شکل‌گیری سرمایه اجتماعی در گرو ایجاد فضاهای شهری است

عضو هیئت مدیره شرکت عمران شهرهای جدید تولید فضا و مکان‌های اجتماع‌محور را باعث تکامل جسم و روح شهر خواند و گفت: این مسئله هم‌اکنون در دستور کار شهرهای جدید قرار گرفته است.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، زهره داودپور مسائل اجتماعی و شهروندی را یکی از مهم‌ترین بحث‌های مورد توجه و در دستور کار شهرهای جدید دانست و اظهار کرد: قطعا شهرها یک موجود زنده هستند که کالبد آن به عنوان جسم و شهروندانش روح آن محسوب می شوند.

داودپور با بیان اینکه بدون شک زیبایی شهرها بدون روح نمایان نخواهد شد، گفت: تولید فضاهای شهری در زمان احداث شهرها امری اجتناب ناپذیر است زیرا وجود همچین مکان‌هایی با هدف تجمع شهروندان و ایجاد یک جامعه شهری از هر لحاظ قابل اهمیت است.

وی مراکز محله در شهرهای جدید را یکی از همین فضاها قلمداد کرد و افزود: طبق دستور کار فعلی شرکت عمران شهرهای جدید این مراکز دارای مدرسه، واحدهای تجاری، فضای سبز و زمین بازی کودکان بوده و می توانند به عنوان مکانی برای معاشرت و گفتگو در شهرها ایفای نقش کرده و باعث شکل گیری سرمایه اجتماعی و بروز اتفاقات محلی شوند.

عضو هیئت مدیره شرکت عمران شهرهای جدید، استمرار اتفاقات و رویدادهای شهری را اقدام بسیار موثری در شکل‌گیری اجتماع های شهری دانست و اضافه کرد: ساکنان شهرهای جدید از مناطق مختلفی به این محیط سرریز شده اند که بدون شکر حضور در فضاهای شهری و گفتگو باعث می شود تا حرف مشترکی با یکدیگر پیدا کرده و با توجه به ویژگی هایی چون جوانی و تحصیلات عالیه، مطالبه بیشتری نیز از مسئولان داشته باشند.

داودپور در ادامه این مسئله را نکته ای در تسریع پیشرفت و ارتقای شهری در شهرهای جدید اعلام کرد و افزود: یکی از مهمترین تفاوت های موجود بین شهرهای جدید و سکونتگاه‌های خودرو همین مطالبات خاص و ویژه است که بدون شک باعث پیشرفت زودهنگام این مناطق خواهد شد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال شهر جدید بینالود با وجود آنکه از جمعیت شهری کمتری نسبت به شهر جدید گلبهار برخوردار است ولی دارای فضاهای شهری بسیار خوبی چون مکان های ورزشی و فرهنگی بوده و جمعیت بانوان آن نیز بسیار خوش فکر و دارای ایده های جالبی هستند، مسئله ای که نشان دهنده برنامه ریزی خوب این شهر جدید در طراحی کالبد بوده و تبلیغی برای جذب جمعیت بیشتر در این منطقه به شمار می رود.

عضو هیئت مدیره شرکت عمران شهرهای جدید مواردی چون جشنواره صنایع دستی، مهارت آموزی بانوان در زمینه های گوناگون، برگزاری مسابقات مختلف و تشکیل گروه های ورزشی را نمونه ای از رویدادها و اقدامات فرهنگی – اجتماعی به ویژه در حوزه بانوان در شهرهای جدید اعلام کرد و افزود: قطعا تولید فضا و مکان های اجتماع محور باعث تکامل جسم و روح شهر شده و این مسئله نیز هم اکنون در دستور کار شهرهای جدید قرار گرفته است.

کد خبر 385786

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.