رژیم غذایی "کتوژنیک" چه تاثیری بر سرطان دارد؟

یافته‌های جدید محققان نشان می‌دهد پیروی‌کردن از رژیم غذایی کتوژنیک، تاثیر چشمگیری در کاهش خطر ابتلا به سرطان دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، رژیم غذایی "کتوژنیک" (ketogenic diet) شامل مصرف غذاهایی با چربی بالا، کربوهیدرات بسیار پایین و پروتئین کافی است. در واقع با پیروی‌کردن از رژیم غذایی کتوژنیک، بدن گلوکز دریافت نمی‌کند، بنابراین شروع به سوزاندن چربی‌های ذخیره شده کرده، آن را جایگزین گلوکز می‌کند و از این طریق انرژی مورد نیاز خود را تامین می‌کند.

از زمان‌های قدیم، افراد از این رژیم غذایی برای درمان بیماری‌هایی مانند دیابت و صرع استفاده می‌کردند، اما تحقیقات جدید تاثیر پیروی‌کردن از رژیم کتوژنیک را بر بیماری‌هایی مانند سرطان، سندرم تخمدان پلیکیستیک و پرتو درمانی مورد بررسی قرار می‌دهد. برای نیل بدین هدف، گروهی از پژوهشگران دانشگاه تگزاس در آمریکا به موش‌های مبتلا به سرطان ریه و سرطان مری، غذاهایی از رژیم غذایی کتوژنیک و همچنین داروی دیابت دادند تا سطح گلوکز بدن آن‌ها محدود شود.

یافته‌های جدید نشان داد سرطان سلول سنگفرشی (SCC) برای حفظ ظرفیت آنتی‌اکسیدانی و بقای خود بیشتر از سایر انواع سرطان، به میزان گلوکز دریافتی بدن وابسته است، به طوری که محدودکردن گلوکز بدن باعث می‌شود سرطان سلول سنگفرشی (SCC) نسبت به درمان، آسیب پذیرتر شود. محققان آمریکایی موش‌هایی را که مبتلا به تومور "زنوگرافت" (xenograft tumors) بودند به دو گروه تقسیم کردند؛ آن‌ها به گروه اول رژیم غذایی کتوژنیک که کربوهیدرات بسیار کمی داشت و به گروه دوم رژیم غذایی معمولی دادند.

نتایج بررسی‌های جدید نشان داد سرعت رشد تومور زنوگرافت سرطان سلول سنگفرشی ریه و مری در موش‌هایی که از رژیم غذایی کتوژنیک پیروی کرده بودند در مقایسه با گروهی که رژیم غذایی معمولی مصرف کردند کاهش پیدا کرد. همچنین رژیم غذایی کتوژنیک و محدودیت دارویی گلوکز، سرعت رشد تومورها را در موش‌های مبتلا به سرطان ریه کاهش داد.

هر چند استفاده از این روش‌ها، تاثیری در کوچک‌شدن اندازه تومورها ندارد، اما از بزرگ‌تر شدن آن‌ها جلوگیری می‌کند. به گفته محققان پیروی‌کردن از رژیم غذایی کتوژنیک به تنهایی بر جلوگیری از رشد تومورهای سرطانی اثر دارد، اما زمانی که این روش با مصرف داروهای دیابت و شیمی‌درمانی همراه شود، نتایج موثرتری به دنبال خواهد داشت.

نتایج این مطالعه در مجله Cell Reports منتشر شده است.

کد خبر 385817

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.