روایت غیرت و تلاش و حریفان تا دندان مسلح

تیم فوتبال ذوب‌آهن در شرایطی مغلوب الاتحاد عربستان شد که امید فوتبال ایران به نماینده اصفهانی‌اش بود تا با رسیدن به جمع 8 تیم نام فوتبال ایران را در جمع بزرگان فوتبال آسیا قرار دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا با برگزاری رقابت‌های دور برگشت مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا تکلیف تیم‌های صعود کننده به مرحله بعدی این مسابقات مشخص شد و 8 تیم کاشیما ژاپن، گوانگجو چین، اوراواردز، شانگ‌های چین، السد قطر، النصر ، الهلال و الاتحاد عربستان در مناطق شرق و غرب آسیا موفق به کسب جواز صعود شدند.

همانقدر که حضور 3 تیم عربستانی در این مرحله کمی عجیب و دور از ذهن به نظر می‌رسد در مقابل غیبت نمایندگان ایرانی در بین 8 تیم نهایی هم اتفاقی تلخ برای فوتبال باشگاهی ما به حساب می‌آید و ذوب‌آهن به عنوان آخرین بازمانده فوتبال ایران فرصت صعود را در اختیار الاتحاد عربستان قرار داد. شاید ذوب‌آهن اشتباه بزرگ را در مرحله گروهی انجام داد که نتوانست نحوه صعود از مرحله گروهی را در رقابت با النصر عربستان مدیریت کند و در شرایطی که تیم دوم  گروه ذوب‌آهن می‌توانست حریف الوحده امارات شود شاگردان علیرضا منصوریان به عنوان صدرنشین صعود کردند تا حریف الاتحاد پرمهره و ثروتمند شوند.

از طرف دیگر تعویق یک ماهه مسابقات لیگ برتر هم به ذوب‌آهن اجازه نداد تا در مسابقات رسمی محک بخورد و نماینده فوتبال ایران مجبور شد در اولین گام دو بازی رفت و برگشت حساس در مقابل الاتحاد انجام دهد و البته در عین شایستگی هم هم حذف شود.

ذوب‌آهن به عنوان تنها نماینده فوتبال ایران در حالی توانست به این مرحله برسد که دو تیم پرسروصدای استقلال و پرسپولیس در مرحله گروهی حرفی برای گفتن نداشتند و عرصه رقابت را به تیم‌های عربی باختند، اما ارزش کار اصفهانی‌ها حفظ پرچم فوتبال ایران در مرحله حذفی بود و ذوب‌آهن با شایستگی از اعتبار فوتبال ما دفاع کرد.

با این حال سابقه فوتبال باشگاهی ما نشان می‌دهد که نمایندگان ایرانی در مراحل حذفی به صورت معمول در تقابل با تیم‌های ثروتمند و پولدار عربی دچار مشکل می‌شوند و اگر از پرسپولیس سال قبل فاکتور بگیریم در این 9 سال اخیر هیچکدام از تیم‌های ایرانی نتوانستند رنگ رسیدن به فینال را ببینند.

به هر حال کشوری که هنوز بر سر شروع مهم‌ترین رقابت‌های باشگاهی‌اش حرف و حدیث وجود دارد و استادیوم‌هایش زیرساخت‌های لازم را ندارند فقط همان غیرت و تلاش بازیکنان ایرانی است که می‌تواند با رقبای تا دندان مسلح رقابت کند و ذوب‌آهن اگر به اندازه تیم‌های عربی بودجه برای خرج کردن داشت امروز بازیکنانی مثل رشید مظاهری یا سید محمدرضا حسینی و اوساگونا برای یک میلیارد پول بیشتر ذوب‌اهن را ترک نکرده بودند و اصفهانی‌ها اینطور در مقابل رقیب عربستانی خودشان به مشکل نمی خوردند.

به هر حال ماجراجویی ذوب‌آهن در این فصل از لیگ قهرمانان آسیا به پایان رسید و برای فصل 2020 پرسپولیس و سپاهان به عنوان سهمیه‌های اصلی و استقلال  و احتمالا پدیده به عنوان سهمیه‌های پلی اف به نبرد تیم‌های آسیایی خواهد رفت. اگر قرار باشد شرایط همچنان بدون تغییر بماند فوتبال باشگاهی ایران همچنان در حسرت یک قهرمانی آسیایی خواهد ماند.

کد خبر 385763

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.