آلودگی هوا برابر یک پاکت سیگار در روز بر ریه تاثیرگذار است

مطالعات اخیر نشان می‌دهد تاثیر قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا، به ویژه آلودگی ازن، بر ریه می‌تواند معادل استعمال یک پاکت سیگار در روز باشد.

به گزارش ایمنا، تأثیر آلودگی هوا بر ریه برابر یک پاکت سیگار در روز استبه گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان،به گزارش پایگاه خبری مدیکال اکسپرس، آلودگی هوا، به ویژه آلودگی ناشی از ازن که با تغیرات اقلیمی رو به افزایش است، آمفیزم (emphysema) ریه را تسریع می‌کند. آمفیزم یک وضعیت ریوی است که به از بین رفتن خاصیت ارتجاعی ریه و دیواره کیسه‌های هوایی منجر می‌شود. این عارضه با علائمی مانند تنگی نفس، سرفه و خس خس همراه است و احتمال مرگ را افزایش می‌دهد.

این مطالعه که توسط محققان دانشگاه‌های واشنگتن، بوفالو و کلمبیا صورت گرفته نشان می‌دهد تأثیر قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا به ویژه ازن بر ریه مانند مصرف یک پاکت سیگار در روز است. بر اساس این مطالعه اگر سطح ازن محل زندگی فردی سه ذره در میلیارد بیشتر از مکان دیگر باشد و فرد به مدت ۱۰ سال در آنجا زندگی کند، مشابه این است که به مدت ۲۹ سال روزی یک پاکت سیگار کشیده است. بر اساس تحقیقات به دلیل تغییرات آب و هوایی میزان آلودگی ازن رو به افزایش است. زیرا هرچه میزان دما افزایش یابد، ازن سطح زمین نیز زیاد می‌شود.

با توجه به اینکه نرخ بیماری‌های مزمن ریه رو به افزایش است و این عارضه گریبانگیر افراد غیر سیگاری نیز می‌شود، می‌توان آلودگی هوا را یکی از مهم‌ترین عوامل خطر دانست.

نتایج این مطالعه در نشریه JAMA منتشر شده است.

منبع: ایرنا

کد خبر 385788

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.