تشخیص آلزایمر ۲۰ سال زودتر از بروز علائم!

بررسی‌های اخیر محققان نشان می‌دهد با نتایج آزمایش خون افراد می‌توان بیماری آلزایمر را ۲۰ سال زودتر از بروز علائم آن تشخیص داد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، آلزایمر نوعی اختلال عملکرد مغز است که با گذر زمان شدیدتر می‌شود، به طوری که افراد مبتلا به تدریح توانایی انجام کارهای روزمره خود را از دست می‌دهند. علائم آلزایمر شامل فراموش‌کردن بعضی چیزها و از دست‌دادن حافظه کوتاه مدت است. قبل از این که علائم قابل ملاحظه‌ای از این بیماری پدیدار شود، پلاک‌هایی از جنس پروتئین به نام "بتا آمیلوئید" در مغز بیماران تجمع پیدا می‌کند که سلول‌های مغزی را دچار آسیب می‌کند؛ در نتیجه ارتباط بین سلول‌های مغزی به تدریج کمتر شده و سرانجام از بین می‌رود.

گروهی از محققان دانشگاه واشینگتون در آمریکا برای اولین بار یک نوع آزمایش خون برای پیش‌بینی بیماری آلزایمر انجام دادند؛ این آزمایش با استفاده از طیف سنجی توده بدنی که روی نمونه خون افراد صورت می گیرد، وجود دو نوع پروتئین بتا آمیلوئید به نام‌های "بتا آمیلوئید ۴۲" و "بتا آمیلوئید ۴۰" را تشخیص می‌دهد. در واقع زمانی که رسوب بتا آمیلوئید در مغز افزایش پیدا می‌کند نسبت بین این دو نوع پروتئین کاهش پیدا می‌کند و آزمایش خون این تغییر را تشخیص می‌دهد.

افراد شرکت کننده در این مطالعه شامل ۱۵۸ فرد بزرگسال با میانگین سنی ۵۰ سال بود که همه آن‌ها به جز ۱۰ نفر، به زوال عقل مبتلا بودند. در این تحقیق، از همه افراد اسکن مغزی PET و آزمایش خون گرفته شد. محققان عوامل خطرآفرین بروز بیماری آلزایمر مانند سن، مولفه‌های ژنتیکی و جنسیت را نیز در نظر گرفتند تا صحت مطالعه افزایش یابد.

نتایج بررسی‌های جدید نشان داد که در ۸۸ درصد مواقع جواب اسکن مغزی و آزمایش خون با هم یکسان بود، اما در برخی افراد جواب اسکن PET منفی بود، در حالی که جواب آزمایش خون مثبت بود. همچنین زمانی که دو فاکتور سن و ژنتیک همراه با آزمایش خون افراد مورد بررسی قرار گرفت، صحت نتایج به ۹۴ درصد رسید. به گفته محققان، نتایج آزمایش خون در زمینه تشخیص بیماری آلزایمر در مراحل اولیه خود، دقیق‌تر از اسکن‌های مغزی است و می‌تواند بیماری را حدود دو دهه زودتر از بروز علائم آن تشخیص دهد .

نتایج این مطالعه در مجله Neurology منتشر شده است.

کد خبر 385564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.