مهم‌ترین نشانه‌های اختلال اضطراب/مصرف زیاد قهوه منجر به میگرن می‌شود

مصرف زیاد قهوه و بروز میگرن، کمبود پرستار و رسیدگی ۵۰ درصد نیاز درمانی بیماران، مهمترین نشانه اختلالات اضطرابی در افراد، شرایط عمل لیزر برای افراد عینکی و شش فرمول آشپزی سالم را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دبیر علمی بیست و نهمین کنگره چشم پزشکی ایران، با اشاره به جایگزین ساختن لیزر با عینک طبی، اظهار کرد: یکی از بیماری‌های بسیار مهم چشمی که فرد نمی‌تواند لیزر انجام دهد، قوز قرنیه است.

محمدرضا صداقت  گفت: در کنگره امسال همچون کنگره‌های قبلی به دنبال این هدف هستیم که دانش چشم پزشکی ایران متناسب با دنیا در مسیر رشد و پیشرفت قرار بگیرد.

وی با تاکید به اینکه چشم پزشکی دنیا از توانمندی‌ها و پتانسیل‌های جامعه چشم پزشکی ایران مطلع است، افزود: با توجه به همین پتانسیل، در صدد هستیم از طریق برگزاری این کنگره‌ها به دنبال شناسایی بیماران چشم پزشکی کشورهای منطقه و همسایه هستیم.

استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد، تصریح کرد: حضور میهمانانی از کشورهای منطقه و آسیای میانه در کنگره چشم پزشکی ایران، می‌تواند این کشورها را بیش از پیش با ظرفیت‌های بالای چشم پزشکی در کشورمان آشنا سازد که در نهایت منجر به جذب بیشتر بیماران خارجی در ایران خواهد شد.

رئیس انجمن چشم پزشکی استان خراسان، ادامه داد: در کنگره امسال، تاکید ما بر این است که از کشورهایی همچون تاجیکستان، افغانستان، عراق، بحرین، کویت و عمان، میهمان داشته باشیم.

صداقت افزود: چشم پزشکی ایران از نظر علمی، انجام کارهای تحقیقاتی و تشخیص و جراحی با کشورهای همسایه فاصله زیادی دارد و می‌تواند از این ظرفیت در مسیر توسعه گردشگری سلامت و تبادل تجربیات خود استفاده کنیم.

وی گفت: پتانسیل چشم پزشکی ما بسیار بالاست و ما می‌توانیم درمان‌هایی در ایران انجام دهیم که همین درمان‌ها در اروپا و امریکا انجام می‌شود.

دبیر علمی کنگره در ادامه به بیماری‌های چشم اشاره کرد و افزود: یکی از بیماری‌های شایع چشم که اغلب افراد جامعه را درگیر ساخته است، عیوب انکساری است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد، اظهار کرد: کسانی که عینک طبی دارند، اما نمی‌تواند با آن زندگی کند، شاید جراحی رفع عیوب انکساری و انجام لیزر برای جایگزینی عینک، مناسب باشد.

وی با بیان اینکه بیش از حدود ۲۵ تا ۵۰ درصد افراد جامعه عینک نیاز دارند، افزود: اگر بخواهیم عارضه پیرچشمی که بعد از ۴۰ سالگی افراد را درگیر می‌کند، به آن اضافه کنیم، می‌توان گفت: تمام جامعه ایران از سن ۴۰ سالگی عینکی خواهند بود.

صداقت با اشاره به مشکلاتی که افراد عینکی با آن‌ها مواجه هستند، گفت: برخی افراد عینکی هنگام کار و سایر امور روزانه خود با مشکلاتی در استفاده از عینک مواجه هستند که برای رفع این مشکل، می‌توان از لیزر استفاده کرد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ادامه داد: افراد عینکی می‌توانند بعد از سن بلوغ یعنی از ۱۸ تا ۲۰ سالگی، لیزر چشم انجام دهند.

وی افزود: البته نباید این نکته را فراموش کرد که قبل از انجام لیزر چشم، وضعیت بیمار مورد ارزیابی چشم پزشک قرار گرفته و سپس برای استفاده از لیزر اقدام شود.

صداقت گفت: معاینات چشم پزشکی و عکس‌های قرنیه کاندیدای لیزر باید کاملاً نرمال باشد و شماره عینک او نیز ثبات پیدا کرده باشد. ضمن اینکه هیچ گونه بیماری چشمی نداشته و جراحی او با ریسک خطر همراه نباشد.

دبیر علمی کنگره چشم پزشکی ایران، تاکید کرد: یکی از بیماری‌های بسیار مهم چشمی که فرد نمی‌تواند لیزر انجام دهد، قوز قرنیه است. در واقع فرد به جز عینک زدن هیچ بیماری دیگری مثل آب مروارید و آب سیاه نداشته باشد.

مهمترین نشانه اختلالات اضطرابی در افراد

یک روان پزشک مهمترین ویژگی اختلالات اضطرابی در افراد و تفاوت آن با استرس را بیان کرد. سوده تاجیک اسماعیلی با اشاره به ویژگی های اضطراب و استرس اظهار کرد: در بسیاری اوقات استرس می‌تواند مفید باشد؛ یعنی اینکه فرد بر اساس موقعیت شرایطی را تجربه می‌کند که باعث می‌شود توجه فرد بیشتر شده ومی تواند امری مثبت باشد.

وی ادامه داد: وضعیت فیزیولوژیکی بدن تغییراتی می‌کند که باعث می‌شود تمرکز فرد روی یک موضوع بیشتر باشد و در مقابل خیلی اوقات نیز می‌تواند منفی باشد؛ در مواردی می‌تواند تبدیل به این حس شود که آن مساله که ناشی از ذهن فرد است که باعث می‌شود فرد دچار استرس و اضطراب شودو موضوع مهمی نیست و فراتر از آن چیزی است که فرد تجربه می‌کند.

این روان پزشک اضافه کرد: یعنی با یک موضوع بسیار کوچک ممکن است فرد یک اضطراب فراگیر را تجربه کند که باعث می‌شود در ابعاد مختلفی زندگی‌اش اختلال ایجاد شود و این به یک اختلال اضطرابی تبدیل شده و فراتر از یک اضطراب ساده بوده یا استرس ناشی از یک اتفاق است.  

اسماعیلی با اشاره به انواع اختلالات اضطرابی، یادآور شد: اختلال اضطرابی بسیار متنوع است؛ موضوع مهم این است که اشتغال ذهنی فرد به آن مساله وجود دارد؛ اختلال اضطراب فراگیر بسیار شایع بوده و فرد در موقعیت‌های مختلف این اشتغال ذهنی را با مسائل اضطرابی دارد.

وی تصریح کرد: ممکن است حتی این مسائل بسیار جزئی بوده و جزو مسائل روزمره زندگی باشد و با هر تغییری ممکن است بدترین چیز به ذهنش خطور کند و تا انتهای منفی بودن آن قضیه پیش برود و این باعث می‌شود زندگی فرد فلج شود اما با آنکه اتفاق خاصی در زندگی‌اش نمی‌افتد، فرد همیشه آماده این است که یک اتفاق منفی بیفتد.

این روان پزشک با بیان اینکه ترس از ‌آینده یعنی اینکه اغلب پیشگویی‌هایی منفی از آینده‌ای دارد که هنوز اتفاق نیفتاده است، گفت: در کل برداشت و جمع‌بندی این فرد از تمام شرایط اطرافش به سمت منفی بوده و اینکه قرار است اتفاق بدی برای فرد یا اطرافیانش بیفتد و تهدیدکننده جسم و روان او ست.  

اسماعیلی افزود: این حالت باعث می‌شو د این افراد دائم مواظب باشند تا اتفاق بدی نیفتد و همین باعث می‌شود ابعاد مختلف زندگی شان فلج شود. خیلی وقت‌ها همین افراد دچار اختلال اضطرابی تجارب دیگری دارند؛ مثل اینکه اضطراب به شکل جسمی خود را نشان می‌دهد یا علائم دردهای منتشر شده دارد یا ممکن است بی‌خوابی و تغییرات اشتهایی داشته باشد.

وی ادامه داد: بسیاری اوقات این حالت اضطرابی باعث افت عملکرد فرد می‌شود که این بسیار مهم است و فرقش با استرس ساده‌ای که ممکن است در طول زندگی تجربه کند این است که در حالت داشتن استرس فرد کارش را نیز انجام می‌دهد.

این روان پزشک اضافه کرد: برای نمونه یک نفر استرس سخنرانی کردن دارد و دچار اضطراب می‌شود اما عملکرد او مختل نمی‌شود؛ در حالی که در حالت اضطرابی فرد از مسیر طبیعی خارج می‌شود و این تبدیل به اختلال شده که نیاز به درمان دارد.  

اسماعیلی ابراز کرد: برای همین اختلال اضطرابی منتشر شده ممکن است فرد بگوید حتی با محرک‌های کوچک محیطی مانند زنگ تلفن یا زنگ در خانه سریعا از جا بپرد و تپش قلب و اضطراب شدید را تجربه کند که این به خاطر این است که ذهن فرد به سمت این موضوع رفته که می‌خواستند خبر بدی به او بدهند.  

وی تصریح کرد: تمام این موارد در جزء به جزء چنین افرادی وجود دارد و اطرافیان، این فرد را فردی مضطرب و فردی که همیشه دارای تنش و ناآرامی است توصیف می‌کنند.

کمبود پرستار و رسیدگی ۵۰ درصد نیاز درمانی بیماران

معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه به دلیل کمبود پرستار فقط ۵۰ درصد نیاز درمانی بیماران رسیدگی می‌شود، گفت: اکنون نزدیک به دوسال است که منتظریم تا ۱۰ هزار پرستار استخدام شوند.

محمد شریفی مقدم در ارتباط با هزینه‌های سنگینی که  طرح تحول سلامت برای کشور داشته است، اظهار کرد: صندوق تامین اجتماعی یک صندوق بین‌النسلی هست یعنی اینکه اگر شما امروز به این صندوق بیمه پرداختی دارید، قرار است سی سال دیگر از مزایای اقتصادی این صندوق استفاده کنید تا امورات بازنشستگی شما بگذرد. بنابراین طرح تحول سلامت که توان اقتصادی این صندوق را به نابودی کشاند آتیه افراد را از بین خواهد برد.  

وی در این باره افزود: صندوق تامین اجتماعی  هم اکنون تحت فشار سنگینی قرار دارد که به سختی از پس پرداخت حقوق متعهدین خود برمی‌آید و بی‌تردید ناشی از فشاری است که بابت طرح نمایشی تحول سلامت متحمل شده است.  

دبیر کل خانه پرستار گفت: در تمام دنیا به خاطر اینکه هزینه‌های دولتی کاهش یابد از پرستاران استفاده می‌کنند. به این دلیل منطقی که خدماتی که پرستاران می‌توانند انجام بدهند با هزینه یک چهارم در خیلی از موارد همان خدماتی است که پزشک با هزینه بسیار بالاتری انجام می‌دهد. چه نیاز است آن خدمت را پزشک انجام بدهد و پول آن از جیب مردم برود، آن هم خدماتی که به راحتی توسط پرستاران انجام می‌گرفت.  

وی تاکید کرد: در کشورهایی که رشد اقتصادی ۱۰ برابر ما دارند با فربه کردن بدنه پرستاری خود، هزینه‌های بیماران را کاهش می‌دهند. اما در کشور ما کسانی که تصمیم‌ گیرنده حوزه سلامت هستند، بر پزشک مداری تاکید می‌کنند.

شریفی مقدم با تاکید بر صدماتی که کمبود پرستار در حوزه سلامت به مردم وارد می‌کند، گفت: در کشور بلژیک، هلند و سوئد به طور مثال به تعداد هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت ۱۰ پرستار وجود دارد. این حد به طور متوسط در استاندارد جهانی ۶ پرستار است. الان در کشورهای همسایه ما که چندان هم پیشرفته نیستند مانند ارمنستان یا گرجستان این جمعیت پرستار ۶ نفره را طبق استاندارد دارا هستند. کف این نیاز در هر جامعه‌ای ۳ پرستار به ازای هر ۱۰۰۰ بیمار است که یعنی اگر مردم بخواهند حداقل مراقبت را از نظام درمانی کشور دریافت کنند، نیاز به ۳ پرستار به ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت است، که البته منوط به تلاش ۱۰۰۰ پرستار و ایفای وظایف کاملشان است.

او در این باره افزود:  در کشور ما به ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت یک و نیم نفر پرستار موجود است که یعنی اگر پرستاران ما ۱۰۰ درصد توان نقش خود را به درستی ایفا کنند، ۵۰ درصد از نیاز درمانی بیماران رسیدگی می‌شود. این یعنی مردم تا حد مرگ و میر خسارت می‌بینند.  

وی با تاکید بر اهمیت جلوگیری از خطای پرستاری گفت: وقتی نرم این است که ۵ تا بیمار یک پرستار داشته باشد و این در کشور ما ۳۰ بیمار به ازای یک پرستار است، با تمام تلاشی که تیم پرستاری می‌کند تا کمبود احساس نشود اما رسیدگی به بیماران غیرممکن خواهد شد. بنابراین ما با خطای پرستاری مواجه خواهیم بود که این خطاها ارتباط مستقیم با سلامت افراد جامعه دارند.  

شریفی مقدم در انتقاد از عدم همت مدیران در به کارگیری پرستاران بیکار در کشور گفت: این کمبود در کادر پرستاری درحالی است که ما ۲۰ هزار پرستار بیکار در کشور داریم. چرا وقتی پرستار داریم و جامعه کمبود پرستار دارد با این حال کادر پرستاری را بیشتر نمی‌کنند؟

وی افزود: ما الان نزدیک به دوسال است که منتظریم تا ۱۰ هزار پرستار استخدام شوند. سالانه ۴ هزار پرستار بازنشستی داریم و می‌گوییم همین را جایگزین کنید تا وضعیت رسیدگی به بیماران بدتر نشود. حقوق پرستاران معمولا ۲ تا ۳ میلیون تومان است و اگر بخواهند ۱۰ هزار پرستار استخدام کنند، سالانه ۶۰۰ میلیارد برای دولت هزینه خواهد داشت که می‌تواند جلوی بسیاری از خسارات به مردم را بگیرد.  

معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی سازمان نظام پرستاری در تشریح استاندارد بین‌المللی کادر درمان بیان کرد: در تمام دنیا فرد اگر بیمار بشود باید به تیم سلامت خانواده رجوع کند. این تیم‌ها عموما محله محور هستند و مسئولیت سلامت خانواده‌ها با آنها است. این تیم شامل یک پزشک، پرستار، ماما، روانشناس، مددکار و در کل یک گروه نه نفره است که مسئول پایش محله و بیمار ارجاعی است چون امروز در دنیا پول بابت پیشگیری می‌دهند و این تیم برای ده هزار نفری که تحت پایش دارند یک پرونده سلامت تشکیل می‌دهند.

آیا نوشیدن ۳ لیوان قهوه باعث میگرن می‌شود؟

مصرف زیاد نوشیدنی‌های کافئین دار باعث افزایش ریسک حمله‌های میگرنی می‌شود.  

حدود ۱۰% مردم جهان به میگرن مبتلا هستند و این احتمال در زنان بیشتر از مردان است و نوشیدن مقدار زیادی کافئین می‌تواند باعث افزایش احتمال حملات میگرنی شود. تحقیقات جدید نشان می‌دهد مصرف بیش از ۳ لیوان نوشیدنی‌های کافئین دار در روز منجر به میگرن در همان روز یا روز بد می‌شود. به گفته مدیر تیم تحقیقاتی Elizabeth Mostofsky، براساس تحقیقات نوشیدن یک یا دو لیوان قهوه باعث ایجاد میگرن نشد اما مقادیر بیش از آن باعث بروز در همان روز یا روز بعد گردید.

اما کافئین آنطور که به نظر می‌رسد بد نیست، این ماده در کاهش خطر ابتلا به سرطان و زندگی طولانی بسیار موثر است.  

میگرن‌های دنباله‌دار زمانی رخ می‌دهد که فرد در هر ماه حدود ۱۴ روز آن را سردرد دارد. افرادی که در این تحقیق شرکت کردند روزی دوبار و به مدت ۶ هفته دفترچه‌ای را کامل کردند که شامل مصرف نوشیدنی‌ها، سبک زندگی و زمان و مشخصات حملات میگرنی بود. سپس محققین احتمال حملات میگرنی را در روزهایی که نوشیدنی کافئین دار می‌نوشند با روزهایی که نمی‌نوشند مقایسه کردند. نتایج بدست آمده نشان داد افرادی که ۳ وعده یا بیشتر در روز کافئین مصرف کردند دچار حملات میگرنی شدند.  

آیا کافئین علاوه بر ایجاد میگرن می‌تواند آن را درمان کند؟

هنگامی که به دلیل انبساط و گشادی رگ‌ها در مغز (پدیده‌ای به نام Vasodilation) سردرد ایجاد می‌شود، کافئین با انقباض و کاهش تورم این عروق می‌تواند به فرد بسیار کمک کند. همچنین برای تسکین سریع میگرن‌های شدید از کافئین تزریقی (وریدی) در اورژانس‌ها استفاده می‌شود. همچنین می‌تواند اثربخشی برخی از داروها مانند ایبوپروفن، آسپرین و استامینوفن را افزایش دهد و مدت طولانی‌تری درد را تسکین بخشد.  

به گفته Mostofsky نوشیدن قهوه و نوشیدنی‌های کافئین دار ۳ وعده در روز تنها احتمال میگرن را افزایش می‌دهد و به طور مستقیم باعث ایجاد آن نمی‌شود.

۶ فرمول آشپزی سالم‌

سبزیجات کنسرو شده از قبیل لوبیا یا نخود سبز و ذرت را حتما قبل از استفاده بشویید تا نمک اضافی آنها از بین برود.

برای آشپزی سالم به این ۶ نکته دقت کنید:

۱- جوشاندن و پخت بیش از حد نه تنها بافت سبزیجات را نامطلوب می‌کند، بلکه مقدار زیادی از ویتامین و مواد معدنی آنها نیز از دست می‌رود. مثلا به پخت یک هویج در آب جوش دقت کنید، پس از چند دقیقه رنگ آب به سمت زردی متمایل شده که نشانه از دست رفتن بتاکاروتن آن بوده که پیش‌ساز ویتامین A است. بهترین روش برای پخت سبزیجات، بخار پز کردن است. برای سبزیجات برگی تنها پنج دقیقه کافی است، اما سبزیجات خرد شده نیاز به ده دقیقه وقت و سبزیجات سفتی نظیر هویج و سیب‌زمینی به ۲۰ دقیقه وقت نیاز دارند.

۲- قبل از افزودن نمک حتما غذا را بچشید. هر یک قاشق چایخوری نمک دارای ۲۳۰۰ میلی‌گرم نمک است که بسیار بالاتر از نیاز روزانه بدن به سدیم است. نگران نباشید، جوانه‌های چشایی شما خیلی زود به کم نمک بودن غذا عادت می‌کند.

۳-سبزیجات کنسرو شده از قبیل لوبیا یا نخود سبز و ذرت را حتما قبل از استفاده بشویید تا نمک اضافی آنها از بین برود.

۴- اگر قصد دارید به جای گریل کردن، گوشت چرخ شده را در ماهیتابه سرخ کنید، قبل از پخت حتما چربی اضافه آن را جدا کنید یا این‌که آن را روی سطوح فلزی مشبک گریل کنید تا چربی اضافه آن خارج شود. یکی از راه‌های خارج کردن چربی اضافه شست‌وشوی گوشت خرد یا چرخ شده با آب داغ و سپس آبکشی آن است. این روش سبب افت پروتئین، ویتامین یا املاح نمی‌شود.

۵-روغن‌ها و چربی‌های خوب و سالم را به سالاد خود اضافه کنید. برخی مواد مغذی محلول در روغن و چربی هستند، بنابراین اگر فقط از لیمو یا سس‌های بدون روغن برای مزه دار شدن سالاد استفاده می‌کنید، ممکن است برخی ترکیبات مفید نظیر بتا کاروتن هویج در بدن شما جذب نشوند. افزودن ۵/۱ قاشق غذاخوری از روغن کانولا یا زیتون به یک کاسه بزرگ سالاد می‌تواند جذب این ترکیبات مفید را بهبود بخشد.

۶-زمان پخت سیر را حتی الامکان کوتاه کنید، چرا که اثرات سلامتی بخش آن کاهش می‌یابد. همچنین زمانی که سیر خرد شده یا رنده شده را حرارت می‌دهید، حرارت سبب غیر فعال شدن برخی آنزیم‌ها می‌شود. اگر قصد دارید سیر را در غذا اضافه کره و از اثرات مفید آن سود ببرید باید حدود ده دقیقه به سیر خرد شده زمان دهید تا ترکیبات مفید و مغذی آن با فعالیت آنزیم‌ها تشکیل شوند و سپس آن را به غذای در حال پخت بیفزایید. همچنین افزودن سیر خام به سالاد یا سس‌ها بهترین روش مصرف آن است.
 

کد خبر 385642

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.