برشان: اصفهان بیشترین سمن‌های فعال کشور را دارد

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: اصفهان از نظر تعداد سمن‌های فعال رتبه نخست را در کشور دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اصغر برشان در برنامه رادیویی "صدای شهر" با گرامیداشت فرا رسیدن ۲۲ مردادماه روز تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی اظهار کرد: ریشه تاریخی تاسیس سازمان‌های غیر دولتی با تشکیل سازمان ملل در سال ۱۹۴۵ به وجود آمد و به دنبال آن  ایران هم این سازمان مردم نهاد را تحت عنوان تکایا، هیئت‌های مذهبی و قهوه‌خانه‌ها مصادیق این تشکل‌ها بود و بعد از آن صندوق‌های قرض‌الحسنه، اتحادیه‌ها و اصناف تحت عنوان سازمان‌های مردم نهاد شکل گرفتند.

وی افزود: در سال ۸۴ آیین‌نامه مربوط به تشکل‌ها و سمن‌های غیر سیاسی تصویب و به تمام نهادهای مدنی ابلاغ شد.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه مهمترین هدف سازمان‌های مردم نهاد و تشکل‌ها خدمت‌رسانی هر چه بیشتر به مردم است، تصریح کرد: این سازمان‌ها با تغییر حکومت‌ها دگرگون نمی‌شوند، هزینه‌ای برای دولت‌ها ندارند، خودجوش و داوطلبانه فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه اصفهان از نظر تعداد سمن‌های فعال رتبه نخست را در کشور دارد، افزود: از حدود دو هزار سمن به ثبت رسیده در کشور، بیش از ۲۰۰ مورد آنها در اصفهان است.

درآمد سمن‌ها از حق عضویت تامین می‌شود

برشان تصریح کرد: وجوه حاصل از درآمد سمن‌ها و سازمان‌های مردم نهاد از طریق حق عضویت تامین می‌شود.

وی با اشاره به شرایط و مراحل تشکیل تشکل‌ها، گفت: بر اساس موضوعات مختلف فعالیت سمن‌ها از جمله دوستداران محیط زیست، حمایت از بیماران صرع یا سرطانی افراد علاقه‌مند و داوطلب کنار همدیگر جمع شده و پس از دریافت مجوز، فعالیت خود را آغاز می‌کنند.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص نقش سمن‌ها و تشکل‌ها در مدیریت شهری، اظهارکرد: یکی از اهداف شورای پنجم مشارکت عمومی شهروندان در برنامه‌ها است، از این رو از سمن‌ها و تشکل‌ها در حوزه‌های متعدد استفاده کرده و در کمیسیون‌های مختلف شورا رابطه تعاملی با این نهادها وجود دارد.

وی تاکید کرد: برای نخستین بار در تاریخ عمر شورای شهر و شهرداری اصفهان، معاونت فرهنگی و اجتماعی عملاً وارد موضوع حمایت از سمن‌ها و سازمان‌های مردم نهاد شده و سعی دارد در حد توان مشکلات آنها را برطرف و از نظرات کارشناسی آنها استفاده کند.

برشان ادامه داد: سال گذشته که با بحران خشکسالی رو به رو بودیم، چشم بینای سازمان‌های مردم نهاد و استفاده از نظرات و خواسته های آنها باعث حفظ درختان و فضاهای سبز شهر شد.

وی تاکید کرد: بهترین راه انتقال خواسته‌های مردم از طریق سمن‌ها و سازمان های مردم نهاد است زیرا خواسته‌های شهروندان را به مدیران شهری منتقل می‌کنند.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه یکی از برکات سازمان‌های مردم نهاد این است که در حال حاضر آب در رودخانه زاینده رود جاری است، افزود: سازمان های مردم نهاد با تشکیل میتینگ‌های مختلف خواستار تحقق حقابه مردم اصفهان شدند، از دولتمردان در آیین‌های مختلف مستمر مطالبه‌گر بودند و همه این عوامل باعث تشکیل شورای عالی آب و کمرنگ شدن مشکلات شود.

کد خبر 385702

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.