سالمندان به منابع غنی کلسیم و ویتامین D نیاز دارند

متخصص تغذیه و رژیم درمانی در خصوص کمبود ویتامین در سالمندان، گفت: با افزایش سن و رسیدن دوران سالمندی جذب کلسیم و ویتامین D در بدن آنها کاهش می‌یابد و اثر مخرب این اتفاق بر روی سلامت استخوان‌ها مشهود می‌شود و لازم است از موادغذایی دارای این ویتامین‌ها بیشتر استفاده کنند.

سید مرتضی ‌صفوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اهمیت ورزش و توجه به سلامتی در دوران سالمندی، اظهار کرد: انجام فعالیت‌های بدنی مانند پیاده‌روی، بالا رفتن از پله‌ها، راه رفتن روی تردمیل ‌و دوچرخه سواری برای سالمندان بسیار مناسب است و توصیه می‌شود که روزانه حدود ۶۰ دقیقه فعالیت بدنی و ورزش را داشته باشند. وی درباره نقش تغذیه مناسب در شادی و نشاط  سالمندان، گفت:  سالمندان انجام ۲۰ دقیقه راه رفتن در هوای آزاد و ۳۰ دقیقه انجام فعالیت ورزشی شنا کردن را در اولویت فعالیت‌های روزمره قرار دهند ‌و ‌علاوه بر ورزش روزانه ‌توجه به عادت غذایی سالم سالمند در خانواده نیز بسیار مهم است. دانشیار دانشکده تغذیه علوم پزشکی اصفهان، تصریح کرد: تنهایی برای سالمندان افسردگی و کم اشتهایی را به همراه دارد بنابراین توجه به سالمندان تنها، ‌حائز اهمیت بالایی است و لازم است که خانواده‌ها آنها ‌را به ‌جمع‌های خانوادگی خود دعوت کنند و تحقیقات حاکی از آن است معمولا سالمندان با فرزندان ‌و نوه‌های خود اشتهای بهتری برای خوردن غذا دارند و روحیه آنها شاداب‌تر می‌شود. وی با تاکید بر اهمیت تامین ویتامین‌ها و مواد معدنی ‌برای سلامتی سالمندان گفت: با افزایش سن و رسیدن دوران سالمندی جذب کلسیم و ویتامین D در بدن کاهش می‌یابد و اثر مخرب این اتفاق بر روی سلامت استخوان‌ها خواهد بود که می‌تواند باعث افزایش شکستگی استخوان‌های سالمندان شود.

صفوی با تاکید بر اینکه با افزایش سن نیاز بدن به منابع غنی کلسیم افزایش مییابد، گفت: مصرف موادغذایی همچون شیر و لبنیات، ویتامین D به خصوص استفاده از نور مستقیم آفتاب در اولویت قرار می‌گیرد و برای ‌تامین ویتامین D توصیه می‌شود که سالمندان به مدت طولانی‌تر در معرض نور مستقیم خورشید باشند و مصرف جگر و روغن ماهی را در برنامه غذایی قرار دهند.
وی در مورد تاثیر دریافت مکمل دارویی کلسیم در سلامتی سالمندان، اظهار کرد: ضروری است ‌که زنان بالای ۵۰ سالی که تحت درمان با استروژن نیستند و همه بزرگسالان بالای ۶۵ سال با مشاوره متخصص تغذیه در برنامه غذایی ‌حدود هزار تا ۱۵۰۰ میلی گرم مکمل دارویی کلسیم را مصرف کنند.
دانشیار دانشکده تغذیه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه افزایش ‌سن توانایی ‌جذب ویتامین B۱۲ بدن را کاهش پیدا می‌دهد، افزود: گوشت قرمز، ماهی و تخم‌مرغ از منابع ویتامین B۱۲ هستند، همچنین کم خونی‌های فقر آهن در سالمندان نسبت به افراد دیگر شیوع کمتری دارد اما سالمندانی که مصرف غذاهای کم انرژی داشته باشند شیوع کم خونی در بین آنها به مراتب بیشتر از مابقی سالمندان است.
وی ‌با بیان اینکه روزانه به طور متوسط افراد سالمند نیاز به هفت میلی‌گرم آهن دارند، گفت: نیاز بدن مردان و زنان سالمند به آهن یکسان است و توصیه می‌شود که سالمندان زرده تخم مرغ، گوشت، ماهی، جگر، حبوبات و سبزی‌های برگ سبز تیره مثل جعفری، برگ چغندر و گشنیز  را مصرف کنند.
صفوی با تاکید بر اینکه قسمت‌های تیره برگ‌ها منابع بسیار خوب آهن هستند، افزود: این قسمت‌های گیاهان از بروز کم خونی در سالمندان جلوگیری می‌کند همچنین جگر، گوشت، حبوبات، غلات و مغزها مثل پسته، بادام، گردو، فندق منابع غنی غذایی حاوی روی است و معمولا این مواد غذایی ‌حاوی آهن بوده و مصرف آنها در برنامه غذایی روزمره به گروه سالمندان توصیه می‌شود.
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره علائم کمبود روی در بدن سالمندان، اظهار کرد: کاهش حس چشایی و التهاب پوست از علائم کمبود روی بوده که به طور طبیعی با دوره سالمندی بروز می‌کند و توجه به نوع تغذیه در این دوران باعث فراهم شدن زندگی بهتر و سالم‌تری برای سالمندان می‌شود.

کد خبر 385784

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.