سکولار پیش رفتند.

عضو شورای راهبردی جایزه معماری گفت: در پرداخت به فرهنگ خود ضعف فراوان وجود دارد و تا این سردرگمی باشد نمی توان رو به جلو حرکت کرد. در معماری ایرانی دنباله رو هستیم و ارزش معماری که در اصفهان و دورتادور ما قرار دارد را موشکافی نکردیم. در معماری تنها دچار یک توهم و دروغ شده ایم و این غرور کاذب اجازه پیشرفت را از ما گرفته است.

وی با بیان این نکته که "معماری به یک کسب و کار تنزل پیدا کرده، در حالی که معماری کاری روشن فکری بر مبنای بینش انتقادی است" توضیح داد: اصفهان یک مدرسه است که می توانیم از آن در این شرایط استفاده کنیم. اصفهان یک منبع معماری است که آموزه های زیادی در آن وجود دارد.

محمدزاده افزود: جایزه معماری هدف دارد راه جدیدی در معماری و جوایز این رشته باز کند. اینکه چطور شهر و جغرافیا در کنار فرهنگ پیوستگی ایجاد کنند. معماری تنها ساخت نیست بلکه تولید اندیشه و ترسیم کردن موضوعات مهم در معماری است.

معماری یک ضرورت است

همچنین نسرین سراجی در این مراسم اظهار کرد: معماری یک نیاز نیست بلکه یک ضرورت است. اولین زنی که درباره معماری صحبت کرده "ویرجینیا وولف" است که می گوید "به عنوان یک زن هیچ کشوری ندارم به عنوان یک زن هیچ کشوری را نمی خواهم به عنوان یک زن کشور من معماری است."

این معمار برجسته ایرانی ادامه داد: معماری پول درآوردن نیست، معماری درباره پژوهش، خواندن، نوشتن و تجزیه و تحلیل کردن است. در قرن جدید معماری در شبکه های مجازی یافت می شود. معماری یک نوع خدمت اجتماعی بوده در نتیجه معمار خدمت گزار یا خدمتکار است.

وی با اشاره به دیگر جایزه های معماری در جهان تاکید کرد: جایزه های مختلف معماری در دنیا دارای اهمیت هستند، اما جایزه معماری باید مهم تر از دیگران باشد. درجه جایزه معماری  را باید از تمام جوایز دیگر جدا کرد، با این جایزه باید این را ثابت کنیم که هنوز در ایران مغز و فرصت برای تغییر معماری داریم. معماری حرفه نیست، یک پیچش ذهن است.

سراجی افزود: امکان ندارد اسم سیدنی یا پاریس بیاید و کسی سالن اپرا سیدنی یا برج ایفل در ذهنش نقش نبندد. هویت اصفهان خیلی مهم تر از این شهرها است، اصفهان با جغرافیا ارتباط تنگاتتگی دارد. به دلیل جغرافیایی بودن اصفهان و پیوست جغرافیا، هنر و فرهنگ در این شهر نمی توان یک بنا را به عنوان معرف نام برد.

وی خاطرنشان کرد: امیدوارم جایزه معماری  مقداری از آرام بودن معماری را به فرهنگ سریع دنیا انتقال دهد. معماری هنری است که می تواند با انچه که وجود دارد کیفیت، هنر و لذت بیشتری را برای مدت بیشتری ایجاد کند.

گذشته یک ثروت عظیم است

سپس محمد سعید ایزدی، عضو شورای راهبردی جایزه معماری  گفت: این رویداد در حالی برگزار می شود که حال حرفه معماری و شهرهای ایران خوب نیست. این اتفاق بزرگ باید آغازگر جریانی مهم باشد، عدم وابستگی جایزه معماری به ارگان و نهادی خاص به اعتبار آن کمک می کند.

وی با بیان اینکه "معماری و شهرسازی مدت زیادی است که دچار گسست شده و مسیر خود را گم کرده است" تاکید کرد: این گسست کیفیت زیست پذیری را کاهش داده و حتی به زیر صفر رسانده، نظام برنامه ریزی ما نزدیک به پنج دهه است که برمبناهای کمی رشد کرده است. مسیر درستی را در پیش نگرفتیم و ادامه این روند ما را با بحران های زیادی روبه رو خواهد کرد.

ایزدی افزود: گذشته ما یک ثروت عظیمی در اختیار ما قرار داده که با نگاه دقیق و درست به آن می توانیم آن را در زندگی خود جریان دهیم. نتوانستیم روند تکاملی در معماری و شهرسازی را ادامه دهیم. دهه ها است که به صورت و شکل معماری نگاه می کنیم، درحالی که باید نگاه متفکرانه ای داشت.

عضور شورای راهبردی جایزه معماری خاطرنشان کرد: در هیچ سند برنامه ریزی شهری هیچ واژه ای تحت عنوان کیفیت دیده نمی شود. آسایش و آرامش در معماری فراموش شده، اکنون با میلگرد و آجر و بلوک تنها یک سرپناه ساخته می شود. این جایزه می تواند یکی از مبانی تشخیص را برمبنا درک و فهم از آنچه که در گذشته وجود داشته قرار دهد. این جایزه در سطح ملی اهدا می شود ولی باید اصفهان را به عنوان یک ثروت ملی ببینیم.

نام اصفهان بار سنگینی است

همچنین احمد محیط طباطبایی در این مراسم اظهار کرد: اصفهان تنها یک شهر تاریخی در قلمرو ایران نیست، اصفهان تفاوت هایی با دیگر شهرها دارد. از زمانی که اقامتگاه و سکونتگاه در این نقطه از دنیا شکل گرفت، اصفهان شکل و شمایلی خاص به خود گرفت و پس از ورود اسلام به ایران دوران شکوفایی را احساس کرد.

ریاست کمیته ملی ایکوم ایران افزود: اینکه نام اصفهان را انتخاب کنیم عمل سنگینی بر دوش خود گذاشتیم. اصفهان همواره پس از مدینه به عنوان پایتخت دنیای اسلام مطرح بوده و بسیاری معتقدند مهم ترین بخش یک دوره تمدن اسلامی در اصفهان شکل گرفته است.

کد خبر 385829

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.