"نه" قاطع نیویورک به آسمان‌خراش‌های شیشه‌ای!

به منظور مقابله با بحران تغییرات آب و هوایی، شهردار نیویورک با انعقاد قرارداد دوستدار محیط زیستی، اقدام به ابلاغ حکم ممنوعیت ساخت و ساز آسمان‌خراش‌های شیشه‌ای و فولادی کرد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بخش عمده‌ای از آلودگی هوای شهرها در اثر انتشار گازهای گلخانه‌ای از ساختمان‌ها و آسمان‌خراش‌ها ایجاد می‌شود. با توجه به افزایش روزافزون این بناها در سراسر جهان، کشورها و شهرهای گوناگون دست به اقداماتی برای افزایش بازدهی انرژی ساختمان‌ها و کاهش میزان آلودگی زده‌اند.

نیویورک یکی از اولین شهرهایی است که حکم ممنوعیت ساخت و ساز آسمان‌خراش‌های شیشه‌ای و فولادی را به مرحله اجرا درخواهد آورد و نخستین کار آن در این زمینه انجام اقداماتی برای جلوگیری از انتشار بسیاری از آلاینده‌های خطرناکی است که به دلیل وجود آسمان‌خراش‌ها و ساختمان‌های گوناگون تولید می‌شود. به منظور دستیابی به این هدف، صاحبان املاک در این شهر ملزم به پیاده‌سازی اقدامات لازم برای کاهش این آلاینده‌ها شدند که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

ممنوعیت ساخت آسمان‌خراش‌های شیشه‌ای

شهردار نیویورک بر اساس انعقاد جدیدترین قرار داد دوستدار محیط زیست، در نظر دارد که ساخت و ساز آسمان‌خراش‌های دارای آهن و فولاد را که تأثیر چشمگیری در گرم شدن کره زمین دارد، ممنوع کند. در این قرارداد تأکید شده است که در صورت صدور مجوز ساخت برای این نوع ساختمان‌ها، سازندگان ملزم به مطابقت بنا با تمامی استانداردهای بهره‌وری انرژی خواهند بود و باید تمامی اقدامات لازم را در آن‌ها  برای کاهش انتشار گازهای مضر به کار گیرند.

این ابتکار عمل کاملا در راستای اهداف توافقنامه پاریس قرار دارد که با هدف پیشگیری از تغییرات جوی و کاهش گرمایش جهانی منعقد شده است و بر طبق برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته بر مبنای آن قرار است تا سال ۲۰۳۰ از انتشار ۳۰ درصد از حجم گازهای گلخانه‌ای کم کند؛ چرا که برخلاف تصور عموم عامل اصلی انتشار این گازها در نیویورک ساختمان‌ها هستند و نه اتومبیل‌ها.

از سوی دیگر شهردار نیویورک اعلام کرده است که تقریبا یک سوم انتشار گازهای گلخانه‌ای نیویورک از انرژی مصرفی ساختمان‌ها است و به منظور استفاده از استانداردهای بهره‌وری انرژی در برج‌های موجود در سطح شهر لازم است ساختمان‌ها به گونه‌ای مناسب‌سازی شود که تا سال ۲۰۳۰ به میزان ۴۰ درصد و تا سال ۲۰۵۰ به میزان ۸۰ درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای آن‌ها کم شود. به منظور دستیابی به این هدف صاحبان املاک ملزم به ایجاد تغییرات لازم تا سال ۲۰۲۴ هستند و در غیر این صورت سالانه به مبلغ یک‌میلیون دلار جریمه خواهند شد.

مقابله جدی با سوخت‌های فسیلی

در تاریخ ۱۸ آوریل سال جاری و به مناسبت روز زمین، شهردار نیویورک بیانیه‌ای صادر کرد که شامل چندین بند در زمینه لزوم کاهش انتشار کربن و پایین آوردن گرمایش جهانی بود. در قرارداد مذکور نیز به ضرورت مقابله با استفاده از سوخت‌های فسیلی و جایگزینی آن با انرژی‌های تجدیدپذیر اشاره شده است. شهردار نیویورک قصد دارد که در این زمینه از منابع مولد برق "کربن صفر" کانادا استفاده کند. از سوی دیگر وی در نظر دارد که از پنج شرکت بزرگ نفتی نیویورک شکایت کرده و از آن‌ها به منظور جبران خسارات وارده به محیط زیست غرامت دریافت کند.

اقدامات گسترده‌تر برای مقابله با تغییرات آب و هوایی

با توجه به خطرات ناشی از بالا آمدن سطح آب دریا، شهردار نیویورک به منظور افزایش مقاومت خط ساحلی، پیشنهادی برای طراحی مجدد خط ساحلی مرکز شهر منهتن که در معرض خطر قرار دارد، ارائه داد. کمی بعد از ارائه این طرح و با وجود مجموعه‌ای از وقایع ویرانگر و غیرقابل پیش‌بینی آب و هوایی که در آمریکا رخ داد وی از انعقاد قرارداد مذکور پرده برداشت و تصمیم گرفت تا حد امکان برای هموار شدن مسیر رفع بحران آب و هوایی جهان تلاش کند.

کد خبر 385601

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.