فرصتی که جشنواره فیلم کودک به اصفهان می‌دهد

جشنواره‌ها تنها جنبه هنری و تبلیغاتی ندارند، بلکه این رویدادها ابزاری مهم برای برندشهری، اقتصاد شهری و البته رونق گردشگری در شهرهای میزبان هستند. با مطالعه درست، نگاه همه‌جانبه و برنامه ریزی دقیق می‌توان تمام فرصت‌های برگزاری یک رویداد را دانست و از آن استفاده کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروزه گردشگری به عنوان صنعتی درآمدزا شناخته می‌شود و تقریبا همه متخصصان و تصمیم گیرندگان بر این واقعیت صحه می‌گذارند. گردشگری با تاثیر مستقیم در تولید ناخالص داخلی، تبدیل به صنعت اول در بسیاری از کشورهای توسعه یافته شده است. در ایران از گردشگری همواره به عنوان یکی از اولویت‌ها نام برده می‌شود، اما در عمل برخلاف این ثابت شده است.

در دنیای امروز شهرها و اقتصاد شهری رشد بسیار قابل توجهی داشته‌اند و حتی پیش بینی می شود در سال‌های آینده به جای کشورها، شهرها در رقابت اقتصادی قرار بگیرند. یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین بخش‌های اقتصاد شهری را گردشگری تشکیل می‌دهد که این بخش در یکی دو سال اخیر در مدیریت شهری اصفهان بسیار مطرح بوده و نتیجه این تلاش‌ها ایجاد اداره گردشگری در شهرداری اصفهان و البته تدوین برنامه های گردشگری همچون "اصفهان ۲۰۲۰" است.

در توسعه گردشگری به دلیل اینکه مستقیم با مردم و گردشگران در ارتباط است از ابزارهای گوناگونی می‌توان استفاده کرد. یکی از مهم‌ترین این ابزارها، "رویدادها" هستند. رویدادها برای مقصدهای گردشگری عنصری کلیدی برای توسعۀ گردشگری به شمار میرود. روستاها و شهرها به شکل فزایندهای تمایل دارند تا از طریق توسعه رویدادها، گردشگران را جذب و فرهنگ و جاذبه‌های طبیعی خود را با آن‌ها به اشتراک بگذارند تا تجربه‌ای جدید از سفر ارائه دهند.

در میان رویدادها، این رویدادهای سینمایی هستند که بیشترین تاثیرگذاری را در رونق اقتصادی و گردشگری مقصد دارند. سینما یک صنعت بزرگ و شاید پرطرفدارترین صنعت دنیا است، صنعتی که ستارگان آن میلیون‌ها چشم را به فرش قرمزها خیره می‌کنند. رویدادهای سینمایی را می‌توان خط واسط بین دو صنعت بزرگ و سودآور "گردشگری" و "سینما" دانست که فرصت بی‌نظیری را در اختیار برگزار کنندگان قرار می‌دهد.

از این دست رویدادهای سینمایی در ایران نیز وجود دارد که جشنواره فیلم فجر مشهورترین آن است، که البته رویکرد ملی که نسبت به این جشنواره وجود دارد و البته اکران گسترده فیلم‌ها بستری مناسبی را برای جذب گردشگر فراهم نمی‌کند. همچنین جشنواره جهانی فیلم فجر نیز که سه سالی می‌شود به صورت مستقل از جشنواره فیلم فجر درحال برگزاری به دلیل جنبه‌های تبلیغاتی و ساختار نادرست فرصت جولان فعالان گردشگری را گرفته است.

در این میان شاید بتوان گفت جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان به دلیل دور بودن از مسائل سیاسی و برگزاری در شهری تاریخی و فرهنگی چون اصفهان بیشترین ظرفیت را در میان دیگر رویدادهای کشور برای تبلیغات و جذب گردشگر دارد. از طرفی دیگر این جشنواره مخاطبان خاصی یعنی نوجوان و کودک هدف قرار داده است که با بسترسازی درست، می‌تواند جاذبه‌ای جدید را در نصف جهان ایجاد کند.

بیشتر بخوانید:

اعتبار جشنواره‌ها به گذرهای فرهنگی گره می‌خورد

اصفهان در ایران و جهان به عنوان مهد هنر و معماری شناخته می‌شود و جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی گوناگونی دارد. در کنار این میراث ملموس، هنرمندان بسیاری از نصف جهان برخواستند و در هر کدام از هنرهای هفتگانه سرآمد هستند. برآمد تمام این هنرمندی‌ها تبدیل به رویدادی سینمایی به نام جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در اصفهان شده است. جشنواره‌ای که در قلب تاریخی نصف جهان جاذبه‌ای نو را در این موزه شهر رقم می‌زند.

جشنواره فیلم کودک به عنوان جشنواره‌ای تخصصی میزبان فیلم‌های بسیاری از هنرمندان سراسر دنیا است، همچنین چهره‌های مختلفی از ایران و جهان در زمان برگزاری جشنواره به اصفهان سفر می‌کنند. برخی از این چهره‌ها تاثیرگذاری زیادی در جامعه محلی خود دارند و این هنرمندان یک رسانه مستقل هستند که اگر تجربه خوبی از سفر به اصفهان نصیبشان شود، می‌توانند راویان و مبلغان خوبی برای گردشگری ایران باشند.

علاوه بر تبلیغات و ایجاد انگیزه برای سفر، جشنواره‌ها کاربردهای دیگری همچون برطرف کردن مشکل فصلی بودن، افزایش آگاهی در رابطه با مقصد، توزیع عادلانه پول، افزایش فرصت‌های شغلی، افزایش طول اقامت گردشگران و در نتیجه افزایش در پرداختی‌های گردشگران در آن منطقه را دارند. ضمن اینکه تاثیرگذاری برگزاری این جشنواره در اقتصاد جامعه محلی باعث افزایش همبستگی می‌شود.

عدم وجود نگاه اقتصادی و همچنین عدم دخالت نیروهای متخصص و مرتبط با بخش‌هایی چون اقتصاد شهری و گردشگری باعث شده تا جشنواره‌ها و رویدادهای مختلف کشور تنها جنبه تبلیغاتی و حتی گاها سیاسی داشته باشند و کارکرد اصلی خود دور شوند. نگاه همه جانبه و همچنین حضور نیروهای متخصص در برنامه‌ریزی جشنواره‌ها کمک بسیاری در برگزاری هرچه بهتر این جشنواره خواهد کرد.

بسیاری از رویدادها و به خصوص جشنواره‌های سینمایی تبدیل به بخشی از برند شهری یک شهر می‌شوند، حتی برخی از شهرهای دنیا همچون "کن" و "بوسان" را با جشنواره‌ها و رویدادهای خاصی که در آن‌جا برگزار می‌شود، می شناسند. در این شهرها برگزاری رویداد نه تنها هزینه‌ای بزرگ برای شهروندان و مدیریت شهری نیست، بلکه جشنواره‌ها شهر را به درآمدی پایدار می‌رسانند.

جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان نیز که به بی‌ثباتی و برگزاری در شهرهای مختلف مشهور بود، چند سالی است که در اصفهان برگزار می‌شود و حتی شهرداری اصفهان توانسته برگزاری این جشنواره را به صورت دائمی برای اصفهان بگیرد. این جشنواره به عنوان مهم‌ترین رویداد فرهنگی اصفهان فرصتی بی نظیر در اختیار برگزار کنندگان و شهروندان اصفهانی قرار می‌دهد تا ابتدا جنبه‌های مختلف جشنواره و فرصت‌های گوناگون آن را بشناسند و با برنامه ریزی درست از این فرصت‌ها استفاده کنند.

کد خبر 385781

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.