کارگزاران رکن اصلی اصلاح‌طلبیِ واقعی است؛ والسلام

تحولات امروز و فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

خبرگزاری ایمنا، در بسته سیاسی خود به ارائه گزیده اخبار منتشر شده طی بیست و چهار ساعت گذشته می پردازد:

تعارضی بین سردار «سلیمانی» و «ظریف» وجود ندارد

علیرضا رحیمی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در نشست خبری و در مراسم تجلیل از خبرنگاران گفت: متاسفانه عده‌ای به دنبال شکل دادن خط تعارض دو گانه‌ای هستند به این معنا که سردار سلیمانی فعالیت میدانی می‌کند و آقای ظریف فعالیت دیپلماسی می‌کند و می‌خواهند این خط را پررنگ کنند. در حالی که هم آقای ظریف و هم سردار سلیمانی از رهبری ماذون هستند و هماهنگی بالادستی بین خط میدانی و دیپلماسی ایجاد شده و این دو خط هیچ گاه با یکدیگر تلاقی نکرده‌اند. وی ادامه داد: عده‌ای می‌خواهند خط موشکی دفاعی و میدانی را پررنگ کنند و طرفداران دیپلماسی هم می‌خواهند خط دیپلماسی را پررنگ کنند. در حالی که این دو خط با هماهنگی با هم جلو می‌روند. این حاشیه سازی‌ها هم برای دیپلماسی کشور جای تاسف دارد و خصوصا در فضایی بین‌المللی برای کشور هزینه بر است. رحیمی با اشاره به تحریم وزیر امور خارجه از سوی وزارت خزانه داری آمریکا گفت: خوشبختانه ما شاهد این هستیم که در فضای بین‌المللی و علی رغم این تحریم آقای ظریف ماموریت‌هایش را متوقف نکرد و همچنان فضای بسته را باز می‌کند. خصوصا دیدار ایشان با امیر قطر این امیدواری را بیشتر ایجاد کرده که این فعالیت‌ها ادامه یابد. این عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی بر ضرورت آسیب شناسی عملکرد فراکسیون امید تاکید کرد و گفت: مهمترین نیاز شرایط سیاسی داخلی ما خصوصا در مجلس این است که فراکسیون‌ها کارنامه عملکرد خود را ارائه کنند تا در معرض نقد تحلیل‌گران قرار گیرند و امیدواریم فراکسیون امید هم زودتر این گزارش را ارائه کند. 

چرا از نقد درون جریانی بر می آشوبیم

محمدعطریانفر عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران با اشاره به دو روز پرسر وصدای کارگزاران و جریان اصلاحات گفت: کارگزارن اصلاح طلب است و هیچگاه با هویت خود خداحافظی نمی‌کند و این دیگران هستند که رادیکال می‌شوند و اتفاقا از اندیشه‌های اصلاح‌طلبی فاصله می‌گیرند. رکن اصلی اصلاح‌طلبی واقعی کارگزاران است؛ والسلام. ما هنوز به انتخابات ۹۸ ورود نکردیم که بگوییم این مباحث به دلیل اختلاف نظرها درباره انتخابات است. آقایانی که چنین اظهار نظرهایی مطرح می‌کنند یا صحبت‌های آقای کرباسچی را نخوانده‌اند یا به دنبال منویات ذهنی خود هستند. اگر دقت می‌کردند پی‌ می‌بردند آقای کرباسچی بسیار شفاف و گویا نظرش را گفته است و آقایان فقط به تیتر نگاه و از آن عبور می‌کنند درحالی که اگر به متن دقت کنند می‌بینند دغدغه‌ای که آقای کرباسچی بر آن متمرکز شده است، موضوع تقویت و رفع نقاط ضعف مدیریت جریان اصلاحات است و همینطور تاکید بر اینکه چطور باید خود را متناسب با شرایط آتی برای حضور سیاسی نیرومند آماده کنیم. نباید به سادگی از نقدهای درون جریانی برآشوبیم و خودمان را دچار دست‌انداز کنیم. وضعیت کاملا روشن است و ما باید این مباحث را درون جریان داشته باشیم و این به نفع اصلاحات خواهد بود.

هشدار سردار جلالی درباره حضور اسرائیل در خلیج فارس: با کسی شوخی نداریم

سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با تبریک سالروز پیروزی حزب الله لبنان در جنگ ۳۳ روزه، گفت: ۲۳ مرداد ماه به عنوان سالروز مقاومت اسلامی نام‌گذاری شده است، اما آنطور که باید و شاید این «روز عزیز» مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

جلالی با اشاره به اینکه زمانی اسرائیل غاصب در جنگ شش روزه کشورهای عربی را درهم کوبید، گفت: حزب الله لبنان به عنوان یک جنبش شیعی کوچک کار خود را آغاز کرد، اما با نصرت الهی و ایمان و اعتقاد راسخ رهبرانش، این جنبش امروز تبدیل به یک قدرت بازدارنده برای لبنان و حتی منطقه شده است. اگر حزب الله نبود اسرائیل غاصب امنیت لبنان را به مخاطره انداخته بود.

سردار جلالی با اشاره به اینکه با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، روند تحولات منطقه‌ای برهم خورده و معادلات به نفع ملت‌های آزاده و به ضرر استکبار جهانی در حال پیشروی است، افزود: به نظر ما اسرائیل غاصب مظهر تروریسم سازمان یافته، خباثت و ظلم و ستم بر مردم منطقه است و  تنها توانایی این رژیم «کودک کشی»است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به برخی زمزمه‌ها مبنی بر حضور ناوهای اسرائیلی در خلیج فارس تحت ائتلاف آمریکا، گفت: ایران مقتدرانه از منافع ملی خود در آب‌های سرزمینی و هرجا که منافع ملی اقتضا کند دفاع می‌کند و در این خصوص با کسی شوخی ندارد.

ادعای تزریق منابع هنگفت به اینستکس صحت دارد؟ 

محمود واعظی رئیس دفتر رییس جمهور در حاشیه جلسه هیئت دولت درباره خبرهای منتشر شده مبنی بر دعوت رئیس جمهور به نشست جی ۷، گفت: موضوع دعوت رئیس جمهور به نشست جی ۷ اصلا مطرح نیست. در دو هفته گذشته آقای رئیس جمهور و رئیس جمهور فرانسه نزدیک به ۵ ساعت باهم صحبت کردند که انواع و اقسام صحبت ها بین شان مطرح شده است.

وی افزود: ما محتوای مطالب مطرح شده در این مذاکرات را علنی نمی کنیم و تنها نتیجه مذاکرات اعلام می شود. برهمین اساس  چیزی مبنی بر دعوت مکرون از رئیس جمهور مورد توافق دو طرف نبوده است.

رئیس دفتر رئیس جمهور خاطرنشان کرد: اینکه نتیجه مذاکرات رئیس جمهور و مکرون به کجا بیانجامند نیازمند فرصت بیشتری است. واعظی همچنین در پاسخ به سوالی درباره پیشنهاد مکرون برای تزریق ۱۵ میلیارد دلار برای راه انداختن اینستکس گفت: در اینستکس بنا براین است که صادر کننده ایرانی بیشتر در حوزه نفت پول خود را به اینستکس  بریزد و وارد کننده هم خریدهای خود را از همین محل انجام دهد که در دو یا سه قلم اقدامی انجام شده است که اصلا رقم آن قابل توجه نیست. 

آیت‌الله جنتی خواستار مداوای کامل شیخ زکزاکی شد

آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان امروز چهارشنبه (۲۳ مرداد ۱۳۹۸) در جلسه این شورا با تبریک به مناسبت اعیاد مبارکه قربان و غدیر، گفت: این اعیاد از جمله مهم‌ترین اعیاد اسلامی است که امیدواریم مردم از فرصت معنوی این اعیاد استفاده و بهره‌برداری کافی را بکنند.

وی با اشاره به برگزاری پرشور مراسم دعای عرفه در سراسر کشور افزود: الحمدالله در مراسم روز عرفه امسال مردم به ویژه جوانان حضور پر رنگی داشتند؛ این رویداد، ذخیره معنوی مهمی برای کشور محسوب می‌شود و باید آن را غنیمت شمرد.

جنتی با قدردانی از رسانه ملی برای پوشش خوب مراسم دعای عرفه، از مسئولان این رسانه خواست با توجه به اهمیت این دعا و مضامین مهم آن، پیش از فرا رسیدن روز عرفه در تشریح و تببین معارف بلند این دعا، کوشا باشند.

دبیر شورای نگهبان در ادامه با اشاره به فشارهای وارده به شیخ زکزاکی عالم نیجریه‌ای و خانواده‌اش خواستار پایان یافتن این فشارها و مداوای کامل او شد.

فرمانده پدافند هوایی ارتش: قدرت دفاعی قابل آزمودن نیست

امیر علیرضا صباحی فرد، فرمانده پدافند هوایی ارتش در جمع دانشجویان هفدهمین دوره رزم مقدماتی دانشگاه های افسری ارتش در مرکز آموزش  حضرت جواد الائمه (ع) نزاجا، گفت: ما باید قدردان نعمت‌های الهی باشیم و یکی از نعمت‌های بزرگ خداوند، برخورداری از نعمت ولایت فقیه است که فرماندهی نیروهای مسلح را نیز عهده دار هستند.

وی افزود: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، ارتش توسط مستشاران خارجی اداره می شد و تمام تجهیزات نظامی توسط آنها مورد بهره برداری قرار می گرفت، در واقع این اجازه را به کارکنان ارتش نمی دادند تا از علوم و دانش نظامی مطلع شوند.

وی اضافه کرد: امروز ارتش قدرتمند ایران، با افزایش توان بازدارندگی، خود را به سپر مستحکمی تبدیل کرده است و آنچنان با اقتدار از کیان و مرزهای جمهوری اسلامی ایران دفاع می‌کند که دشمنان هرگز به فکر تعدی و تجاوز به مرزهای ایران نیفتد.

فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش خاطر نشان کرد: اگر امروز دشمن در ۲۰۰ مایلی تنگه هرمز متوقف شده است و ناوهای خود را از خلیج فارس خارج می کند، به خاطر قدرت بازدارندگی نیروهای مسلح است و دشمن می داند که قدرت آمادگی و توان دفاعی ایران قابل آزمودن نیست.

امیر صباحی فرد با اشاره به  استقرار پدافند هوایی در سراسر کشور، گفت: نیروی قدرتمند پدافند هوایی در تمامی مناطق این مرز و بوم مستقر است و آسمان ایران اسلامی و آن سوی مرزها را رصد می کند.

مجمع تشخیص مصلحت نظام جایگزین مسیر رفراندوم در کشور شده است

محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، در رابط با مراجعه با آراء عمومی گفت: طبق اصل ۵۹ قانون اساسی در مسائل بسیار مهم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ممکن است اعمال قوه مقننه از راه همه‌پرسی و مراجعه مستقیم به آراء مردم صورت گیرد. قانون همچنین اشاره می‌کند که درخواست مراجعه به آراء عمومی باید به تصویب دوسوم مجلس برسد. در واقع این شیوه اعمال و قانون‌گذاری برای قوه مقننه است که از طریق مراجعه مستقیم به آراء مردم صورت می‌گیرد.

وی افزود: مراجعه مستقیم به مردم یکی از روش‌های قانون‌گذاری است. در واقع تدوین اصل ۵۹ در کنار اختیارات قانونگذاری نمایندگان مجلس در فصل ششم قانون‌اساسی، نشان می‌دهد که از دیدگاه قانون‌گذاران قانون اساسی احتمالا مسائلی پیش خواهد آمد که از مسیر قانون‌گذاری عادی که در مجلس صورت می‌گیرد قابل تحقق نبوده و نیاز است تا مستقیما به آراء مردم مراجعه شود. 

صادقی گفت: خانم جنیدی می‌گوید نمی‌داند که منظور رئیس‌جمهور از آن موضوعی که نیاز به رفراندوم دارد، چیست؟ به نظر می‌آید علت اینکه عملا به اصل ۵۹ مراجعه نشده در این نکته نهفته است که ما در دوره حضرت امام زمانی به معضلاتی که برخورد کردیم و اختلافاتی میان شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی بر سر تصویب برخی قوانین و مغایرت آنها با شرع پیش آمد، نهایتا منجر به شکل‌گیری نهادی جدید یعنی همان «مجمع تشخیص مصلحت» نظام شد. این نهاد در جایی‌که به تشخیص شورای نگهبان، مصوبات مجلس برخلاف شرع یا برخلاف قانون اساسی باشد، با درنظرگرفتن مصلحت نظام تصمیم می‌گیرد.

کد خبر 385804

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.