دانشگاه پیام نور به سمت نسل چهارم حرکت می‌کند

رئیس دانشگاه پیام نور کشور گفت: حرکت دانشگاه پیام نور به سمت نسل سوم و چهارم دانشگاهی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا محمد رضا زمانی پیش از ظهر امروز در نشست خبری که در ساختمان مرکزی دانشگاه پیام نور استان اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاه پیام نور بزرگترین دانشگاه دولتی کشور است که با حدود ۴۳۰ هزار دانشجوی فعال در مقاطع مختلف تحصیلی به فعالیت خود ادامه می­دهد. این تعداد دانشجو در ۵۰۰ مرکز و واحد دانشگاهی تحصیل می‌کنند، همچنین ۴۳ واحد، مرکز و نمایندگی در دنیا پذیرای شش هزار دانشجوی بین‌المللی است.

وی اظهار کرد: دانشگاه پیام نور دارای چهار هزار عضو هیئت علمی و ۱۰ هزار کارمند است؛ از اختصاصات ویژه دانشگاه پیام نور داشتن آموزش ترکیبی به صورت حضوری، نیمه حضوری و کاملاً حضوری(در مقاطع دکتری) و مجازی است که این مسئله باعث شده است دانشگاه یک بک بن منحصر به فرد داشته باشد و بتواند تحصیل محتوا محور را رقم بزند.

رئیس دانشگاه پیام نورکشور اضافه کرد: تا سال گذشته این محتوا بیشتر کاغذ و کتاب بود، اما امسال تلاش کردیم بخشی از محتوا را به صورت مجازی در بیاوریم تا بتوانیم به اهداف دانشگاه سبز، دانشگاهی که با حذف تدریجی کاغذ به حفظ محیط زیست کمک می‌کند و باعث کاهش هزینه‌های جانبی می­شود، دستیابیم؛ به طوری که در حال حاضر ۲۳ درصد آزمون‌های این دانشگاه به صورت آنلاین و هم زمان در سراسر کشور برگزار می­شود و داوطلب نتیجه خود را بلافاصله بعد از آزمون دریافت می­کند.

زمانی با اشاره هزینه‌های دانشگاه پیام نور تصریح کرد: درست است که دانشگاه پیام نور دولتی است، اما بخشی از هزینه تحصیل توسط دانشجویان پرداخت می­شود که البته باتوجه به مشکلات اقتصادی به وجود آمده است در صدد هستیم منابعی پیدا کنیم تا از طریق وزارت علوم و از طریق صندوق رفاه دانشجویی بتوانیم به خانواده‌های کم توان کمک کنیم که در همین راستا طی انعقاد قرار دادهایی با بانک‌های عامل، دانشجویان بتوانند با یک بار مراجعه به بانک، کل شهریه تحصیل خود را در قالب وام‌هایی با سود ۲/۱ درصدی و بازپرداخت ۴۸ ماهه پرداخت کنند؛ البته از نظر تعداد دانشجو سقف مشخصی وجود ندارد و بانک‌ها موظف هستند به تمام دانشجویان ما خدمات ارائه دهند.

ارائه ۲.۴ میلیارد تومان تسهیلات به دانشجویان بی بضاعت

وی با اشاره به خانواده‌هایی که در شرایط اقتصادی کنونی امکان پرداخت شهریه دانشگاه را ندارند اظهار کرد: برای خانواده‌های محرومی که به هیچ عنوان امکان پرداخت شهریه را ندارند، طی قرار دادی با بنیاد علوی توانستیم ۲.۴ میلیارد تومان تسهیلات بلاعوض اختصاص دهیم و امیدوار هستیم در سال تحصیلی پیش رو هم بتوانیم از این تسهیلات استفاده کنیم.

رئیس دانشگاه پیام نور پیرامون برنامه‌های مهارت آموزی برای دانشجویان و فارغ التحصیلان گفت: دو برنامه مجزا در این خصوص در حال اجراست که یکی از آنها در قالب قراردادی با بزرگ‌ترین بخش خصوصی کشور، کانون عالی صندوق کارفرمایان ایران است که به موجب آن هر فارالتحصیلی بتواند با گذراندن دوره‌های خاص در حوزه مورد علاقه­اش بتواند مهارت کسب کند که در حال حاضر دفتر این کانون در ۳۱ استان کشور فعال است و علاقمندان می­توانند با مراجعه به آن نام نویسی کنند.

وی ادامه داد: دومین برنامه ما قرارداد با معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری است که سه هفته پیش امضا شد و دو هفته پیش با حضور معاون اول رئیس جمهور در جهرم اجرایی شد و در فاز اول در هفت استان کشور(خراسان رضوی، همدان، لرستان، سیستان و بلوچستان، مرکزی، فارس و بوشهر) در حال اجرا است.

زمانی تصریح کرد: در این طرح استانداران و فرمانداران تعیین می­کنند در منطقه آنها چه تخصص‌هایی مورد نیاز است و سپس ضمن اعلام به دانشگاه پیام نور، این دانشگاه مجری آموزش دوره‌های کوتاه مدت به متقاضیان خواهد بود. پس از اتمام این دوره­ها، فارغ التحصیلان دانشگاهی می­توانند با گواهی مدیر کل توسعه استانی محل زندگی خود، تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان وام با سود شش درصد دریافت کنند و در صورتی که طرح آنها به تأمین مالی بیشتری نیاز داشته باشد، شورایی در تهران طرح آنها را بررسی می‌کند و براساس آن به متقاضیان وام پرداخت می­کند.

رئیس دانشگاه پیام نور در خصوص برنامه‌های فرهنگی این دانشگاه برای دانش‌آموزان تصریح کرد: طی امضای یک کنسرسیوم با معاونت علمی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، قرار بر این شد که دانشگاه پیام نور مجری آموزش برنامه نویسی نرم افزاری به دانش‌آموزان علاقمند شود و دانش‌آموزان با طی کردن این دوره‌ها یاد می­گیرند که خودشان برنامه سازی کنند و از خلاقیتشان استفاده کنند که امیدوار هستیم تا پایان سال بتوانیم یک میلیون دانش آموز را تحت پوشش دوره‌های آموزشی خود قرار دهیم.

زمانی در خصوص تغییر رشته‌های آموزشی در دانشگاه پیام نور اظهار کرد: ۶۰ درصد رشته‌های فعال ما علوم انسانی و مابقی به علوم پایه، فنی مهندسی و هنر اختصاص دارد، اما به واسطه اشباع برخی از رشته‌ها در بازار کار و مفید بودن آموزش دانشجویان، طی بررسی‌هایی که انجام می­دهیم تلاشمان این است بتوانیم بر حسب نیازسنجی دانشجویان را آموزش دهیم. البته این مسئله به معنای تعلیق نیروهای هیئت علمی نیست و ما هیچ برنامه‌ای در این خصوص نداریم، بلکه تنها مأموریت اساتید و نیروها تغییر پیدا می­کند.

ایجاد تعادل، بزرگ‌ترین چالش ماست

وی در مورد مهم‌ترین چالش دانشگاه پیام نور اظهار کرد: در سال ۹۲ دانشجویان این دانشگاه ۱.۲ میلیون نفر بود که این رقم در سال ۹۷ به ۴۳۰ هزار نفر رسیده است. این در حالی است که هزینه‌های آموزش همراه با تورم افزایش پیدا کرده؛ مهم‌ترین چالش دانشگاه ایجاد تعادل در بین هزینه‌ها و درآمدهاست و هدف ما این است که با تغییراتی در رشته‌ها، دانشجویان بیشتری جذب کنیم.

زمانی با اشاره به برخی مراکز آموزشی خاص گفت: برخی از مراکز آموزشی با توجیه اقتصادی ندارند، اما به واسطه اینکه فعالیتشان در منطقه استراتژیک است یا تنها مرکز آموزشی در منطقه هستند و یا در مناطق محروم خدمت می­کنند، از آنها حمایت می­کنیم تا بتوانند به فعالیتشان ادامه دهند.

وی تصریح کرد: ۳۰ درصد بودجه دانشگاه پیام نور توسط دولت تأمین می­شود و مابقی از شهریه دریافتی دانشجویان و سایر منابع مالی، نظیر اجاره ساختمان‌ها به شرکت‌های دانش بنیان، پروژه‌های اجتماعی و همکاری با بخش صنعت تأمین می­شود.

رئیس دانشگاه پیام نور کشور در خصوص پاداش معوق بازنشستگان سال ۹۷ به بعد اظهار کرد: از طریق وزارت علوم پیگیر این مسئله هستیم و سازمان برنامه و بودجه در حال بررسی تخصیص منابع است و کار بیشتری از دست ما بر نمی­آید.

کد خبر 385779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.