متولیان فرهنگ وظیفه خود در حوزه مقاومت را انجام نداده‌اند

رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) اصفهان گفت: متولیان فرهنگ و هنر به رسالت خود در حوزه ترویج فرهنگ مقاومت عمل نکرده‌اند.

به گزارش ایمنا، همایش بررسی ادبیات مقاومت(با نگاه به اندیشه های امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری)  شامگاه چهارشنبه در نگارستان امام خمینی (ره) برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین عباس کمساری، رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) اصفهان در این همایش با بیان اینکه امروز روز مقاومت اسلامی است، اظهار کرد: امروزه مقاومت در جامعه اسلامی ما بحثی است که همگان به آن اقرار دارند و وجود و برکات آن را عنوان می‌کنند.

وی افزود: مقاومت یک اندیشه مکتب و تفکر است که حاصل مبارزات خستگی ناپذیر امام (ره) است در عصر ما مبدا این مبارزه را امام می‌دانند. امام این مبارزه را با همین اندیشه از سال ۱۳۴۲ آغاز کردند.

رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) اصفهان ادامه داد: امام با اتکا به این اندیشه شروع کرد و پس از انقلاب نیز با ایستادگی مقاومت را به دیگران آموخت. امروز اگر پاسداران می‌توانند، پهباد آمریکا را سرنگون کنند و از دشمن حراسی نداشته باشند به واسطه این اندیشه ای است که از امامشان آموخته اند.

وی گفت: روزگاری انگلیس در خلیج فارس هرچه می‌خواست انجام می داد، اما امروز پس از تجاوز به نفتکش ما پاسخش را دید چرا که سربازان از امام پند گرفته اند و نمی‌ترسند. ما افتخار می‌کنیم که این اندیشه را از امام آموخته ایم. آمریکا با روش های مختلف پیوسته در تلاش بوده و هست که این اندیشه را سرنگون کند و صاحب آن را از میان ببرد، اما امام ایستادگی کرد و با تمام شکنجه هایی که شد از ایستادگی دست نکشید.

حجت الاسلام و المسلمین کمساری با بیان اینکه رساترین و جامع ترین تعریف برای مقاومت را جانشین صالح امام، مقام معظم رهبری دارند، گفت: مقام معظم رهبری می‌فرمایند مقاومت به معنای انتخاب راه صحیح، آغاز راه بدون انحراف و بدون انصراف و توقف است. باید در همه عرصه ها، به ویژه در فرهنگ و هنر به گفتمان مقاومت بپردازیم.

وی افزود: متاسفم که بگویم در این سال‌ها متولیان این حوزه به مسئولیت خطیرشان نپرداختند و ذائقه فرهنگی جوانان با اصالت مذهبی و ملی ما فاصله گرفته است. فیلم‌های دهه شصت بسیار پر محتوا و زیبا بود، اما امروزه فیلم‌ها مورد اقبال و توجه قرار نمی‌گیرند چراکه محتوای چندانی ندارند.

رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) اصفهان اضافه کرد: گفتمان و ادبیات مقاومت در مسائل فرهنگی و هنری مورد توجه قرار نگرفته، اما در حوزه ادبیات و شعر کمتر به بی‌توجهی مقاومت مبتلا شده است.

رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) گفت: مسلمانان باید گرد هم جمع شوند و به اصالت خودشان بازگردند.

منظومه مقاومت را درک کنیم

همچنین حجت الاسلام و المسلمین محمد قطبی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در این همایش گفت: مقاومت در هر دوره و زمانی متفاوت است و بسته به تاریخ و شرایط مکانی منطق مختلفی را رقم می‌زند.

وی افزود: در فلسفه، فقه و... همه از مقاومت می‌گویند. برای مثال شاهنامه گونه ای از مقاومت را در عرصه ادبیات بیان می‌کند. عرصه‌های سیاسی و اجتماعی نیز عرصه‌های درگیر مقاومت است.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه در سال ۱۳۴۲ حضرت امام نخستین نشانه های مقاومت در مقابل رژیم ستم شاهی را به همگان نشان دادند، تصریح کرد: از آن زمان تا شکل گیری انقلاب دوره ای متفاوت به وجود آمد که منطق مقاومت ایستادگی در مقابل شاه ستمگر در ایران را نشان میدهد. منطق مقاومت در آن زمان محدود به ایران و کوتاهی دست استکبار و آمریکا از ایران بود.

حجت الاسلام و المسلمین قطبی افزود: پس از انقلاب امام فرمودند در ابتدا چالش اصلی که با آمریکا داشتیم تعطیلی یک سفارت و کوتاهی دست آمریکا در ایران بود. مولفه های مقاومت در آن زمان را کنار یک دیگر بگذاریم متوجه میشویم که معنای مقاومت در آن روز در مرز های ایران معنی می‌داده است.

وی افزود: امروزه منطق مقاومت بر اساس تقابل و رویارویی با اسلام و استکبار است. استکبار تمام آمریکا همراه قدرت های بزرگی که با وی دست بیعت داده‌اند.

قطبی افزود: اگر امروز منظومه مقاومت را درک نکنیم شعری که می‌گوییم یا کتابی که می‌نویسیم و... برای آیندگان جنبه عقب ماندگی از زمان خودش را دارد.

وی با بیان اینکه خیمه مقاومت بر ۳ پایه ایمان، انگیزه و تبعیت از رهبر استوار است گفت: در همه ادوار مقاومت باید بر پایه این ۳ اصل باشد. مقاومت در عمق خود متکی به ایمان است. کسی که ایمان قوی ندارد مقاومتش ناپایدار خواهد بود.

قطبی اضافه کرد: هر چه برای تعمیق باور های نسل نو تلاش کنیم، مقاومت در نسل های بعد توسعه بیشتری خواهد داشت. انگیزه قوه ای است که فرد را به سویی هدایت میکند و باعث حرکت می‌شود. هنر، ادبیات و... تاثیر بسیاری در برانگیختن انگیزه در وجود انسان دارد.

وی گفت: امام فیلسوف و حکیمی بود که توانایی رهبری جامعه را داشت. امروز نیز اگر بخواهیم در پهنه بزرگ مقاومت موفق شویم تنها لازمه آن این است که چشم به فرمان و رهنمود های رهبر داشته باشیم. رهبری که امروزه نه تنها جمهوری اسلامی ایران بلکه جهان را رهبری می‌کنند. اگر این رهنمود ها را دنبال نکنیم دچار  خسرانی میشویم که به نسل های بعدیمان می‌رسد.

به گزارش ایمنا در این همایش دو کتاب "در همسایگی مسیح" و "مهربان مثل بابا" با تالیف زهرا هاشمی مناسب برای کودکان و نوجوانان رونمایی شد.

کد خبر 385827

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.