عربستان اصلاح طلبان را می کشد

ضرب و شتم یک خبرنگار در هنگ کنگ، تاخیر در وضع تعرفه آمریکایی بر کالاهای چینی، پایان جشن تولدهای پادشاه مراکش، تهدید ترامپ برای خروج از سازمان تجارت جهانی و رژیم چنج جدید بولتون از جمله مهم ترین تحولات سیاسی منطقه و جهان در امروز بوده است.

به گزارش ایمنا، برگزیده اخبار جهان، همچنین مرور تحولات خاص سیاسی منطقه طی بیست و چهار ساعت گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

ائتلاف آمریکایی دو نفره در خلیج فارس

شبکه خبری سی بی اس نیوز آمریکا در گزارشی از تنگه هرمز، جریان نفت در این منطقه را برای اقتصاد جهانی حیاتی دانست و گفت فقط انگلیس و رژیم صهیونیستی برای پیوستن به ائتلاف دریایی آمریکا اعلام آمادگی کرده‌اند.

خبرنگار این شبکه روز سه شنبه از عرشه یک لنج ایرانی در تنگه هرمز، گزارشی درباره اهمیت تنگه هرمز مخابره کرد و افزود: ارزش روزانه نفت خامی که از این منطقه عبور می کند معادل ۱.۳ میلیارد دلار است.

وی ادامه داد این رقم بسیار بالایی است که پای منافع بسیاری را به میان می‌کشد. آنها می‌خواهند که صدور نفت از این منطقه ادامه داشته باشد.

خبرنگار این تلویزیون آمریکایی اضافه کرد: ترامپ در برابر تهدیدها در این منطقه خواستار تشکیل یک ائتلاف دریایی شده است. فعلا تا اینجا بریتانیا گفته است به این ائتلاف می پیوندد. چند روز پیش هم اسراییل گفت آماده است که در این ائتلاف مشارکت کند.

ناظران سیاسی می گویند اعلام آمادگی تنها انگلیس و رژیم صهیونیستی برای مشارکت در ائتلاف دریایی ضد ایرانی، نشان تازه ای از انزوای دیپلماتیک آمریکا در عرصه بین المللی است.

دولت آلمان گفته است که به این ائتلاف نخواهد پیوست و خود را درگیر ماجراجویی دولت آمریکا نخواهد کرد.

این موضع آلمان خشم شدید مقام های دولت ترامپ را به دنبال داشته است.

پاکستان: شورای امنیت مسئله کشمیر را حل کند

دولت پاکستان درخواست رسمی خود را برای برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل با هدف بررسی تصمیم اخیر هند در خصوص کشمیر، به این سازمان ارائه کرد.

رسانه های دولتی پاکستان روز چهارشنبه به نقل از وزیر امور خارجه این کشور اعلام کردند: وزارت امور خارجه پاکستان با توجه به تصمیم نمایندگان مجلس و توافق های اخیر کمیته امنیت ملی این کشور رایزنی ها جهت برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل را آغاز کرد.

«شاه محمود قریشی» اعلام کرده طی نامه ای به رئیس دوره ای شورای امنیت سازمان ملل، خواستار برگزاری نشست مخصوص این شورا شده است.

وی افزود: پاکستان همچنین از رئیس شورای امنیت درخواست کرده تا نامه این کشور به اعضای دائم این شورا ارائه و از آنها بخواهند که نشست ویژه ای را برای بررسی اقدامات اخیر هند در کشمیر و اجرا نکردن قطعنامه های شورای امنیت تشکیل دهند.

وزیر امور خارجه پاکستان آنچه را که اقدام غیرقانونی هند در کشمیر خواند، را به ضرر مردم کشمیر دانست و در عین حال هشدار داد که پاکستان در هر شرایطی آماده پاسخ به هرگونه تهاجم خارجی است.

نخست وزیر هند چهاردهم مردادماه امسال از تصمیم خود برای لغو خودمختاری نسبی و اختیارات ویژه منطقه جامو و کشمیر خبر داد.

طبق اصل ۳۷۰ قانون اساسی هند، این منطقه به جز در مسایل دفاعی و امور خارجی، در سایر موارد از اختیارات خاص برخوردار بوده است.

پایان سکوت چین در برابر آمریکا

«مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا بتازگی اعلام کرد راهبرد جدید کشورش استقرار و آزمایش موشک های میان برد در آسیا و اقیانوس آرام است اما چین به شدت با این راهبرد مخالف است و هشدار داده که ساکت نمی ماند.

چین از هم اکنون خود را برای مقابله با واشنگتن در مورد استقرار موشک های میان برد در آسیا آماده می کند پکن اعلام کرد در برابر این حرکت سکوت نخواهد کرد تا فقط نظاره گر باشد بلکه مقابله به مثل می کند چین نگران است آمریکا موشک هایش را در کشورهایی مانند کره جنوبی، ژاپن و استرالیا آرایش دهد به همین دلیل پکن از آنها خواسته است هرگز تن به درخواست آمریکا ندهند و نگذارند واشنگتن موشک های میان برد خود را در این کشورها مستقر کند.

«فوسونگ» مدیرکل کنترل تسلیحاتی وزارت خارجه چین می گوید اگر چنین اقدامی صورت گیرد چین مسلما دست به اقدامات مقابله جویانه و بازدارنده خواهد زد.

زمانی که آمریکا در سه سال قبل تلاش کرد تا موشک های پیشرفته تاد را در کره جنوبی مستقر کند ، با اعتراضات پرفشار چین مواجه شد . این کار صورت گرفت اما چینی ها تحریم هایی را برای کره جنوبی در نظر گرفتند.

با این حساب اگر قرار باشد یک بار دیگر چنین سامانه های موشکی میان برد پیشرفته ای در منطقه مستقر شود ، چین اقدام مقابله جویانه خواهد کرد و خطر شروع مسابقه تسلیحاتی بیش از پیش کل منطقه را تهدید خواهد کرد.

از دیدگاه فو سونگ زمانی که آمریکا تصمیم گرفت از پیمان نیروهای موشکی هسته ای میان برد خارج شود ، در واقع دنیا را مورد تهدید قرار داد.

ترامپ: نفت و گاز خاورمیانه را نمی خواهیم

رئیس جمهوری آمریکا که برای تبلیغات انتخاباتی به منظور جذب طبقه کارگر پنسیلوانیا به این منطقه سفر کرده است، گفت آمریکا بیش از این به نفت وگاز خاورمیانه نیاز ندارد.

دونالد ترامپ روز سه شنبه در شهر موناکای پنسیلوانیا درباره انرژی و مراکز تولیدی سخن می گفت به ایران هم اشاره کرد و افزود: من توافق با ایران را شکستم، آن کار خوبی بود و اکنون ایران به کشوری کاملا متفاوت تبدیل شده است.

وی با اشاره به رهگیری یا توقیف برخی از نفتکش‌ها در خلیج فارس اظهار کرد: هیچ یک از کشتی‌ها یا قایق‌های ما توقیف نشده است.

رئیس جمهوری آمریکا تصریح کرد: ما نیازی نداریم که کشتی‌های بیشتری در آنجا داشته باشیم چرا که خودمان نفت و گاز داریم. ما بیش از این به نفت وگاز خاورمیانه نیازی نداریم.

ترامپ هدف آمریکا در مساله انرژی را اینگونه برشمرد که آنچه را که برای آینده دنبال می کنیم نه فقط استقلال انرژی که شما سال‌های سال درباره آن شنیده اید و ما به طور واقعی استقلال انرژی ایجاد کردیم، بلکه تسلط انرژی آمریکا است.

وی همچنین به رقابت با چین هم اشاره کرد و در عین حال گفت در صورت نیاز از سازمان تجارت جهانی هم خارج می شویم.

خروج آمریکا از پیمان‌ها و نهادهای بین المللی در ۲ سال و نیم گذشته با روی کار آمدن دونالد ترامپ یک رویه شده است به گونه ای که برخی صاحب نظران بر این باورند که آمریکا به دنبال برتری یکجانبه گرایی بر چندجانبه گرایی است.

رزمایش ضد تروریستی چین و قرقیزستان

رزمایش مشترک ضد تروریستی چین و قرقیزستان با عنوان «همکاری های ۲۰۱۹» با شرکت پلیس چین و گارد ملی قرقیزستان به مدت دو روز در ارومچی برگزار شد.

بر اساس گزارشی از شینهوا، این رزمایش مشترک در راستای اجماع رهبران دو کشور و با هدف مبارزه با تندروی، افراط و تروریسم در شمال چین، با مشارکت نیروهای دو کشور برگزار شد.

این رزمایش به طور موثری فرماندهی و نبرد عملیاتی مشترک را در زمینه مبارزه با تروریسم تقویت کرده و توانایی های واقعی جنگی دو طرف را ارتقا داده است.

رزمایش مشترک ضد تروریستی چین و قرقیزستان با هدف مقابله با تهدیدات مشترک تروریستی و به عنوان مبارزه با جنایات تروریستی خشونت آمیز برگزار شده است.

حدود ۳۰۰ افسر و سرباز از دو کشور در این رزمایش شرکت داشتند.

چین در حال انجام تمرینات مبارزه با تروریسم با کشورهایی است که با این کشور مرز مشترک دارند تا اجازه ندهد نیروهای افراط گرا وارد مناطقی از چین شوند.

چین در منطقه خود مختار سین کیانگ دارای پنج هزار و ۷۰۰ کیلومتر مرز زمینی با کشورهای دیگر است که می تواند محل ورود اسلحه و تروریست ها به داخل چین باشد. 

وزارت امنیت عمومی چین در بیانیه ای که خبرگزاری شین هوا منتشر کرده آورده است که برگزاری این تمرینات نظامی عزم راسخ چین را برای مبارزه با افراط گرایی و انشعاب طلبی و تروریسم نشان می دهد. 

رژیم چنج جدید بولتون

روزنامه «گاردین» در یک یادداشت انتقادی با رمزگشایی از اهداف سفر مشاور امنیت ملی کاخ سفید به لندن نوشت، جان بولتون می‌خواهد انگلیس برای تامین نان شبش محتاج آمریکا باشد و بریتانیا را به یک کشور ترسو و پایگاهی برای ایالات متحده تبدیل کند.

«سایمون تیسدال» تحلیلگر امور خارجی در این یادداشت که سه‌شنبه منتشر شد، خاطرنشان کرد: جان بولتون خواهان تجارت آزاد نیست. او اقدام به تغییر رژیم در کشورهایی مانند کره شمالی، ونزوئلا و کوبا می‌کند. او از جنگ در افغانستان (۲۰۰۱)، عراق (۲۰۰۳) و لیبی (۲۰۱۱) آغاز کرد و خواستار محاصره و تحریم‌های تنبیهی علیه کشورهای دیگر است. او کینه‌توز و لجباز است.

این تحلیلگر افزود: بولتون متخصص پاره کردن توافقنامه‌های چندجانبه است، مثل توافقنامه هسته‌ای با ایران و معاهده آب‌وهوایی پاریس. او مدعی شده که این توافقنامه‌ها حاکمیت ملی آمریکا را نقض می‌کند. بولتون با همین بهانه با خشم و عصبانیت به ایده تاسیس سازمان ملل، قوانین بین‌الملل و دادگاه کیفری بین‌المللی می‌تازد.

گاردین یادآوری کرد: بولتون یک عمر ایدئولوگ نومحافظه‌کاری بوده که مسلمانان را طعمه قرار داده است. او زمانی تحلیلگر شبکه فاکس‌نیوز هم بود.

بولتون که در واقع مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکاست، هفته جاری برای دیدار با «بوریس جانسون» نخست وزیر و وزرای ارشد انگلیس به لندن آمد. به رغم صحبت‌هایی که در کنفرانس خبری او مطرح شد، تمرکز اصلی سفر وی عقد توافق تجاری دوجانبه با انگلیس برای دوره بعد از برگزیت نبود. هدف وی از این سفر تغییر رژیم در انگلیس بود. 

تشدید قوانین نژاد پرستی در آمریکا

سیاست جدید مهاجرتی ترامپ که شرایط را برای اقامت مهاجران "قانونی" کم درآمد در آمریکا سخت‌تر می کند، از سوی منتقدان به ادامه سیاست‌های نفرت پراکنانه و نژادپرستانه رئیس جمهوری آمریکا، تعبیر شده است.

کن کاکسینلی سرپرست اداره خدمات شهروندی و مهاجرت وزارت امنیت داخلی آمریکا روز دوشنبه در یک نشست خبری از دستور اجرایی جدیدی درباره مهاجران و البته این بار "مهاجران قانونی" رونمایی کرد که به موجب آن، گرین کارت و اقامت به مهاجران قانونی داده می شود که بتوانند هزینه های خود را بپردازند و نیازمند حمایت دولت نباشند.

به موجب این شرایط، دولت می تواند برای مهاجرانی که از بیمه درمانی دولتی اقشار کم درآمد، کوپن های غذا، کمک هزینه های مسکن یا دیگر اشکال کمک های دولتی استفاده می کنند، کارت اقامت یا همان گرین کارت صادر نکند.

در قوانین پیشین، متقاضیان گرین کارت باید ثابت می کردند باری بر دوش دولت یا به اصطلاح «هزینه عمومی» نخواهند بود اما مقررات جدید شرایط سخت‌تری را برای اعطای مجوز اقامت در نظر می‌گیرد که طبق اظهارات دونالد ترامپ در اردیبهشت ماه امسال، تحصیلات، درآمد سرانه خانواده و سلامت هم به آنها افزوده شده است.

تهدید ترامپ برای خروج از سازمان تجارت جهانی

رئیس‌جمهوری آمریکا هشدار داد، اگر شرایط و رویکردها در قبال کشورش در سازمان تجارت جهانی تغییر نکند، ایالات متحده را از این سازمان خارج می‌کند.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری فرانسه، دونالد ترامپ در جمع شماری از هوادارانش در کارخانه‌ای در پنسیلوانیا گفت: اگر مجبور شویم، [از سازمان تجارت جهانی] خارج خواهیم شد.

این البته نخستین بار نیست که ترامپ هشدار می‌دهد ممکن است واشنگتن را از این نهاد بین‌المللی خارج کند.

او در تابستان سال گذشته نیز هشدار داده بود: اگر سازمان تجارت جهانی عملکردش را بهبود نبخشد، من از سازمان تجارت جهانی خارج خواهم شد.

ترامپ معتقد است که کشورها روابط منصفانه‌ای با آمریکا، در عرصه تجارت جهانی ندارند و سازمان تجارت جهانی زمینه‌ساز چنین رویکردی در قبال ایالات متحده شده است.

عربستان اصلاح طلبان را می کشد

قضات دادگاه کیفری ویژه عربستان از سوی دولت تحت فشار قرار داده می‌شوند تا شدیدترین حکم ممکن را برای متهمان صادر کنند که در عربستان شامل بریدن سر یا حتی به دار آویزان کردن است. پرونده‌های تحت بررسی این دادگاه عموما دارای انگیزه سیاسی هستند که اتهاماتی از جمله "تمسخر" حکومت از جمله آن‌هاست.

عبدالله العوده، پژوهشگر حقوقی و پژوهشگر ارشد دانشگاه "جرج‌تاون" واشنگتن و فرزند سلمان العوده، مبلغ سعودی که از سوی دولت عربستان دستگیر شده، در یادداشتی درباره دستگیری پدرش که از سوی روزنامه گاردین منتشر شده، نوشته است: "در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۷ پدر من که یک مبلغ مسلمان اصلاح‌طلب سعودی است، در توییتر برای ۱۴ میلیون دنبال‌کننده خود پیامی غیرتوهین‌آمیز نوشت که دولت را به پایان دادن به بن بست دیپلماتیک با قطر دعوت می‌کرد.

وی افزود: چند ساعت بعد ماموران امنیتی دولتی او را در خانه دستگیر کردند و او حالا به دلیل اتهاماتی از جمله گسترش فساد، درخواست برای سلطنتی بر مبنای قانون اساسی، ایجاد نفاق در جامعه، تهییج و "تمسخر دستاوردهای دولت" با حکم اعدام روبه‌رو است.

عبدالله العوده اظهار کرده است که پدرش از زمان دستگیری در حبس انفرادی است و با او بدرفتاری شده، چشمان و دستانش بسته بوده، در سلولش به زنجیر کشیده شده و از خواب و دریافت خدمات درمانی محروم بوده است؛ تا حدی که پس از پنج ماه به بیمارستان منتقل شده است.

پایان جشن تولد های پادشاه مراکش

پادشاه مراکش مراسم رسمی جشن تولدش را که ۲۱ اوت هر سال در محل اقامتش برگزار می‌شود، کنسل کرد.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری آناتولی، وزارت کاخ‌های سلطنتی مراکش در بیانیه‌ای اعلام کرد که محمد ششم، پادشاه این کشور فرمانی را صادر کرده مبنی بر اینکه مراسم جشن تولد او که معمولا در کاخ پادشاهی در ۲۱ اوت هر سال برگزار می‌شود، از امسال دیگر برگزار نخواهد شد.

در این بیانیه آمده است: پادشاه مراکش این تصمیم را بدون اشاره به دلایل آن، اتخاذ کرده است.

 این روز، "روز جوان" در مراکش نامیده می‌شود و تعطیل رسمی است.

تاخیر در وضع تعرفه آمریکایی بر کالاهای چینی

دولت آمریکا در یک عقب‌نشینی ناگهانی از مواضع تند خود، اعلام کرد که وضع تعرفه ۱۰ درصدی روی برخی از کالاهای چینی از جمله لپ‌تاپ، تلفن‌های همراه و کنسول بازی‌های ویدئویی را به تأخیر خواهد انداخت.

این تصمیم اداره تجارت خارجی آمریکا پس از آن اعلام شد که وزارت تجارت چین اعلام کرد که لیو هه، معاون نخست‌وزیر این کشور، با مقامات وزارت تجارت آمریکا تلفنی گفت‌وگو کرده است.

تأخیر در وضع این تعرفه‌ها که قرار بود از ماه آینده به اجرا گذاشته شود تا حدی باعث کاهش نگرانی صاحبان کسب‌وکار شده است.

ضرب و شتم یک خبرنگار در هنگ کنگ

معترضان هنگ‌کنگی که چند روزی است فرودگاه بین‌المللی این شهر را اشغال کرده‌اند، روز گذشته یک خبرنگار چینی را مدتی گروگان گرفته و مورد ضرب و شتم قرار دادند.

عصر روز گذشته (سه‌شنبه) معترضان هنگ‌کنگی که فرودگاه شهر را اشغال کرده‌اند، یک خبرنگار چینی را به شدت مورد ضرب و شتم قرار دادند.

این معترضان بیش از دو ماه است که به بهانه مخالفت با یک لایحه قضایی به خیابان آمده‌اند. با وجود تعلیق این قانون، اعتراضات در هنگ‌کنگ ادامه یافته و در مواردی هم به خشونت کشیده شده است. پکن می‌گوید دولت‌های غربی از این اعتراضات حمایت می‌کنند.

آشوبگران در هنگ‌کنگ خبرنگار چینی را گروگان گرفتند و کتک زدند

کد خبر 385752

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.