کاهش سکته قلبی با متعادل نگه‌داشتن این نوع کلسترول

محققان دانمارکی به تازگی تاثیر نوعی کلسترول با نام "remnant cholesterol"را بر بروز بیماری‌های قلبی عروقی بررسی کرده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از محققان دانشگاه کپنهاگ در دانمارک به منظور پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی عروقی و درمان آن، رابطه بین کلسترول "remnant" و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را بررسی کردند. این نوع کلسترول در واقع به لیپوپروتئین‌های غنی از تری‌گلیسیرید گفته می‌شود که کلسترول خوب یا بد محسوب نمی‌شود.

پژوهشگران در این تحقیق کلسترول خون ۹ هزار نفر را ارزیابی و از یک روش اندازه‌گیری پیشرفته با نام "متابونومیکس" (metabolomics) استفاده کردند تا مقدار کلسترول خوب، بد و Remnant را در نمونه خون افراد مشخص کنند. نتایج بررسی‌های جدید نشان داد مقدار کلسترول Remnant در خون، به اندازه کلسترول لیپوپروتئین با چگالی پایین (LDL) است و باعث افزایش خطر ابتلا به سکته‌های قلبی و مغزی می‌شود. 

به گفته محققان چاق‌ بودن و اضافه‌ وزن داشتن دلیل اصلی افزایش سطح کلسترول Remnant و تری گلیسیرید خون افراد بالغ است و پیشگیری از امراض قلبی تنها از طریق کنترل سطح کلسترول بد (LDL) امکانپذیر نیست. تا پیش از این متخصصان قلب برای پیشگیری از خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، بیشتر بر کاهش کلسترول بد خون (LDL) تمرکز کرده بودند، اما در آینده تحقیقات بیشتری در مورد تاثیر کاهش تری گلیسیرید و کلسترول  Remnant صورت خواهد گرفت.

به گفته کارشناسان راه‌های زیادی برای متعادل نگه‌ داشتن کلسترول وجود دارد؛ برای مثال خوردن مواد غذایی سالم مانند میوه و سبزیجات، غلات کامل، آجیل، ماهی و مرغ روش خوبی است. همچنین توصیه می‌شود افراد برای در امان ماندن از ابتلا به بیماری‌های قلبی از مصرف مواد غذایی که مقدار زیادی چربی اشباع شده و قند دارد پرهیز کنند، تحرک بدنی بیشتری داشته باشند، به طور منظم ورزش کنند، سیگار نکشند و  وزن خود را کاهش دهند.

نتایج این مطالعه در مجله Atherosclerosis منتشر شده است.

کد خبر 385571

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.