دانشجویان نگران ستاره‌دار شدن نباشند

اظهارات وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست با خبرنگاران، واکنش حشمت‌الله فلاحت‌پیشه نسبت به سخنان مرتضی رکن‌آبادی درباره حادثه منا و دیدار  محمدرضا عارف با فعالان فرهنگی، هنری و بازیگران تئاتر، سینما و تلویزیون از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز - سه شنبه ۲۲ مردادماه - است.

مطبوعات و رسانه های آزاد و شفاف در هر جامعه ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می شوند، لذا خبرگزاری ایمنا، انعکاس بخشی از برجسته ترین عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران صفحه نخست امروز خود را به اظهارات وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری  در نشست با خبرنگاران در باغ نگارستان اختصاص داده و در تیتر خود به نقل از وی نوشته است: «دانشجویان نگران ستاره‌دار شدن نباشند» غلامی همچنین در پاسخ به‌ سؤال «ایران» درباره ستاره دار شدن دانشجویان که در فضای مجازی مطرح شده است، اعلام کرد: این موضوع واقعیت ندارد. دو سالی می‌شود که وزارت علوم با رایزنی‌هایی که انجام داده مشکل ستاره دار شدن دانشجویان را حل کرده است و ما دانشجوی ستاره دار نداریم. برخی‌ها می‌خواهند فضای دانشگاهی را ملتهب کنند. دانشجویان در این باره نگران نباشند. غلامی درباره انفصال از خدمت رؤسای سه دانشگاه سراسری به دلیل بحث بورسیه‌ها گفت: بحثی که در این خصوص اتفاق افتاد، موضوع پذیرش و جذب هیأت علمی است. وقتی فردی بورسیه می‌شود و بازمی‌گردد، دانشگاه‌ها و دولت حق دارند این فرد را ارزیابی مجدد کنند چرا که حدود ۶-۵ سال این فرد رفته است و باید ارزیابی شود که شاخص‌های اولیه را حفظ کرده است یا خیر. دانشگاه‌ها انتظار دارند در فرآیند به‌کارگیری بورسیه‌ها، ارزیابی علمی انجام شود.

وزیر علوم تصریح کرد: بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، دستگاه‌های دیگر در امور علمی مربوط به‌کارگیری بورسیه‌ها و این قبیل مسائل نباید ورود کنند بنابراین محل اختلاف در این قضیه است. فضای گذشته‌ای که درباره بورسیه‌ها بود، حل و فصل شد و بیشتر آنها تعیین تکلیف شدند. برخی به دانشگاه‌هایی که بورس شده بودند، بازگشتند ولی به‌ دلایلی دانشگاه‌ها برای آنها عدم نیاز زدند. به‌عنوان مثال دانشگاهی در شهرستان ۲۹۰ نفر بورسیه داشت و اکنون همان تعداد، اعضای هیأت علمی دارد. طبیعی است که نتواند این افراد را به لحاظ بودجه‌ای، مجوزهای استخدامی و مسائل دیگر جذب کند.

روزنامه ابتکار صفحه نخست امروز خود را به بررسی اظهارات محمدرضا عارف در دیدار جمعی از فعالان فرهنگی، هنری و بازیگران تئاتر، سینما و تلویزیون اختصاص داده و در تیتر خود نوشته است: «هنر صدا و سیما سرمایه‌سوزی است» عارف با بیان اینکه اختلاف نظر در قشر نخبه بعضا باعث ایجاد تضاد می شود، در ادامه تصریح کرد: دغدغه ها و گلایه هایی که از زبان شما مطرح شد و از بی توجهی به هنر و هنرمندان به حق انتقاد داشتید، یکی از علت‌های آن این است که امورات هنری توسط کسانی اداره می شود که بعضا با هنر بیگانه هستند و یکی از نهادهایی که باید در حفظ سرمایه‌های خود از جمله هنرمندان کوشا باشد صدا و سیما است. با کمال تاسف این رسانه به جای آنکه کارخانه آدم سازی باشد هنرش سرمایه سوزی است. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در شورای عالی انقلاب فرهنگی هنوز ضوابط فعالیت های فرهنگی تعیین نشده برای همین شاهد سانسور آثار فرهنگی توسط کسانی هستیم که بعضا شاید آشنایی با مقوله فرهنگ و هنر ندارند. وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در شرایطی که شاهد برخی سوء تدبیرها و همینطور تلاش عده‌ای برای ناامیدکردن مردم هستیم، متاسفانه برخی آثار هنری هم در راستای تشدید این ناامیدی است. البته این سخن به مفهوم انتقاد نکردن نیست ولی برخی از برنامه‌هایی که به ویژه از صدا و سیما پخش می‌شود فقط و فقط برای خالی کردن دل مردم است رئیس فراکسیون امید از اصلاح اساسنامه صدا و سیما در مجلس خبر داد و گفت: باید اداره این رسانه به گونه‌ای باشد که در شان یک نهاد ملی باشد به همین دلیل اصلاح اساسنامه صدا و سیما در دستور کار مجلس است.

روزنامه همدلی در صفحه نخست امروز خود از گفت وگو با حشمت‌الله فلاحت‌پیشه پیرامون سخنان مرتضی رکن‌آبادی درباره حادثه منا خبر داده و در تیتر خود نوشته است: «نمک بر روی زخم نپاشیم» اخیرا مرتضی رکن‌آبادی، برادر «غضنفر رکن‌آبادی» سفیر جمهوری اسلامی در لبنان که در جریان حادثه منا جان باخت، در یک برنامه تلویزیونی ادعایی در باره حادثه منا که در جریان مراسم حج و هم‌زمان با عید قربان آن سال یعنی ۱۳۹۴ رخ داد، مطرح کرده که باعث شد واکنش‌های تندی نسبت به آن صورت گیرد. البته این ایرادی بر صحبت‌ها و حتی چگونگی بیان کردن آن توسط برادر مرحوم رکن‌آبادی نیست، بلکه ایراد از نوع عملکرد دستگاه‌های اجرایی و مسئولان مربوط به حجاج است که همیشه دیر می‌رسند. درست زمانی به موضوع می‌پردازند که دیر شده است. هیچگاه پرونده‌ای یا رخدادی نبوده که یک گزارش کامل و دقیق به مخاطبان و مردم ایران ارائه کنند، ما همیشه در فقدان اینگونه گزارش‎ عملکردها و پاسخگویی به ملت ایران رنج برده‌ایم، اکنون نیز مثل سابق خانواده‌های قربانیان و دیگر کسانی که در جریان این امر بودند، نسبت به ابهامات از بین رفتن حجاج ایرانی به ادعای برادر رکن‌آبادی به مسئولین اعتراض کرده‌اند. شاید دانستن این نکته برای خوانندگان جالب باشد که نکته مهم این قضیه در آن زمان پرداخت حقوق خانواده جانباختگان فاجعه منا بود که در آن زمان قرار شد عربستان دیه خانواده‌های فاجعه منا را در قالب هبه بدهد که علی‌رغم اینکه این موضوع به منزله عدم پذیرش حقوقی مسئولیت این فاجعه است، دیه جان‌باختگان منا یکی از مهم‌ترین پرونده‌های حقوقی میان ایران و عربستان است که سران سعودی هیچگاه زیر بار آن نرفتند. حشمت الله فلاحت پیشه تاکید کرد: در حالی که عربستان هیچ تضمینی نسبت به حفظ سلامت و امنیت حجاج در آینده نمی‌تواند بدهد و این احتمال وجود دارد که مسئولیت حوادث احتمالی بعدی را نیز نپذیرفته و آن را برعهده ازدحام گذاشته و با پرداخت هبه رفع و رجوع کند، اما همین که پذیرفت مبلغی به عنوان هبه به بازماندگان حادثه دیده پرداخت کند خود یک حرکت رو به جلو بود.

اتفاقا همان زمان هم نمایندگان مجلس تاکید کردند دستگاه دیپلماسی باید هرچه سریع‌تر قضیه احقاق حقوق کامل خانواده جانباختگان منا را دنبال کند. حال پرسش اینجاست که چرا دستگاه دیپلماسی باید پیگیر قضیه جان باختگان حادثه منا می‌شد، در حالی که مسئول این موضوع خود نهاد حج و زیارت است و نماینده‌ای از وزارت امور خارجه نیز در این سازمان نیست.

روزنامه مردم سالاری صفحه نخست امروز خود را به بررسی اظهارات اسحاق جهانگیری در نخستین مجمع اقتصادی خزر در ترکمنستان اختصاص داده و در تیتر عکس یک خود نوشته است: «ثبات و امنیت تنگه هرمز خط قرمز ایران است» معاون اول رئیس جمهور افزود: در حالی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها پایبندی ایران به برجام را اعلام کرده است اما آمریکا با اعمال تحریم‌های نامشروع، ظالمانه و غیرانسانی علیه ایران و حضور تحریک آمیز در خلیج فارس به دنبال بی ثبات سازی و ایجاد ناامنی در منطقه است. معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه ثبات و امنیت آبراه‌های بین‌المللی و سواحل شمال و جنوب و تنگه هرمز به عنوان دغدغه اصلی و خط قرمز ایران است و برای آن سال‌ها تلاش و هزینه کرده است گفت: ما حضور نیروهای خارجی در خلیج فارس را عامل بی‌ثباتی و افزایش تنش می‌دانیم و معتقدیم امنیت منطقه را تنها و تنها کشورهای منطقه می‌توانند و باید برقرار کنند و دخالت و حضور قدرت‌های فرامنطقه‌ای تحت هر نام و ائتلافی را خطری بزرگ برای صلح، ثبات و امنیت منطقه می‌دانیم. وی ادامه داد: اگرچه سیاست نخ‌نمای ایران هراسی آمریکا به دلیل ایفای نقش سازنده جمهوری اسلامی ایران در تحولات منطقه و مبارزه با تروریسم رنگ باخته است اما ایجاد ناامنی برای فروش امنیت، همچنان استراتژی فریبکارانه آمریکایی‌هاست.

روزنامه خراسان صفحه نخست امروز خود را به مخالفت انجمن های صنفی پزشکان با نصب کارتخوان در مطب ها اختصاص داده و در تیتر یک خود نوشته است: «استدلال عجیب علیه کارتخوان مطب‌ها» خراسان در ادامه توضیح داده است: در حالی که اواخر سال گذشته و در جریان قانون بودجه سال ۹۸،  قانون الزام پزشکان به نصب کارتخوان با وجود فشارها و لابی های برخی پزشکان در مجلس مصوب شد، اکنون در مرحله اجرای این طرح نیز شاهد تلاش برخی صنوف پزشکی برای اجرا نشدن یا تعویق در اجرای این قانون هستیم. شاید به همین دلیل است که سازمان امور مالیاتی، مهلت پزشکان برای ثبت مشخصات کارتخوان خود در سامانه این سازمان را که تا ۲۳ مرداد بوده است، تا پایان این ماه تمدید کرده است. گفتنی است طی روزهای گذشته چندین صنف پزشکی ملی و استانی با ارسال نامه هایی اعتراض خود را به اجرای این قانون اعلام کرده اند  و حتی  انجمن دندانپزشکی به نوعی تهدید کرده  این مسئله  ارائه خدمات پزشکی را تحت تاثیر قرار می دهد! گفتنی است میزان مالیات پرداختی پزشکان حدود ۱۵۰ میلیارد تومان برآورد می شود. این در حالی است که مرکز پژوهش های مجلس میزان واقعی مالیات این صنف را ۶۷۰۰ میلیارد تومان اعلام کرده است؛ یعنی فرار مالیاتیِ ۶۵۵۰ میلیارد تومانی!

روزنامه دنیای اقتصاد صفحه نخست امروز خود را به بررسی راه بدون‌ هزینه اما پرفایده برای شارژ «شادی» در خانوارها اختصاص داده و در تیتر یک خود نوشته است: «فوریت آخر هفته دو روزه» روزنامه دنیای اقتصاد در ادامه توضیح داده است: طرح «تسری تعطیلی پنج‌شنبه‌های تهران به استان‌ها و شهرستان‌ها» که در کمیسیون اجتماعی مجلس در حال بررسی است به دلیل سوءبرداشت از وضعیت این روز هفته، چهار اشکال دارد. فعالان اقتصادی برای رفع ایرادات طرح و همچنین شارژ بدون هزینه «امید، انگیزه و نشاط» در جامعه، پیشنهاد اصلاحی خطاب به نمایندگان دارند. طرح مجلس، پنج‌شنبه‌های تهران را روز تعطیل تلقی کرده است؛ اما این روز از منظر فعالان اقتصادی و صاحبان کسب و کار و همچنین عمده شاغلان پایتخت، روز «بلاتکلیف» محسوب می‌شود. مرکز پژوهش‌های مجلس نیز تعطیلی برخی دستگاه‌ها در پنج‌شنبه در تهران را نه به‌خاطر تعطیلی رسمی این روز که ناشی از انتقال ساعت کار پنج‌شنبه به سایر روزهای هفته عنوان کرده است. هم‌اکنون مشکلات اقتصادی خانوارها وضعیتی را رقم زده که تقویم تعطیلات رسمی بیش از هر زمان دیگر، به بازنویسی و تنظیم فوری نیاز دارد. نمایندگان بخش‌خصوصی معتقدند افزایش بهره‌وری و راندمان کاری در گرو دسترسی مناسب و پایدار هفتگی به ساعات فراغت است. برای تحقق این منظور، دو روزه شدن تعطیلات آخر هفته به شکل سراسری نه گزینشی و با قید در تقویم، مطابق تجربه موفق غالب کشورها یک ضرورت است. در حال حاضر مجموع تعطیلات رسمی و مناسبتی در تقویم کشور به مراتب کمتر از تعطیلات اکثر کشورها است.

کد خبر 385590

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.