ممنوعیت استفاده از آب شرب در آبیاری فضای سبز همدان

سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری همدان گفت: در آبیاری فضای سبز و بوستان‌های شهر همدان به هیچ عنوان از آب شرب استفاده نمی‌شود و تمامی پارک‌ها از چاه‌ها و قنات‌ها جهت آبیاری استفاده می‌کنند

بابک مهدی آزاد در گفت و گو با خبرنگار ایمنا توسعه فضای سبز را یکی از اولویت‌های مهم مدیریت شهری همدان دانست و اظهار کرد: با توجه به رشد شهرنشینی و افزایش زندگی آپارتمان نشینی ارتقای سرانه فضای سبزی شهری برای شهروندان بیش از گذشته ضروری است که در همین راستا شهرداری همدان اجرای بوستان جنگلی ٢٢١ هکتاری اکباتان، بوستان ۱۰۲ هکتاری ولایت در منطقه فخرآباد حیدره، احداث پارک شش هکتاری کوی رضوان و... را با هدف افزایش سرانه فضای سبز در دستور کار خود قرار داده است.

وی سرانه فضای سبز برای هر شهروند را ۱۵ مترمربع عنوان کرد و افزود: باتوجه به اینکه سرانه فضای سبز شهری برای هر شهروند در حدود ۱۰.۶ مترمربع است، همدان در ردیف شهرهای متوسط کشور از نظر سرانه فضای سبز قرار دارد البته طی چند سال آینده با احداث بوستان‌های چند ۱۰ هکتاری که در نظر گرفته شده، سرانه فضای سبز برای شهروندان افزایش خواهد یافت و به استانداردهای کشوری نزدیک خواهیم شد.

سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری همدان با اشاره به لزوم آبیاری فضای سبز با آب غیر شرب تصریح کرد: در آبیاری فضای سبز و بوستان‌های شهر همدان به هیچ عنوان از آب شرب استفاده نمی‌شود و تمامی پارک‌ها از چاه‌ها و قنات‌ها جهت آبیاری استفاده می‌کنند، که در این راستا بیشتر بلوارهای شهر با استفاده از آب چاه و به صورت بارانی آبیاری می‌شود تا از هدر رفت آب تا حد امکان جلوگیری شود.

وی با تاکید بر ضرورت اصلاح شیوه‌های آبیاری فضای سبز گفت: در سال های اخیر موضوع تغییر و اصلاح گونه‌های گیاهی نظیر چمن‌های طبیعی با گونه‌های دائمی کم آب مورد توجه قرار گرفته است که در بلوارهایی نظیر شهید احمدی‌روشن، خلیج فارس، عمار، آیت‌الله نجفی و بعضی از بوستان‌ها سطح شهر این موضوع انجام شده است.

مهدی آزاد با اشاره به مهمترین طرح‌های بهسازی و ساماندهی فضای سبز شهری در سال جاری خاطرنشان کرد: مهمترین طرح‌های بهسازی و ساماندهی فضای سبز شهری امسال در پارک مردم، بوستان ارم، بوستان چهارراه سعیدیه، پارک فانوس و... است که کف‌سازی، تعمیر وسایل بازی کودکان و اصلاح روشنایی و... را شامل می شود، همچنین استانداردسازی ۹ پارک مردم، ارم، سپیده، مریم، زنبق، صابری، پدر، مروارید، مهر دیزج در دستور کار قرار دارد که علاوه بر این موارد نصب کف‌پوش استاندارد به متراژ ۱۰۰۰ مترمربع در پارک‌های رضوان، گلزاری، اندیشه، ولیعصر، شهرک الوند و نیز ترمیم کف‌پوش در دو پارک باغ ایرانی و پارک شکریه اجرایی خواهد شد.

وی تصریح کرد: علاوه بر موارد یاد شده خریداری و نصب هشت مجموعه بازی پلی اتیلن و کف‌پوش پارکی در پارک‌های ایثار، منوچهری، بهشت، مدرس، فانوس، رجایی، کوثر، زندگی نیز انجام خواهد شد.

سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری همدان با اشاره به اعتبارات اختصاص یافته به موضوع فضای سبز در سال‌های اخیر، یادآور شد: در سال ۹۷ اعتباری در حدود ۱۵ میلیارد تومان و در سال جاری نیز اعتباری در حدود ۱۸ میلیارد تومان به منظور نگهداری، خرید گل و گیاه و توسعه فضای سبز اختصاص داده شده است که در این راستا بیش از دو میلیون قطعه انواع گل بهاری شامل شب بو، لاله، آنمون، پامچال و... در معابر، میادین و بوستان‌های سطح شهر همدان کاشته شده است.

وی اضافه کرد: در هفته درختکاری نیز بیش از دو هزار اصله نهال غیر مثمر به صورت نمادین در سطح شهر کاشته شده که این راستا شش هزار نهال مثمر نیز در بین شهروندان توزیع شد همچنین برای نخستین بار بیش از ۴۰۰ اصله درخت چندساله نیز در نقاط مختلف سطح شهر همدان کاشته شده است.

مهدی آزاد با بیان اینکه تاکنون بیش از ۷۰ درصد از پارک‌های سطح شهر مناسب سازی شده است، تصریح کرد: معابر موجود در پارک‌ها و بوستان‌ها به منظور استفاده معلولان نیز در دستور کار قرار دارد و در حال حاضر بیشتر پارک‌ها و بوستان‌های شهر دارای رمپ اختصاصی برای معلولان است.

کد خبر 385737

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.