۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۵
آشنایی با سندرم "زجر تنفسی حاد"

سندرم "زجر تنفسی حاد"، یک بیماری خطرناک ریوی است که مانع رسیدن اکسیژن کافی به این عضو حیاتی می شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در این بیماری مایعات به داخل ریه نفوذ می‌کند و بدین ترتیب مانع رسیدن اکسیژن به ریه‌ها، سنگین‌شدن و ازدست‌دادن توانایی آن می‌شود. سندرم زجر تنفسی حاد، گاهی‌ اوقات تهدیدکننده است، اما خبر خوب اینکه این عارضه معمولا قابل درمان است و اکثر مبتلایان به آن بهبود می‌یابند. تشخیص سریع و درمان این بیماری، اهمیت زیادی دارد زیرا اندام‌های بدن برای عملکرد مناسب خود، نیاز به اکسیژن کافی دارند.

بر سر مبتلایان به این بیماری چه می‌آید؟

در مبتلایان به این بیماری، مایعات از عروق خونی کوچک تراوش می‌کند و در کیسه های هوایی موجود در ریه‌ها تجمع می‌یابد. پس از آن، ریه‌ها قادر به پر کردن هوای کافی نبوده، از این رو، خونی که به ریه‌ها منتقل می‌شود، نمی‌تواند میزان اکسیژن مورد نیاز خود را فراهم کرده و به بقیه بدن برساند. این امر به نقص عملکرد اندام‌هایی مانند کلیه‌ها یا مغز منجر می‌شود. پزشکان هنوز مطمئن نیستند که چرا برخی افراد به  ARDS مبتلا می‌شوند، در حالی که برخی دیگر مصون می‌مانند.

علل ابتلا به ARDS چیست؟

پزشکان همچنان در پی یافتن علل وقوع این بیماری هستند. اکثر افراد مبتلا به ARDS قبلاً به علل دیگری مانند یک آسیب یا بیماری در بیمارستان بستری بوده‌اند. بعضی از دلایل سندرم زجر تنفسی حاد شامل موارد زیر است:

  • "سپسیس" یا عفونت خون
     این بیماری زمانی رخ می‌دهد که عفونتی در جریان خون به وجود می‌آید و سیستم ایمنی بدن بیش از حد، فعالیت می‌کند؛ همین امر باعث التهاب، لخته‌شدن خون و خونریزی می‌شود.
  • حوادث
    جراحات ناشی از تصادفات ماشین یا سقوط، ممکن است به ریه‌ها و یا بخشی از مغز که تنفس را کنترل می‌کند، آسیب برساند.
  • تنفس در هوای آلوده
    دود غلیظ و یا گازهای شیمیایی ممکن است باعث ARDS شوند. علاوه بر این مواردی نظیر ذات الریه، خونریزی در حدی که نیاز به انتقال خون باشد، التهاب لوزالمعده، مصرف بیش از حد کوکائین و داروهای دیگر، غرق شدن در آب و سوختگی‌ها از علل دیگر سندرم زجر تنفسی حاد است.

علائم بیماری چیست؟

سندرم زجر تنفسی حاد، نفس‌کشیدن را دشوار می‌کند و فشار زیادی بر ریه‌ها تحمیل می‌کند.  علائم این بیماری مانند تنگی‌نفس، اغلب شدید است. همچنین سندروم زجر تنفسی با علائم دیگری مانند فشار خون پایین، تنفس فوق العاده سریع، گیجی و خستگی، آبی شدن لب‌ها یا ناخن‌ها به علت کمبود اکسیژن در خون، سرگیجه و تعریق فراوان همراه است. اگر سندرم زجر تنفسی ناشی از عفونت باشد، نشانه های عفونت نظیر تب نیز همراه بیماری خواهد بود.

کد خبر 385636

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.