بازار بورس در حال حاضر واقعی است

یک کارشناس و فعال حوزه بورس و بازار سرمایه گفت: بازار نسبت به گذشته کارا تر شده، پول بیشتری در آن حرکت می‌کند و نسبت به سال گذشته بازار نقد شونده تری داریم. با وجود اینکه تعداد افراد تعلیم ندیده در بازار بورس زیاد است اما وزن زیادی در بازار ندارند و اصطلاحا پول زیادی در دستشان نیست.

مهدی طحانی در خصوص علت نوسانات بورس در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: نوسانات بورس دلایل متفاوتی دارد که از جمله آن مخابره برخی اخبار سیاسی، تغییرات قیمت کالاها در بازارهای جهانی و تغییر قیمت دلار در ایران است.

وی با بیان اینکه بیش از 70 درصد ارزش بازار سرمایه کشور کالا محور است، گفت: این گونه مولفه ها نیز بر بازار سرمایه اثرگذار است.

طحانی در خصوص سناریوهای احتمالی خروج ایران از برجام و تاثیر آن بر بازار سرمایه گفت: اگر ایران از برجام خارج شود نرخ تبدیل دلار به ریال افزایش یافته که به معنای کسب درآمد بیشتر شرکت‌های بورسی است.

مدیر حساب‌های سرمایه گذاری شرکت مدیریت سرمایه کیان با بیان اینکه اگر این مسائل ختم به خیر شده و بازارها آرامش بیشتری پیدا کنند، به نفع بازار است، افزود: در واقع بازار سرمایه در جایی قرار گرفته که اخبار سیاسی تاثیر پررنگی بر آن ندارد و نسبت به چنین اخباری تا حدود زیادی واکسینه است. به عبارت دیگر بازار بیشتر به تغییرات قیمت و سود شرکت‌ها و موارد مشابه و به طور کل مسائل بنیادی توجه می‌کند.

طحانی همچنین درباره تغییر روند شاخص توسط برخی از حقوقی‌های بازار (شخصیت‌های حقوقی) گفت: همانطور که در گذشته این احتمال که برخی از حقوقی‌ها به بازار وارد شده و روند شاخص را تغییر دهند وجود داشت، امروز هم این احتمال وجود دارد اما امروز به دلیل اینکه جریان پول سایر اشخاص (حقوقی یا حقیقی) نیز زیاد شده است، صرفا فقط حقوقی‌ها تاثیرگذار نیستند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در حال حاضر بازار بورس واقعی است؛ ضمن تایید این مطلب، گفت: بازار نسبت به گذشته کارا تر شده، پول بیشتری در آن حرکت می‌کند و نسبت به سال گذشته بازار نقد شونده تری داریم. با وجود اینکه تعداد افراد تعلیم ندیده در بازار بورس زیاد است اما وزن زیادی در بازار ندارند و اصطلاحا پول زیادی در دستشان نیست.

مدیر حساب‌های سرمایه گذاری شرکت مدیریت سرمایه کیان درخصوص ارزش بازار نیز گفت: اگر بازار سرمایه به دو دسته سهام شرکت‌های بزرگ و سهام شرکت‌های کوچک تقسیم شود، شرکت‌های بزرگ بازار گران نبوده و برای سرمایه گذاری مناسب است. اما بخش زیادی از شرکت‌های کوچک گران بوده و بالاتر از ارزش واقعی خود معامله می‌شوند.

طحانی تصریح کرد: دلیل این است که پول در شرکت‌های کوچک راحت‌تر به گردش درآمده و می‌تواند قیمت‌ها را به صورت کاذب افزایش دهد. زمانی که پول در بازار زیاد باشد، سفته بازی بیشتر در بازار حاکم می‌شود.

کد خبر 385739

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.