وزیر کشور: مردم مهم‌ترین پایه و راسخ‌ترین عمود نظام هستند

وزیر کشور به مناسبت روز تشکل های اجتماعی در پیامی با بیان اینکه مردم مهم‌ترین پایه و راسخ‌ترین عمود نظام هستند، گفت: رشد چشمگیر سازمان های غیردولتی در دولت تدبیر و امید نشان از پویایی درون‌زا و تحول ذاتی و حس مشارکت در فرهنگ ملی و اسلامی کشور دارد.

به گزارش ایمنا، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، عبدالرضا رحمانی فضلی روز سه شنبه همزمان با ۲۲ مرداد ماه روز «تشکل ها و مشارکت های اجتماعی»، ضمن تبریک این روز به تمامی اعضاء و دست اندرکاران مدیریت سازمان های مردم نهاد، از حضور مسئولانه و مشارکت خردمندانه این سازمان ها که با تقویت رویکردها و نگرش‌های جدید، در مواجهه با مسائل اجتماعی، با ساختاریافته‌ترین شکل، به عنوان «پیشرانان توسعه اجتماعی در کشور» عمل کرده و به تقویت مشارکت عمومی، انسجام ملی و ارتقای سرمایه اجتماعی کمک و یاری می رسانند، قدردانی کرد.

از فرازهای مهم پیام جانشین رئیس شورای اجتماعی کشور، آگاهی، نظارت، مشارکت و همگامی چهار شاخص ویژگی‌های اصلی ساختار اجتماعی توسعه است.

سازمان های مردم نهاد فرصت های بی بدیل اجتماعی در تحقق این شاخص‌ها در بستر تعامل و حفظ و ارتقای سرمایه اجتماعی در سایه فعالیت گروه‌های مردمی می باشند، نیز از دیگر فرازهای مهم این پیام هستند.

گفتمان دولت تدبیر و امید و سیاستهای راهبردی وزارت کشور در حوزه مشارکت‌های اجتماعی بر گفتمان «توسعه مشارکت محور» به ظرفیت و توان فکری، معنوی و عملیاتی فعالین اجتماعی و سازمانهای مردم نهاد برای نقش آفرینی در عرصه مهم کاهش آسیب های اجتماعی و افزایش نشاط و امید در جامعه متکی است، نیز از دیگر فرازهای مهم پیام رحمانی فضلی عنوان شده است.

رویکرد وزارت کشور، در این راستا، بر بستر سیاست های کلان و چشم انداز توسعه  اجتماعی، قوانین و دستورالعمل های تخصصی و حمایتی، برنامه های ویژه توان افزایی و فرصت سازی حضور گسترده تشکل های اجتماعی در فرآیندهای تصمیم سازی و مداخلات تخصصی اجتماعی، استوار هستند، نیز از فرازهای مهم این پیام هستند.

در پیام وزیر کشور آمده است:‌ روز «تشکل ها و مشارکت‌های اجتماعی»، فرصت مغتنمی است تا در راستای رویکرد مردم سالارانه نظام جمهوری اسلامی ایران جایگاه واقعی مردم در عرصه‌های مختلف اجتماعی از منظر مشارکت مسئولانه و سازنده در فرآیندهای توسعه اجتماعی مورد توجه و تجلیل قرار گیرد.

رحمانی فضلی در این پیام تصریح کرده است:‌ بدون تردید مشارکت های اجتماعی و حضور مردم در صحنه های مختلف جلوه ای موثر، پسندیده و از مهمترین ابزارهای توسعه و تعالی بوده و این امر پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی به رکن اساسی در کشور تبدیل شده و همواره مورد اعتنا و توجه بوده است. قانون اساسی و بیانات و رهنمودهای حضرت امام راحل و مقام معظم رهبری به این ظرفیت عظیم شکل داده و آن را به حرکت درآورده و در سایه این مشارکت بسیاری از بحران های بزرگ دشمن ساخته و یا طبیعی از اول انقلاب تاکنون به خوبی با حضور و محوریت مردم مدیریت شده است.

پیام جانشین رئیس شورای اجتماعی کشور می افزاید:‌ اینکه مردم، مهم‌ترین پایه و راسخ‌ترین عمود نظام هستند امری است بدیهی به نحوی که مقام معظم رهبری، در بیانات خود، مردم را دارای کرامت و برای نقش آنان در نظام اسلامی اهمیت بسیاری قائل هستند؛ معظم له به چهار شاخص مهم و اصلی برای مردم شامل: «آگاهی، نظارت، مشارکت و همگامی» تأکید فرموده اند. این چهار شاخص ویژگی‌های اصلی ساختار اجتماعی توسعه است و سازمان های مردم نهاد فرصتهای بی بدیل اجتماعی در تحقق این شاخص ها در بستر تعامل و حفظ و ارتقای سرمایه اجتماعی در سایه فعالیت گروه‌های مردمی می باشند.

در پیام رحمانی فضلی بیان شده است‌: رشد چشمگیر سازمان های غیردولتی در دولت تدبیر و امید و حضور قریب به ۲۰ هزار سازمان مردم  نهاد، ۱۳۰ هزار تشکل اجتماعی و هیاتهای مذهبی نشان از پویایی درون زا و تحول ذاتی و حس مشارکت در فرهنگ ملی و اسلامی کشور دارد.

وزیر کشور در این پیام یادآور شده است: گفتمان دولت تدبیر و امید و سیاستهای راهبردی وزارت کشور در حوزه مشارکتهای اجتماعی بر گفتمان «توسعه مشارکت محور» متکی به ظرفیت و توان فکری، معنوی و عملیاتی فعالین اجتماعی و سازمانهای مردم نهاد برای نقش آفرینی در عرصه مهم کاهش آسیبهای اجتماعی و افزایش نشاط و امید در جامعه در بستر سیاستهای کلان و چشم انداز توسعه اجتماعی، قوانین و دستورالعملهای تخصصی و حمایتی، برنامههای ویژه توان افزایی و فرصتسازی حضور گسترده تشکل های اجتماعی در فرآیندهای تصمیمسازی و مداخلات تخصصی اجتماعی، استوار می باشد.

رحمانی فضلی در این پیام ضمن تبریک «روز تشکلها و مشارکت های‌ اجتماعی» به تمامی اعضاء و دست اندرکاران مدیریت سازمان های مردم نهاد، از حضور مسئولانه و مشارکت خردمندانه این سازمان ها که با تقویت رویکردها و نگرش‌های جدید، در مواجهه با مسائل اجتماعی، با ساختار یافته‌ترین شکل، به عنوان «پیشرانان توسعه اجتماعی در کشور» عمل کرده و به تقویت مشارکت عمومی، انسجام ملی و ارتقای سرمایه اجتماعی کمک و یاری میرسانند، قدردانی کرد.

وی در این پیام عنوان کرد: امید است با استعانت از الطاف الهی و در سایه سیاست ها و برنامه های حمایت محور دولت و در چارچوب سیاستگذاری های تعامل گرا میان دولت و مردم، شاهد تقویت بیش از پیش روحیه مشارکتی و توسعه کمی و کیفی سازمان های مردم نهاد با ایجاد بسترهای مناسب برای تاسیس، فعالیت و توانمند سازی آنها در سراسر کشور باشیم تا ان شاء الله برای ساختن جامعه آرمانی اسلامی و ایرانی با همفکری، هم افزایی و مشارکت وسیع اجتماعی، جامعه‌ای سرشار از امید و نشاط و عاری از هر گونه آسیب‌ داشته باشیم.

کد خبر 385617

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.