داروهای مسکن را خودسرانه مصرف نکنید/ مزایا و خطرات کافئین

ناباروری ۲۰ درصد از زوجین کشور، خواب کافی و جلوگیری از پیشرفت بیماری آلزایمر، تدوین برنامه ملی پیشگیری از اختلالات بینایی در کشور، پرهیز از مصرف خودسرانه داروهای مسکن، مزایا و خطرات کافئین و را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا؛ مشاور وزیر بھداشت در امور توانبخشی، از اجرای برنامہ ملی اختلالات کم بینایان و نابینایان در کشور خبر داد.

محمد تقی جغتایی، روز چهارشنبه در بیست و دومین کنگره اپتومتری ایران در مرکز همایش رازی تهران، اظهار کرد: ۷۰ درصد مردم از رشته اپتومتری استفادہ می کنند، چون حوزہ بینایی بسیار مهم است و ارتباط مستقیمی با عصب دارد.

وی افزود: ما در حوزہ عصب شناسی بیشترین مطالعات را در بینایی داریم، چون این حوزہ با پیچیدگی خاصی مواجه است.

جغتایی ادامه داد: در حوزہ تکنولوژی ھای مرتبط با کم بینایان و نابینایان کمتر توجه شدہ است که در حال حاضر سازمان بھداشت جھانی در این مورد برنامہ ریزی ھایی دارد که مربوط به توانبخشی است.

وی افزود: با کمک اپتومتریست ھا و سایر رشتہ ھا در وزارت بھداشت سعی داریم برنامه ملی اختلالات کم بینایان و نابینایان را تدوین کنیم.

خواب کافی و جلوگیری از پیشرفت بیماری آلزایمر

دانشمندان دریافتند که داشتن خواب کافی از عوامل مهم در جلوگیری از پیشرفت بیماری آلزایمر است. دانشمندان معتقدند که تغییر شکل پروتئین ویژه‌ای در بدن منجر به مرگ سلول‌های عصبی و در نتیجه تخریب بخشی از مغز می‌شود که مسئولیت حفظ بیداری را بر عهده دارد.

به گفته محققان دانشگاه کالیفرنیا، الگوی نادرست خواب در تغییر شکل این پروتئین موثر است و داشتن خواب کافی از عوامل مهم در جلوگیری از پیشرفت بیماری آلزایمر است. هر چند چرت زدن کوتاه مدت در طول روز در حد طبیعی می‌تواند ما را هوشیارتر و با بازده بیشتر به فضای فعالیت روزانه بازگرداند، اما چنانچه میزان آن بیش از حد طبیعی باشد، می‌تواند زنگ خطری برای ابتلا به بیماری آلزایمر باشد. زیاد چُرت زدن، خبر از آلزایمر می‌دهد؟

در این مطالعه دانشمندان علائم مغزی بیماری آلزایمر را در ۱۳ فرد مبتلای متوفی با افراد سالم متوفی مقایسه کرده‌اند. در مغز تمامی این بیماران شکل تغییر یافته از پروتئینی به نام تاو (TAU) در مناطق مسئول حفظ بیداری یافت شد که در افراد سالم به این شکل وجود نداشت.

تاو پروتئینی است که به طور معمول در سلول‌های عصبی یافت می‌شود و به تشکیل ساختارهایی که مواد مغذی را منتقل می‌کنند، کمک می‌کند. معمولا پروتئین تاو به ماندگاری و پایداری ساختارهایی به نام میکروتوبول‌ها کمک می‌کند، اما در بیماری آلزایمر تغییر شکل این پروتئین منجر به اختلال عملکرد میکروتوبول‌ها و عدم توانایی آن‌ها در انتقال مواد ضروری به سلول‌های عصبی می‌شود که در نتیجه این رویداد منجر به مرگ سلول عصبی می‌شود.

زیاد چُرت زدن، خبر از آلزایمر می‌دهد؟ آلزایمر رایج‌ترین شکل زوال عقل است که با از دست رفتن سلول‌های مغزی در مناطق مختلف سیستم عصبی همراه است. پیشگیری از ابتلا به آلزایمر با کنترل فشارخونمحققان موسسه ملی اختلالات عصبی و مغزی ایالات متحده در جدیدترین مطالعات خود پس از اسکن مغز صدها بیمار مبتلا به فشار خون بالا، دریافتند که کنترل فشار خون نه تنها خطر سکته مغزی و بیماری‌های قلبی بلکه همچنین اختلالات شناختی مرتبط با سن را هم کاهش می‌دهد.

آن‌ها دریافتند که افراد مبتلا به فشار خون بالا که بصورت فشرده تحت کنترل هستند، در مقایسه با افرادی که تحت کنترل استاندارد فشار خون هستند، تجمع کمتری از برخی ضایعات در ماده سفید مغز را نشان می‌دهند. در کنترل استاندارد فشار خون، فشار خون بالای سیستولیک به کمتر از ۱۴۰ میلی متر جیوه کاهش یافت و در درمان فشرده، فشار خون بیماران را به زیر ۱۲۰ میلی متر جیوه کاهش دادند تا تاثیر آن را بر تجمع ضایعات مغزی مشاهده کنند.

کلینتون رایت، مدیر بخش تحقیقات بالینی این تیم می‌گوید؛ این ضایعات نشان دهنده تغییراتی در اعماق مغز است. فشار خون بالا شانس تجمع این ضایعات را در مغز افراد مبتلا به آن بیشتر می‌کند و کنترل و نگه داشتن آن در محدوده متعادل‌تر احتمال تجمع آن را در مغز افراد را کمتر می‌کند.

در این مطالعه که در پژوهشکده مداخله فشار خون سیستولیک موسسه ملی بهداشت آمریکا انجام شده است ۹۳۰۰ بیمار مبتلا به فشارخون بالا در سنین ۵۰ و بالاتر شرکت داشتند.

مطالعه قبلی این تیم تحقیقاتی نشان داد که درمان فشرده فشار خون بالا، خطر ابتلا به اختلال خفیف شناختی را کاهش می‌دهد که اغلب پیشرو در زوال عقل است.
این پژوهشگر تاکید کرد: من به شدت از مردم می‌خواهم که فشار خون را بشناسند و در مورد چگونگی بهینه کنترل با پزشکان خود گفتگو کنند. این می‌تواند کلیدی برای سلامت آینده مغز شما باشد.

به گفته این پژوهشگر مرحله بعدی بررسی این مسئله است که چگونه کنترل فشار خون ممکن است بر تجمع ضایعات ماده سفید در مناطق بحرانی مغز که تحت تأثیر اختلالات مغزی وابسته به سن قرار دارند، تأثیر بگذارد و چه عواملی ممکن است باعث شود برخی از افراد نسبت به درمان فشار خون بالا پاسخگو باشند.

۲۰ درصد زوجین کشور نابارور هستند

مدیر مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری ابن سینا، با بیان اینکه که ۲۰ درصد زوجین کشور نابارور هستند، گفت: تلاش کرده ایم تمامی خدمات مورد نیاز زوجین نابارور را در یک مرکز ارائه بدهیم.

علی صادقی تبار، روز چهارشنبه در نشست خبری که در محل مرکز درمان ناباروری ابن سینا برگزار شد، اظهار کرد: ما تلاش کرده ایم با گردآوری مجموعه خدمات مورد نیاز زوجین نابارور در یک مرکز، بتوانیم تمامی خدمات را در یک فضای فیزیکی ارائه بدهیم.

وی با  تاکید به وجود هفت کلینیک مرتبط با درمان ناباروری در مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا، گفت: یکی از کلینیک های ما، کلینیک درمان های جایگزین است که مورد توجه زوجین نابارور قرار گرفته است.

صادقی تبار ادامه داد: کلینیک سلامت جنسی، یکی دیگر از کلینیک های این مرکز است که خدمات مورد نیاز زوجین را ارائه می دهد.

وی افزود: عکس رنگی رحم که با بیهوشی بیمار انجام می شود و کار پر زحمتی است، یکی دیگر از خدماتی است که در این مرکز ارائه می شود.

صادقی تبار گفت: در کلینیک سقط مکرر این مرکز، تا ۸۰ درصد موارد سقط مکرر منجر به درمان می شود که در نهایت اغلب زوجین به طور طبیعی بچه دار می شوند.

وی با عنوان این مطلب که به طور میانگین میزان درمان موفق ناباروری در حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد است، افزود: درمان ناباروری به تلاش و همت زوجین نیاز دارد که در این مسیر صبور باشند و روند درمان را به طور کامل دنبال کنند.

داروهای مسکن را خودسرانه مصرف نکنید

امروزه داروهای مسکن را می‌توان یکی از کاربردی‌ترین و پرمصرف‌ترین داروهای جهان محسوب کرد که به‌طور گسترده‌ای توسط افراد مختلف استفاده‌شده و متأسفانه در بسیاری از مواقع این داروها؛ بدون تجویز پزشک و به‌طور خودسرانه توسط افراد مصرف می‌شود.

اگرچه داروهای مسکن می‌توانند کمک زیادی در کنترل و مواجه با دردهای مختلف و مدیریت مشکلات جسمی‌ کنند اما در کنار این مزایا هر یک ‌بر اساس نوع ترکیب خود، دارای معایب و خطراتی نیز هستند.

ترکیب اصلی و پایه بیشتر این داروها را مواد مخدر تشکیل می‌دهند و در حال حاضر سوءمصرف مسکن‌های شبه مخدر یک مشکل جدی در روند درمان بیماران در بسیاری از نقاط دنیا به شمار می‌رود. به گفته کارشناسان، مصرف مسکن‌های قوی که در درمانگاه‌ها تجویزشده و یا به‌طور خودسر توسط بیماران مصرف شده، عوارض جانبی فراوانی به همراه دارد.

توصیه پزشکان به تمام مصرف‌کنندگان این داروهای مخدر مزمن این است که اگر خواستار نتیجه‌ای بهتر و طول درمانی کمتر و در پایان بهبودی زودتر هستید، مصرف داروهای کاهش‌دهنده‌ درد را قبل از عمل جراحی متوقف کنید. دراین میان نیز یکی دیگر از مشکلات و تأثیرات جانبی داروهای مسکن که کمتر به آن توجه شده است، کاهش میل جنسی است.

از سوی دیگر زنان بارداری که در دوران حاملگی خود داروهای مسکن مصرف می‌کند خطر ایجاد نقص در جنینشان را افزایش می‌دهند. این موضوع ازآن‌جهت دارای اهمیت است که بسیاری از زنان اطلاع ندارند که مصرف مسکن‌هایی مانند انواع کدئین (codeine)، اکسی کدون (oxycodone)، هیدروکدون (hydrocodone) یا مرفین (morphine) که توسط پزشک برای تسکین دردشان در دوران بارداری تجویزشده است، خطر ایجاد نقص در مغز، ستون فقرات و قلب جنین را به همراه خواهد داشت.

باید توجه داشت که مسکن‌ها و داروهای از بین برنده درد، در مقطع زمانی کوتاهی موثرند و متأسفانه مصرف آن‌ها در بسیاری از انسان‌ها تبدیل به یک عادت شده است. همچنین گزارش ه انشان می دهد در صورت عدم استفاده از این داروها، فرد دچار ناراحتی و مشکل می‌شود.

داروهای مسکن دارای ساختاری ویژه هستند که معمولاً به فردی که به مصرف آن اعتیاد پیداکرده است، احساس خوشایندی داده و نوعی لذت در وی ایجاد می‌کنند.

توصیه پزشکان به تمام مصرف‌کنندگان داروهای مخدر مزمن این است که اگر خواستار نتیجه‌ای بهتر و طول درمانی کمتر و در پایان بهبودی زودتر هستید، مصرف داروهای کاهش‌دهنده‌ درد را قبل از عمل جراحی متوقف کنید. دراین میان نیز یکی دیگر از مشکلات و تأثیرات جانبی داروهای مسکن که کمتر به آن توجه شده است، کاهش میل جنسی است.

نتایج مطالعات اخیر انجام‌شده در دانشگاه ایالتی اوهایو نشان داد که مسکن‌ها می‌توانند احساس لذت در فرد مصرف‌کننده ایجاد کرده و همچنین درد را برطرف کنند.

از سوی دیگر محققان دریافتند که یک دوز ۱۰۰۰ میلی‌گرم پاراستامول یا استامینوفن می‌تواند باعث کاهش قدرت تجربه لذت در افراد شده و افرادی که این دارو را مصرف کرده‌اند به نسبت سایرین، به میزان کمتری از دیدن یک صحنه خوشایند یا تصویر زیبا، لذت می‌برند.

گفتنی است، استامینوفن بر فرآیند سیگنال‌های مغز که مرتبط با خلقیات بوده تاثیر می گذارد ... با این‌حال باید در نظر داشت که این مطالعات؛ محدوده وسیعی را در برنگرفته و جامعه بررسی‌شده در آن تنها شامل دانشجویان حاضر در پروژه بوده و هنوز نمی‌توان آن را در کل افراد تعمیم داد. درهرصورت کارشناسان توصیه می‌کنند تنها با تجویز پزشک و در صورت لزوم از داروهای مسکن استفاده کرده و به‌هیچ‌عنوان به‌طور سرخود از این داروها استفاده نکنید.

مزایا و خطرات کافئین

کافئین یک ماده محرک و متداول ترین دارو در جهان است. هر روز میلیون ها نفر آن را برای افزایش هوشیاری، کاهش خستگی و بهبود تمرکز مصرف می کنند. شواهد نشان می دهد که مصرف متوسط قهوه می تواند فواید و خطراتی را به همراه داشته باشد.

کافئین محرکی است که به طور طبیعی در برخی غذاها وجود دارد. سازمان غذا و دارو (FDA) مصرف حداکثر ۴۰۰ میلی گرم در روز یا دو تا سه فنجان قهوه را توصیه می کند. 

صرف کافئین به عنوان کمک هوشیاری فقط باید گاه به گاه باشد. قرار نیست جایگزین خواب شود و نباید به طور مرتب برای این منظور استفاده شود.

کاهش وزن

کافئین ممکن است باعث کاهش وزن یا جلوگیری از افزایش وزن شود.

هوشیاری

یک وعده ۷۵ میلی گرم کافئین می تواند باعث افزایش توجه و هوشیاری شود.

عملکرد ورزشی

کافئین می تواند عملکرد استقامتی و ظرفیت استقامت را افزایش دهد.

عملکرد مغز

کافئین بر گیرنده های آدنوزین در مغز تأثیر می گذارد

بیماری آلزایمر و پارکینسون

مصرف کافی کافئین ممکن است خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و پارکینسون را کاهش دهد.

حافظه

یک دوز کافئین به تقویت حافظه طولانی مدت کمک می کند.

آب مروارید

کافئین به محافظت از عدسی چشم در برابر صدماتی که می تواند منجر به ایجاد آب مروارید شود کمک می کند.

سرطان پوست

کافئین در برابر برخی سرطان های پوستی محافظت کننده است.

سنگ کلیه

مصرف کافئین بیشتر، خطرکمتری برای ابتلا به سنگ کلیه دارد.

افسردگی

مصرف زیاد کافئین علائم اضطراب و افسردگی را بدتر می کند.

قند خون

سطح قند خون پس از مصرف کافئین بالا می رود.

بارداری

مصرف زیاد کافئین می تواند منجربه: از دست دادن بارداری، تأخیر در رشد جنین و ریتم غیر طبیعی قلب جنین شود.

باروری

کافئین حدود ۲۷ درصد احتمال بارداری را کاهش می دهد.

نقرس

مصرف زیاد کافئین باعث حمله نقرس در افراد مبتلا به این بیماری می شود.

بیخوابی

مصرف کافئین قبل از خواب می تواند خواب را به طور قابل توجهی مختل کند.  

سردرد

مصرف کافئین یک عامل خطر برای ایجاد سردرد مزمن روزانه است.

کد خبر 385773

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.