مردم به دنبال شهرت پزشکان نباشند/طرح تحول سلامت تامین اجتماعی را بدهکار کرد

مدیر درمان تامین اجتماعی استان اصفهان با بیان اینکه بسیاری پزشک‌های عمومی بهتر از متخصصان هستند اما مردم دنبال نام هستند، گفت: باید مردم از اسامی پزشکان بیرون بیایند و به دنبال کیفیت حرکت کنند.

علی اعتصام‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص بدهی‌های سازمان تامین اجتماعی استان اصفهان اظهار کرد: سازمان تامین اجتماعی استان اصفهان در سال ۹۲ حدود ۳۲۰ میلیارد بدهی داشت که این رقم طی چهار سال و در سال ۹۶ به ۱۴۰۰ میلیارد رسید، این بدان معناست که طرح تحول سلامت علاوه بر نکات مثبتی که در پی داشته است، به دلیل بی‌برنامگی و عدم پیش‌بینی دچار افزایش سرسام آور بدهی‌های سازمان تامین اجتماعی شده است.

وی با بیان اینکه برای طرح تحول سلامت منابعی پیش‌بینی نشده بود و توسعه ای نیز صورت نگرفت، اضافه کرد: پیشنهاد ما برای حل مشکل موجود نظام جامع نظارتی و سیستماتیک کردن سیستم درمان است و معتقدیم تا وقتی سیستم الکترونیک نشود نمی‌توانیم نظارت‌ها را جدی بگیریم.

مدیر درمان تامین اجتماعی استان اصفهان ایجاد یک مثلث متشکل از وزارت بهداشت، بیمه و سازمان نظام پزشکی را ضروری دانست و تصریح کرد: سازمان‌ها و نهادهای مرتبط باید از صحبت‌های بیهوده که چه کسی متولی است و چه کسی اجرا کننده، جدا شوند و به سمت یک نظارت جامع حرکت کنند تا موارد و مشکلات اورژانسی یا غیر اورژانسی دسته بندی شود.

وی در خصوص بحران‌های موجود در سازمان تامین اجتماعی و سیستم درمان کشور ادامه داد: در حال حاضر در بحران‌های متفاوتی هستیم و برای حل یک مشکل کوچک باید چندین میلیارد خرج شود، اما معتقدیم برخی از این هزینه‌ها بیهوده است و نباید انجام شود.

اعتصام‌پور با بیان اینکه در اصفهان مسئولان همراهی خوبی با تامین اجتماعی داشته‌اند، اظهار کرد: خوشبختانه با همراهی مسئولان اقداماتی را تحت عنوان کمیته‌های ممیزی آغاز کردیم که در جهت تجهیز پروتزهای گران قیمت و تامین داروهای گران قیمت است که موفقیت آمیز نیز بوده است و می‌توان رویکرد شهر اصفهان را سطح کشور اجرایی کرد.

شوراهای درمانی در اصفهان راه‌اندازی شود

وی ایجاد شوراهای درمانی را در استان‌ها لازم دانست و اضافه کرد: راهنمای بالینی باید علاوه بر تدوین که چندین بار تدوین شده است اجرا شود؛ صددرصد موافقم سازمان‌های بیمه‌گر که وظیفه نظارتی دارند به دلیل چند وجهی بودن بحث درمان با وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی همکاری کنند.

 مدیر درمان تامین اجتماعی استان اصفهان با بیان اینکه اصفهان ۱۰۰ تخت و ۲۶درمانگاه خاص دندان پزشکی و کلینیک مخصوص فراد بیمه شده تامین اجتماعی دارد، تصریح کرد: امیدواریم قول‌ها برای ایجاد یک بیمارستان جامع نیز اجرایی شود و زیرا با توجه به اینکه ۶۵ درصد مردم بیمه شده هستند ساخت این بیمارستان ضروری است. 

وی در خصوص وضعیت بدهی سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: خوشبختانه سازمان تامین اجتماعی بر خلاف سازمان‌های دیگر که کسری‌های زیادی دارند، کسری زیادی ندارد زیرا این سازمان طلب‌های زیادی دارد که بخش اعظم آن از دولت است که بزرگترین بدهکار سازمان تامین اجتماعی است و  ۱۸۰ هزار میلیارد طلب  از سمت دولت وجود دارد که خیلی راحت می‌توان این طلب را تهاتر کرد، به عنوان مثال خود دولت می‌تواند از بودجه به دانشگاه‌ها مبالغی پرداخت کند زیرا عمده بدهی‌های ما به دانشگاه‌ها است.

تهاتر تراز مالی تامین اجتماعی را افزایش می‌دهد

اعتصام پور با بیان اینکه در بحث تهاتر اقدامات خوبی در اصفهان انجام شده است، ادامه داد: یکی از اقدامات خوبی که در امر تهاتر صورت گرفت این بود که مراکزی که باید بیمه تامین اجتماعی رد می‌کردند را با طلب‌های خودشان تهاتر کردیم که باعث تراز مالی بهتر در سازمان تامین اجتماعی شد.

وی افزود: در بحث کلان اگر دولت امر تهاتر را عهده دار شود و بدهی‌های خود را پرداخت کند در کل کشور سازمان‌های تامین اجتماعی یک گام به جلو حرکت می‌کنند.

مدیر درمان تامین اجتماعی استان اصفهان با بیان اینکه  سازمان تامین اجتماعی در حال حاضر ۶۰۰ میلیارد در استان بدهی دارد  و بیشتر این  بدهی به دانشگاه اصفهان است، تصریح کرد: برای بیشتر نشدن این بدهی کنترل هزینه‌های منطقی را انجام می‌دهیم و این نوید را می‌دهیم که وضعیت در حال بهبود است؛ به عنوان مثال حدود یک ماه پیش ۲۰۰ میلیارد از کانال دولت به دانشگاه‌ها تزریق شد که نشان از بهبود وضعیت است.

وی اضافه کرد: اطلاعیه‌ای از تهران صادر شد که شرکت ذوب آهن و فولاد مبارکه بخشی از سهم خود را که باید به سازمان پرداخت کنند با محوریت استاندار تهاتر شود که مقرر است این طرح طی روزهای آینده اجرایی شود که با اجرایی شدن آن سازمان تامین اجتماعی استان اصفهان به یک ثبات می‌رسد.

اعصتام پور با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی استان اصفهان بزرگترین خدمت دهنده تامین اجتماعی کشور پس از تهران است، اظهار کرد: استان‌های چهارمحال و بختیاری، خوزستان و لرستان بسیاری از خدمات درمانی خود را از اصفهان می‌گیرند که باعث افتخار اصفهان است و امیدواریم در موارد دیگر نیز این تعامل‌های برادرانه ادامه داشته باشد.

وی ادامه داد: مبنای ایجاد درمانگاه افراد بیمه شده پایه و تبعی است؛ به عنوان مثال در گلپایگان چون جمعیت از ۴۰ هزار نفر بیشتر شده است و شرق اصفهان به دلیل پراکندگی جغرافیایی یک مرکز درمان جامع خوب نیاز دارد که بیمارستان مرحوم نوربخش اگر ایجاد شود خیلی ترددها را نزدیک می‌کند.

تداخل داروها مشکل‌ساز است

مدیر درمان تامین اجتماعی استان اصفهان تصریح کرد: نگاه سازمان تامین اجتماعی این است که درمان به سمت هولدینگ حرکت کند و خریدهای آگاهانه صورت بگیرد و از پزشکان مجرب و توانا استفاده شود و از تصدی و کمک‌های دولتی پرهیز شود، اما معتقدیم طرح تحول سلامت یک پیش زمینه می‌خواست که یکی از آنها نظام ارجاع و پزشک خانواده بود و دوم نظارت جدی بود که این‌ها دیده نشد و برای ادامه باید پیش‌بینی شود.

وی اضافه کرد: تداخل داروها با هم مشکل‌ساز است و برای خوردن هر قرص باید با پزشک هماهنگ شد، زیرا خود این قرص‌ها عواقب خاص خود را دارد ولی چون نظارت جدی به این موضوع نیست و افراد بعضا افراد فکر می‌کنند خیرات است و خیلی راحت از دارو استفاده می‌کنند و با مشکل برخورد می‌کنند و برای حل مشکلات موجود پیشنهاد ما به عنوان مدیریت درمان این است سلامت یک دید جامع دارد و سلامت یک حلقه چند بعدی است، یعنی وقتی می‌گوییم یک فرد سالم است این سلامت شامل سلامت روان، بعد معنوی و غیره بشود.

اعتصام پور در خصوص برنامه‌های آینده تامین اجتماعی اضافه کرد: امید است در هفته پزشک با حمایت رسانه‌ها فرهنگ گفت‌وگو و نهادینه کردن خوشرویی بتوانیم به بازگشت لبخند ایرانی-اصفهانی کمک کنیم زیرا مردم اصفهان به بداهه گویی و کلام زیبا معروف بوده‌اند و امید است که این موضوع از پزشک‌ها آغاز شود و با همراهی و همکاری رسانه‌ها تسری پیدا کند.

وی افزود: نهادینه کردن فرهنگ گفتمان، خوشرویی و آموزش به مخاطبان در سرلوحه کار تامین اجتماعی است و در کنار این موضوع باید رسانه‌ها در هفته پزشک، پزشکان خوشرو و برتر را ارزش گذاری کنید که ارزش گذاری موجب ایجاد انگیزه در بین پزشکان می‌شود.

مدیر درمان تامین اجتماعی استان اصفهان با بیان اینکه بسیاری پزشک‌های عمومی بهتر از متخصصان اما مردم دنبال نام هستند، تصریح کرد: باید مردم از اسامی بیرون بیایند و به دنبال کیفیت حرکت کنند.

کد خبر 385654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.