پل قاشقی!

مینیاپولیس، چهاردهمین شهر بزرگ ایالات متحده آمریکا میزبان بزرگ‌ترین پل قاشقی دنیا است که گیلاسی در انتهای آن خودنمایی می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مجسمه "پل قاشقی و گیلاس" سازه‌ای عظیم‌الجثه‌ از یک قاشق بستنی‌خوری است که در قسمت منحنی آن فواره‌ای به شکل یک گیلاس با رنگ قرمز آتشین ساخته شده است. پاشیدن آب این فواره روی گیلاس به آن جذابیت و درخشش خاصی می‌دهد، به طوری که باعث جلب توجه و نظر هر رهگذری می‌شود. این مجسمه که از جنس فولاد و آلومینیوم ضدزنگ ساخته شده است در نهمین روز از ماه می سال ۱۹۸۸ در کنار ۴۰ مجسمه دیگر در مینیاپولیس نصب شد.

این اثر نمونه‌ای عالی برای تناسب‌بندی سایز واقعی اشیا و مجسمه‌های ساخته شده از روی آن‌ها به حساب می‌آید، زیرا نسخه‌ای غول‌پیکر از یک قاشق بستنی‌خوری معمولی است که می‌توان از بخش انتهایی آن به عنوان صندلی و از دسته آن به عنوان یک پل استفاده کرد. قاشق، یک شی معمولی است که در تمامی منازل، ادارات و هر جایی که ردپایی از انسان وجود داشته باشد یافت می‌شود، به همین دلیل مجسمه مذکور با توجه به الهام‌گیری طرح خود از یک وسیله رایج و پیش پا افتاده در چندین برابر سایز اصلی، از فواصل دور هم بسیار خودنمایی می‌کند و سالانه بازدیدکنندگان بسیاری را از مسافت‌های دور و نزدیک به سمت خود جذب می‌کند. 

"پل قاشقی و گیلاس" با طراحی "کلاس اولدن‌برگ"، هنرمند و مجسمه‌ساز سوئدی و همسرش "کوسیه ون بروگن" مجسمه‌ساز هلندی‌تبار آمریکایی، در بوستان سنگ‌تراشی یا باغ‌مجسمه مینیاپولیس واقع در مرکز هنری "واکر" و روی حوضچه کوچکی بنا شده است. کل قاشق ۱۵ متری این مجسمه که گیلاس فواره‌ای ۵۴۵ کیلوگرمی آن تقریبا در ارتفاع ۹ متری زمین واقع شده است، دوهزار و ۶۳۰ کیلوگرم وزن دارد.

شهرت اولدن‌برگ در زمینه خلق آثاری با الهام از اشیای روزمره‌ای است که معمولا مورد توجهات خاصی قرار نمی‌گیرد و همسرش کوسیه، نویسنده چندین کتاب درباره هنرمندان و خالق چندین مجسمه با همکاری اولدن‌برگ است. افزودن گیلاس به این مجسمه با توجه به نقطه نظرات کوسیه به عنوان مرجعی نشاط‌آور برای باغی پر از اشکال و طرح‌های هندسی انجام گرفت. این زوج هنرمند تا کنون آثار هنری عظیم بسیاری را در کنار یکدیگر خلق کرده‌اند.

باغ مینیاپولیس توسط معمار بزرگ آمریکایی "ادوارد لارابی بارنز" ساخته شده است و شامل چهار میدان بزرگ، هر یک به مساحت ۹ کیلومترمربع می‌شود. در امتداد مسیرهای درختکاری شده‌ این میدان‌ها که از شمال به سمت جنوب کشیده می‌شود و به محوطه‌ای وسیع‌تر منتهی به یک حوضچه مدور آب می‌رسد، مجسمه‌های فراوانی وجود دارد. از این محوطه بزرگ به منظور نصب مجسمه‌هایی استفاده می‌شود که قرار است در کوتاه‌مدت و به صورت موقت در معرض نمایش قرار گیرد و البته مجسمه پل قاشقی و گیلاس در مرکز حوضچه قرار دارد.

کد خبر 385696

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.