مدیران شهری مسلح به ابزار آینده پژوهی باشند

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان گفت: نگاه ما از مرحله پیش بینی و آینده نگاهی باید به دیدگاه آینده پژوهی برسد زیرا سرعت تحولات و تغییرات زیاد است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نعمت الله اکبری در نشست تخصصی آینده پژوهی شهری که بعد از ظهر امروز چهارشنبه ۲۳ مردادماه با حضور مدیران شهری و مسئولان دستگاه‌های اجرایی برگزار شد، اظهارکرد: گوش نکردن و یاد نگرفتن مدیران یکی از آسیب‌های جدی است که بدنه مدیریت کشور را درگیر کرده است.

وی افزود: تشکیل کارگروه آینده پژوهی و آینده نگری موجب می‌شود تا مدیر منفعل و رو به گذشته نداشته باشیم و تشکیل این کار گروه در شهر اصفهان که صفت شهر خلاق را یدک می‌کشد، اهمیت زیادی دارد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان خاطر نشان کرد: ما نباید ادعای شهر خلاق را برای شهر اصفهان داشته باشیم، بلکه باید تلاش کنیم تا شهر  خلاق دوباره احیا و متولد شود و رو به آینده حرکت کند.

اکبری با اشاره به اینکه شهر خلاق الزاماتی دارد، تصریح کرد: یک شهر خلاق به منظور دستیابی به آینده‌ای روشن و مطلوب نیازمند مدیران و کارشناسانی خلاق و آینده نگر است نه مدیرانی که متعلق به گذشته باشند.

وی ادامه داد: اگرچه کم کاری‌هایی در حوزه مدیریت منابع انسانی انجام شده اما هنوز نیز ظرفیت‌های زیادی برای تبلور و شناسایی مدیران وجود دارد،  بدین منظور باید زیرساخت‌های لازم برای معرفی مدیران و ایجاد دانش سازمان برای مدیریت استان اصفهان فراهم شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان گفت: تشکیل کارگروه آینده پژوهی و آینده نگاری در طی دوسال اخیر موجب شده تا از استعدادهای جوانان استفاده شود و آنان دانش آینده پژوهی را بیاموزند و چنانچه  جوانان این دانش را فرا بگیرند آینده متعلق به ما است.

اکبری با بیان اینکه کارگروه آینده پژوهی سازمان می تواند بازویی برای بخش‌های مختلف باشد، گفت: خدا را شاکر هستیم که اولین گام‌ها در حوزه آینده پژوهی برداشته شده است و سال گذشته مجوز کانون ارزیابی مدیران و یا نیم رخ شایستگی را به عنوان اولین سازمان و اولین استان دریافت کردیم، بر این اساس بخش نامه‌ای ابلاغ شد که از ابتدای سال ۹۸ تمامی منصوبات چه در سطوح  ارشد و چه در سطوح دستگاه‌های اجرایی تاییدیه لازم را داشته باشد اما هیچ کس  بر اجرای این بخش نامه نداشت.

وی ادامه داد: البته ما از ابتدای مهرماه سال جاری اجرای این بخش نامه را در دستور کار قرار می‌دهیم و سعی داریم کسانی که به مدیریت‌ها و مسئولیت‌ها گمارده می‌شوند از شایستگی لازم برخوردار باشند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان افزود: لازمه جامعه روبه جلو داشتن داشتن مدیر خلاق است و امیدواریم مجموعه شهری اصفهان بتواند در این زمینه گام بردارد.

اکبری تصریح کرد: براساس سرشماری‎‌ها، ۸۸ درصد جمعیت استان اصفهان شهرنشین هستند بنایراین بیشتر جمعیت کشور و مجموعه اصفهان در سیطره مجموعه شهرها قرار دارند.

وی گفت: براساس سرشماری سال ۹۵، ۸۴.۵ درصد از جمعیت کشور شهر نشین بوده‌اند، یعنی نسبت جمعیت شهری به روستایی در سال ۱۳۹۰ نسبت به  اولین سرشماری در سال ۱۳۳۰، کاملا برعکس شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان تصریح کرد: در این سال ۳۰ درصد از جمعیت کشور شهری و ۷۰ درصد روستایی بود، اما  در سال ۱۳۹۰ این نسبت برعکس شد البته نرخ رشد جمعیت افزایشی است اما سرعت رشد آن مثل گذشته نیست.

اکبری افزود: مجموعه شهرها مکانی است که اکثریت مردم در آن زندگی می‎کنند بنابراین هر اقدام و اتفاقی در این قلمرو رخ بدهد اکثریت افراد جامعه ما را تحت تاثیر قرارمی‌دهد.

 وی تاکید کرد: مجموعه کلانشهر اصفهان که ۷۷ درصد از جمعیت استان  را در بر می‌گیرد در حالی که این مجموعه شهری تنها پنج درصد از مساحت استان را دارد  و چنانچه برنامه‌ای برای آینده نداشته باشیم هر اتفاقی بیفتد حق ما است، زیرا  وقتی با طبیعت ناسازگار باشیم طبیعت پاسخ خود را به ما خواهد داد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان اظهار کرد: نگاه ما از مرحله پیش بینی و آینده نگاهی باید به دیدگاه آینده پژوهی برسد زیرا سرعت تحولات و تغییرات زیاد است و در حال حاضر سرعت وقوع بسیاری از وقایع  و پدیده‌ها نسبت به پیش بینی‌های ما بیشتر است.

اکبری با اشاره به انتشار گزارش اچ دی آی توسط ون دی پی، گفت: بنا بر محاسبه‌ای که براساس این شاخص انجام دادم از سال ۱۹۶۰ تا ۱۹۹۰ یعنی طی سه دهه،  شاخص اچ دی آی کشور ایران  معادل صد سال جامعه اروپایی بود یعنی سرعت تغییر در کشور ما  ۳.۳ برابر بوده است.

وی ادامه داد: تغییر و تحولات در کشور ما کاملا برون زا است و چندان دراختیارما نیست به علاوه سرعت ایجاد این تغییرات و تحولات مشکلات زیادی را برای جامعه به وجود آورده است و امکان جبران بسیاری از این آسیب‌ها وجود نخواهد داشت.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان خاطر نشان کرد: چنانچه دقت کافی، ابزار کافی و دانش کافی برای مقابله و مدیریت آسیب‌ها نداشته باشیم فرصت‌ها از دست می‌رود.

اکبری تاکید کرد:  چنانچه شاخص میزان تغییرات را  برای ارزیابی میزان تحولات بررسی کنیم متوجه سرعت تغییر محیط پیرامون خود می‌شویم و چنانچه ما به همان میزان خود را با روند تحولات هماهنگ نکنیم و مدیران ما  به همان میزان از انباشت دانش برخوردار نباشد، فرصت‌های پیش رو نیز از دست می‌رود.

وی تاکید کرد: مدیریت ما باید فعال و مسلح به ابزاری برای آینده نگری باشد در غیر این صورت عزیمت ما ناگزیر می‌شود.

کد خبر 385825

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.