آفریقا؛ لقمه جدید داعش

دیدار محرمانه روسای اطلاعاتی دو کره، حمله پهپادی انصارالله به فرودگاه ابها در عربستان، افزایش ۱۶ برابر تشعشعات رادیو اکتیو در روسیه، تلاش رئیس جمهور سابق قرقیزستان برای کودتا و کاهش تنش میان ایران و جبل الطارق از جمله مهم ترین تحولات سیاسی منطقه و جهان در امروز بوده است.

به گزارش ایمنا، برگزیده اخبار جهان، همچنین مرور تحولات خاص سیاسی منطقه طی بیست و چهار ساعت گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

کاهش تنش میان ایران و جبل الطارق

خبرگزاری های بین المللی امروز (سه شنبه) به نقل از سخنگوی دولت جبل الطارق نوشتند که این منطقه تحت قیمومیت انگلیس به دنبال کاهش مسائل رخ داده با ایران پس از توقیف نفتکش «گریس یک » است.

به گزارش این خبرگزاری ها از جمله رویترز، حکم توقیف نفتکش «گریس یک » روز شنبه ۲۶ مرداد ماه منقضی می شود.

در همین حال برخی رسانه های دیگر به نقل از مقامات جبل الطارق نوشتند که توقیف نفتکش گریس ۱حامل نفت ایران عصر امروز پایان می یابد.

نیروی دریایی سلطنتی انگلیس روز چهارم ژوئیه (۱۳ تیر ماه) در اقدامی غیرقانونی و برخلاف قوانین بین المللی یک کشتی ایرانی حامل نفت خام را در تنگه جبل الطارق به اتهام دور زدن تحریم ها و حمل نفت به سوریه توقیف کرد.

«جلیل اسلامی» معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی امروز از علاقه‌مندی انگلیس برای آزادسازی کشتی توقیف شده نفتی ایران خبر داد و گفت: اسنادی بین دو کشور مبادله شده که در رفع توقیف این کشتی کمک می‌کند.

وی گفت: توقیف کشتی نفتی ایران ناشی از غرض ورزی و بدون دلایل واقعی بود و تلاش هایی از طرف ایران و سازمان بنادر برای آزادی این کشتی انجام شده است.

اسلامی افزود: انگلیس نیز علاقه مندی خود برای حل این مشکل را نشان داده و اسنادی که برای حل این موضوع کمک کننده باشد مبادله شده است.

معاون امور دریایی سازمان بنادر گفت: امیدواریم این مشکل در آینده نزدیک حل و فصل شود و این کشتی بتواند با پرچم جمهوری اسلامی ایران به تردد خود ادامه دهد.

مرگ یک زندانی دیگر در عربستان

یک منبع عربستانی گزارش داد که یک زندانی دیگر در این کشور بر اثر اهمال پزشکی جان خود را از دست داد.

حساب کاربری توییتری موسوم به "بازداشتی های عقیدتی" «احمد الشایع» فعال سعودی که در زندان «الطرفیه» عربستان در حبس بود، دیروز (دوشنبه) بر اثر اهمال پزشکی جان باخت.

این منبع گزارش داد که جسد وی به خانواده اش تحویل داده شده و فردا به خاک سپرده می شود.

بهداشت جهانی: بیماری واگیرداری در حج گزارش نشده است

سازمان بهداشت جهانی با صدور بیانیه­­ ای تاکید کرد در موسم حج امسال هیچ گونه بیماری واگیرداری در میان زائران گزارش نشده است.

این سازمان افزود: یک تیم پزشکی برای همکاری با وزارت بهداشت عربستان و برای پیشگیری و مقابله با شیوع هرگونه بیماری واگیردار به عربستان اعزام شده اند.

سازمان بهداشت جهانی تاکید کرد به هدف تسهیل در تشخیص و مداوای بیماری ها با همکاری وزارت بهداشت عربستان از سیستم هشدار زودهنگام استفاده می شود و کارد پزشکی سازمان بهداشت جهانی به جهت اطمینان از عملکرد صحیح این سیستم از مراکز بهداشتی و بیمارستان های منا، المزدلفه و عرفات بازدید کرده است.

در این بیانیه همچنین تاکید شده است که ریاض برای پیشگیری با بیماری های احتمالی از جمله گرمازدگی و مسمومیت غذایی در ازدحام های ادای مناسک حج اعلام آمادگی کرده است.

تلاش رییس جمهور سابق قرقیزستان برای کودتا

رئیس دستگاه امنیتی قرقیزستان اعلام کرد "الماس بیک اتامبایف" رئیس جمهوری سابق که هفته گذشته در هجوم نیروهای امنیتی به محل اقامتش در حومه شهر بیشکک پایتخت قرقیزستان بازداشت شد ، قصد به زیر کشیدن دولت با کودتا را داشته است.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری فرانسه ، "اروزبیک اپومبایف" (Orozbek Opumbayev) رییس سازمان امنیت ملی قرقیزستان روز سه شنبه در یک کنفرانس خبری گفت: بطور رسمی اعلام می کنم که قصد او (اتامبایف) کودتا بوده است.

رئیس جمهوری سابق قرقیزستان روز پنجشنبه در حمله نیروهای امنیتی بازداشت شد. پیش از این تلاش نیروهای امنیتی در چهارشنبه شب گذشته برای دستگیری رئیس جمهوری سابق با مقاومت طرفداراش ناکام ماند و یک نیروی امنیتی در جریان درگیری کشته شد. دستگیری اتامبایف پس از آن صورت گرفت که او سه حکم احضاریه برای بازپرسی در ارتباط با آزادی یکی از چهره های مافیایی در دوره ریاست جمهوری اش را نادیده گرفته بود.

شاید اف ۳۵ رادار گریز نباشد

علت اصلی نگرانی آمریکا از خرید سامانه اس ۴۰۰ روسیه از سوی ترکیه، نقش بر آب شدن ادعای آمریکا مبنی بر رادار گریز بودن هواپیماهای اف ۳۵ می‌باشد.

بر اساس گزارشی از پایگاه خبری تایم تورک در روز سه شنبه، علت اصلی نگرانی آمریکا از خرید سامانه اس ۴۰۰ روسیه از سوی ترکیه، نقش بر آب شدن ادعای آمریکا مبنی بر رادار گریز بودن هواپیماهای اف ۳۵ می باشد. سامانه اس ۴۰۰ قابلیت تشخیص این نوع هواپیماها را دارا بوده و آمریکا از همین رو از خرید این سامانه از سوی ترکیه به طور پنهانی ابراز نگرانی کرده است.

در خبر پایگاه ترک آمده است: دولت آمریکا نمی تواند به طور آشکار از این موضوع سخن بگوید و خرید سامانه روسی از سوی ترکیه، موجب بر هم زدن بافت تسلیحاتی ناتو گردیده است.

در ادامه خبر به تنش در روابط آمریکا و ترکیه به علت خرید اس ۴۰۰ از سوی ترکیه و کنار گذاشته شدن ترکیه از پروژه ساخت هواپیماهای اف ۳۵ اشاره شد. ترکیه بعد از کنار گذاشته شدن از پروژه ساخت هواپیماهای اف ۳۵، از تمایل خود برای خرید هواپیماهای سو ۳۵ روسیه خبر داد.

گفتنی است، ترکیه بر اساس گزارش وزارت دفاع این کشور، نخستین محموله سامانه دفاعی اس ۴۰۰ روسیه را بیست و یکم تیرماه گذشته دریافت کرد و گفته می شود دومین محموله نیز تا پایان سال جدید به دولت آنکارا تحویل داده خواهد شد.

دولت آمریکا در پاسخ به این خرید، ترکیه را از برنامه های اف ۳۵ خارج کرده است.

پارلمان فرانسه مکرون را به چالش کشید

 موضوع مهاجران به ویژه اتباع لیبیایی که به عنوان یکی از مسائل مهم پیش روی کشورهای حوزه مدیترانه قرار دارد، این بار و از زبان یک نماینده پارلمان، رئیس جمهوری فرانسه را با چالشی بزرگتر مواجه کرده است.

بر اساس گزارشی از روزنامه «لو فیگارو» فرانسه، «گیوم لاریوه» (Guillaume Larrivé) جانشین دبیرکل حزب جمهوری خواهان پارلمان فرانسه روز سه شنبه از «امانوئل مکرون» خواست ابتکار عمل اجلاس یورو مدیترانه را بر روی مساله مهاجران برای ساماندهی این جریان به دست گیرد.

در حالی که کشتی های بشردوستانه در روزهای اخیر صدها مهاجر را در آب های بین المللی در سواحل لیبی نجات داده اند، لاریوه به "فرانس اینفو تی وی" گفته در حقیقت این یک مخمصه جمعی است که ما را به دلیل مصائب مهاجران درگیر خود کرده است به همین سبب از رئیس جمهوری می خواهم تا ابتکار عمل اجلاس یورو - مدیترانه  را برای متوقف کردن این شرایط به دست گیرد.

افزایش ۱۶ برابر تشعشعات رادیو اکتیو در روسیه

سازمان هواشناسی روسیه امروز سه‌شنبه نزدیک به یک هفته پس از حادثه در میدان نظامی در آرخانگلسک اعلام کرده است که روز انفجار میزان تشعشعات رادیواکتیو در شهر سورودوینسک به ۱۶ برابر افزایش یافته بود.

براساس این گزارش، روز حادثه در میدان نظامی نوینوکسی(پنجشنبه هفته گذشته) تشعشعات رادیواکتیو در سطح ۱.۷۸ میکرو سیورت در ساعت ثبت شد این میزان تشعشعات ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه روز پنجشنبه به وقت مسکو ثبت و ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه کاهش یافت.

سازمان هواشناسی روسیه در ادامه با استناد به اطلاعات اداره هواشناسی شمال روسیه و اداره نظارت بر محیط زیست خاطرنشان کرده است که سیستم خودکار کنترل اوضاع رادیواکتیو در شش نقطه از هشت نقطه شهر سورودوینسک افزایش دز تشعشعات گاما از ۴ تا ۱۶ بار را ثبت کرد.
خبرگزاری اینترفاکس نیز گزارش داده است که شهرداری سورودوینسک هم افزایش تشعشعات رادیواکتیو را بین ساعت های ۱۱ و ۵۰ دقیقه تا ۱۲ و ۲۰ دقیقه روز هشتم ماه اوت در چند نقطه این شهر تایید کرده است.

بر اساس اطلاعات شهرداری سورودوینسک میزان تشعشعات رادیو اکتیو در ساعت ۱۱ و ۵۰ دقیقه به ۲ میکروسیورت در ساعت رسید حال آنکه حد مجاز آن ۰.۶ میکروسیورت است.
اداره موقعیت های اضطراری استان آرخانگلسک نیز از افزایش سطع تشعشعات رادیواکتیو تا میزان ۲ میکروسیورت در ساعت در روز حادثه خبر داده است.

حمله پهپادی انصارالله به فرودگاه ابها در عربستان

منابع آگاه از حمله پهپادی موفق نیروهای انصارالله به فرودگاه أبهای عربستان خبر دادند.

بر اساس گزارشی از شبکه المسیره، یگان پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن وابسته به جنبش انصارالله امروز (سه‌شنبه) با تعدادی پهپاد قاصف K۲ عملیات تهاجمی را علیه فرودگاه بین‌المللی أبها در عسیر صورت داد.

در همین راستا، یک منبع در یگان پهپادی ارتش و کمیته های مردمی یمن درباره این حمله گفت که اهداف رصد شده در این فرودگاه با تعدادی پهپاد قاصف K۲ به دقت هدف قرار داده شدند.

نیروهای انصارالله پیشتر از انجام عملیات پهپادی گسترده به فرودگاه بین‌المللی أبها و پایگاه هوایی ملک خالد خبر داده بودند.

آفریقا؛ لقمه جدید داعش

تحلیلگر مسائل مربوط به امور گروه‌های تروریستی اعلام کرد: داعش شدیداً سعی دارد طی این مرحله به آفریقا برود و نفوذ و حضور خود را در این منطقه بر اساس استراتژی پایگاه‌های جایگزین یا گذرگاه‌های امن گسترش دهد.

عمر فاروق، تحلیلگر مسائل مربوط به امور گروه‌های تروریستی در گفت‌وگو با شبکه خبری روسیا الیوم خاطرنشان کرد: دلایل متعددی وجود دارد که داعش را به سمت پیش‌روی به صحرای آفریقا و کشورهای آن سوق می‌دهد؛ از جمله این دلایل عبارتند از:

نخست: داعش از شبه‌نظامیان مسلح مستقر در داخل کشورهای آفریقا چه در غرب چه در شرق و یا در مرکز آفریقا مانند "بوکو حرام"، "الشباب"، "گروه توحید و جهاد"، "گروه ابو ولید" و گروه‌های افراط‌گر دیگر بهره می‌گیرد.

دوم: بهره‌گیری از جغرافیای طبیعی کشورهای آفریقایی به ویژه مناطق کوهستانی و بیابانی که پناهگاه امنی برای این گروه و فراهم کردن فرصت آموزش به نیروهای آن است.

سوم: ضربه زدن به مراکز و منافع آمریکایی و غربی در داخل کشورهای آفریقایی با هدف جبران خسارت‌های وارده به این گروهک تروریستی در سوریه و عراق.

چهارم: انجام تعداد زیادی حملات تروریستی برای عرض اندام رسانه‌ای تا هواداران خود و افکار عمومی جهانی را خطاب قرار داده و نشان دهد که این گروه همچنان قدرتمند بوده و قادر است در مناطق و جغرافیای سیاسی گسترده‌ای مستقر شود و قدرت مقابله مسلحانه و ایستادگی در مقابل ائتلاف‌های بین‌المللی نظامی را که به دنبال نابودی این گروه و ریشه‌کن کردن آن هستند، دارد.

پنجم: داعش به دنبال اجرای راهبرد بقای خود از طریق "جذب کودکان آفریقایی" است و این گروه سعی دارد با جذب کودکان و آموزش‌ آنها برای پیوستن به صفوف داعش، نسل جدیدی که تفکرات و اصول و مبانی تکفیری و افراط گری داعش را داراست، در آفریقا پرورش دهد.

ششم: داعش به دنبال بهره‌گیری از منابع وسیع اقتصادی است که در اختیار شبه‌نظامیان مسلح فراهم است و منابع مهم مالی برای داعش جهت جبران خسارت‌های مالی خود در سوریه و عراق به شمار می‌آید.

هفتمین دلیل: اجرای راهبرد سه کشور خاورمیانه برای نفوذ در مناطق ساحلی و صحرای آفریقا با هدف توسعه نفوذ خود و بهره‌کشی از منابع آن به ویژه اورانیوم، طلا، الماس، چاه‌های نفت، گاز طبیعی و منابع طبیعی که به صورت مستقیم به شرکت‌های وابسته به این کشورها منقل می‌شود.

هشتم: تلاش برای تسلط بر  تجارت اسلحه، مواد مخدر و همچنین گروگانگیری در مناطق کوهستانی و بیابانی آفریقا.

دیدار محرمانه روسای اطلاعاتی دو کره

یکی از منابع دولتی سئول امروز (سه شنبه) اعلام کرد، پس از نشست ناکام اون و ترامپ در هانوی، مقام‌های ارشد اطلاعاتی دو کره در ماه آوریل دیداری محرمانه داشتند.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری یونهاپ، رئیس اطلاعات کره شمالی در پی نشست بدون توافق کیم جونگ اون، رهبری این کشور با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده تغییر کرد.

این منبع مطلع کره جنوبی اعلام کرد، نشست بین "سو هون"، مدیر سرویس اطلاعات ملی کره جنوبی و "جانگ کوم چول"، همتای کره شمالی‌اش کمی پس از روی کار آمدن جانگ کوم چول به عنوان مدیر اطلاعات کره شمالی صورت گرفت.

جانگ کوم چول جای "کیم یونگ چول" را گرفت که در مذاکرات اتمی با آمریکا حضور داشت. این جابجایی اقدامی در راستای مسئول شناختن کیم یونگ چول در نشست بدون توافق آمریکا و پیونگ یانگ در هانوی، ویتنام است.

کد خبر 385663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.